بازگشت بیش از 100 قلم اثر باستانی به موزه افغانستان

  • انتشار: ۲۷ اسد ۱۳۹۴
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 8356

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از بی بی سی، هارون حکیمی، سخنگوی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان گفته است که سفیر ژاپن در سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) به این کشور وعده داد که ۱۰۲ قلم اثر باستانی افغانستان را به این کشور باز می‌گرداند.

او گفته است که براساس وعده کشور ژاپن این آثار تاریخی به زودی به افغانستان برگردانده خواهد شد.

به گفته سفیر ژاپن در یونسکو این آثار در سال‌های گذشته از افغانستان به کشور ژاپن قاچاق شده‌اند.

آقای حکیمی نیز می‌گوید که این آثار مربوط به دوره بودایی هستند که قرار است در یک نمایشگاه آثار تاریخی در شهر توکیو پایتخت ژاپن به نمایش گذاشته شود.

او می‌افزاید که در ماه دسامبر، ۲۰۱ قلم آثار تاریخی دیگر از افغانستان نیز برای نمایش به این نمایشگاه فرستاده می‌شود و پس از ختم نمایشگاه دوباره تمام آثار به کابل برگردانده خواهد شد.

بازداشت یک شهروند خارجی به ظن قاچاق آثار باستانی

عبدالمبین ایزدیار، فرمانده پلیس ولایت بامیان نیز به بی‌بی‌سی گفته است که پلیس این ولایت یک شهروند خارجی را که با صندق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) کار می‌کرد، به ظن انتقال یک قلم اثر باستانی از بامیان به کابل توقیف کرده‌است.

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل با تایید این واقعه به بی‌بی‌سی گفت که این کارمند یونیسف یک هدیه را از بازار بامیان خریداری کرده بود که پلیس در هنگام انتقال آن به کابل، به باستانی بودن آن مشکوک شد و این کارمند سازمان ملل را متوقف کرد.

این نهاد افزوده است که کارمند یونیسف با سربازان پلیس همکاری کامل داشته و اکنون تحقیق ادامه دارد که این مجسمه یک اثر تاریخی است یا نمونه‌ای است که بتازگی ساخته شده‌است.

موزیم‌(موزه) های شهرهای مختلف افغانستان، از جمله کابل، در جریان جنگ‌های سه دهه گذشته در این کشور آسیب فراوان دیدند. موزیم کابل که زمانی از جمله گنجینه‌های غنی منطقه پنداشته می‌شد، در دوره جنگ‌های داخلی گروه‌های مجاهدین غارت شد و به ساختمان آن آسیب جدی وارد آمد.

چند سال قبل شورای بین المللی موزیم‌ها، فهرستی از آثار تاریخی افغانستان را منتشر کرد که در جریان سه دهه جنگ، از این کشور قاچاق شده‌اند.

این فهرست که “فهرست سرخ” نامیده شده، شامل آثار بی‎همتایی است که از موزهای افغانستان دزدیده شده و یا در اثر کاوش غیرقانونی مناطق باستانی این کشور به دست آمده است.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟