بازهم دولت از مردم عقب ماند!

  • انتشار: ۲۲ عقرب ۱۳۹۳
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 498

حمایت و پشتبیانی از نخبگان علمی و جنبشهای فعال در این عرصه همواره یکی از مهمترین دغدغه های پیش روی دولت ها و متصدیان امور کشوری می باشد و اساسا اینگونه حرکتهای علمی بطور خودجوش و بدون حمایت و تشویق دولتمردان، راه بجایی نمیبرد.

به گزارش «اطلس» بخشی از مطالب امروز رسانه ها به برگزاری محفلی بمناسبت تقدیر و تشکر از یکی نخبگان علمی کشور اختصاص دارد. خبرگزاری «بخدی» در این زمینه مینویسد شماری از شخصیت های سیاسی، علمی و فرهنگی، مسوولان دانشگاه کابل و وزارت تحصیلات عالی و دانشجویان دانشگاه های مختلف کشور با حضور در این مراسم، از زحمات مصطفی رضایی دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد که موففق شده است نوعی از سانتریفیوژهای چند محوره را اختراع و به ثبت برساند قدردانی نمودند.

نفس برگزاری چنین همایشیدر جای خود امیدوارکننده است اما نکته تاسف بار اینجاست که بازهم در این زمینه، دولت یک گام و یا بیشتر عقب تر از مردم و نهادهای خصوصی است.

بدست گرفتن نبض حیات علمی کشور همیشه جزو مهم ترین برنامه های دولتها محسوب میشود و سالانه بخشی از بودجه خود را به حمایت نخبگان و تقویت جریانات علمی و پژوهشی در عرصه های مختلف اخصتصاص میدهند. امری که موجب پیشرفت همه جانبه یک کشور  باعث ارتقاء شاخصهای مختلف میگردد. بدیهی است چنین حرکتهایی جز با حمایت و برنامه ریزی ویژه دولت بدست نمی آید.

متاسفانه دولتهای اخیر در افغانستان (دوره ما بعد الطالبان!) نه تنها عقیده ای به این گونه مسائل نداشته اند بلکه همیشه از مردم و نهادهای خصوصی جا مانده اند. دلیل این امر را شاید بتوان در گرفتاری های بیشمار دولتمردان جستجو کرد اما همانگونه که یاد شد، رشد علمی کشور موجب ارتقاء شاخص متعدد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و… میشود که منشأ برکات بسیاری است و یقینا دولت افغانستان چنانچه در این زمینه سرمایه گذاری کند، از معامله خود سود خواهد کرد.

گفتنی است مراسم دیروز تالار دانشگاه طب کابل، به همت برخی نهادهای خصوصی و با «مشارکت» چند نهاد دولتی برگزار شد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟