بازار رضای مشهد و نکاتی جالب درباره آن!

  • انتشار: ۳۰ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 78587

بازار رضا مشهد یکی از اقدامات مهم انجام شده در راستای مدیریت خیل عظیم زائران قبر علی بن موسی الرضا(ع) و ساخت و ساز در کلان شهر مشهد می باشد. مشهد به عنوان یکی از شهرهای زیارتی و سیاحتی از دیر باز پذیرای قدوم گرم زائران علی بن موس الرضا(ع) از داخل و برخی کشورهای اسلامی از سراسر دنیا بوده است. عاشقان به امام هشتم شیعیان از اقسا نقاط ایران و جهان با چنان شور و شوقی رهسپار سفر به مشهد الرضا می شوند که در بسیاری موارد سختی ها را لذت احساس می کنند. در دنیای جدید و همپای تغییر در اصول و سبک زندگی می طلبید که برخی پروژه های بزرگ برای تبدیل شدن مشهد به جایی بهتر برای اسکان و خرید زائران انجام شود که یکی از آنها بازار رضا می باشد.

بازار رضا مشهد

بازار رضا بخشی از پروژه توسعه شهر مشهد

همان طور که گفته شد بازار رضا مشهد یکی از پروژه های کلان برای توسعه شهر مشهد به شمار می رود. با افزایش روز افزون زائران در مشهد، اطراف حرم امام رضا(ع) با ترافیک سنگین وسایل نقله به شمول تاکسی ها، مینی بوس ها و دیگر وسایط نقلیه مسافربری و باربری و همین طور ترافیک انسانی روبرو می شد. حجم این ترافیک به حدی بود که گشت و گذار را برای عابران پیاده به ویژه زائران سخت و دشوار می نمود، مدیریت این حجم از ترافیک در یک بخش نیازمند ساخت بازاری بود که بتوان مغازه های اطراف حرم رضوی را به آنجا منتقل و بدین ترتیب ترافیک اطراف حرم رضوی را کاهش داد. بدین ترتیب بازار رضا ساخته و تعداد قابل ملاحظه ای از حجره های آن به کسانی که مغازه های آن در طرح توسعه شهری قرار گرفته بود واگذار شد.

کار ساخت بازار رضا مشهد در سال ۱۳۵۴ هجری شمسی شروع و در سال های اول دهه پنجاه هجری شمسی به پایان رسید.

موقعیت بازار رضا در مشهد

هدف از ساخت بازار رضا مشهد تسهیل کار خرید مسافران و زائران بود. در این بازار از آنجایی که به حرم مطهر آقا امام رضا(ع) نزدیک است از سوی زائران و مسافران بسیار مورد استقبال قرار گرفته و از مراکز خرید پر رفت و آمد و دیندنی در مشهد می باشد. بازار رضا از ضلع شرقی میدان بیت المقدس(فلکه آب) تا میدان هفده شهریور امتداد یافته و در جنوب شرقی حرم رضوی و دیگر اماکن متبرکه واقع شده است.

مشخصات بازار رضا

بازار رضا مشهد همان طور که گفته شد از مراکز خرید دیدنی و جذاب برای زائران و مسافران به حساب می آید. این بازار حدود ۷۲۰۰۰ متر مربع زیر بنا می باشد که ۴۳۰۰۰ متر مربع آن در بازار رضا و ۲۹۰۰۰ متر مربع  دیگر در سراهای اطراف بازار واقع شده است. بازار رضا در مجموع ۲۰۹۶ باب مغازه در اندازه های مختلف دارد که از این تعداد ۱۰۰۸ باب آن در بازار رضا و ۱۰۸۴ باب حجره دیگر در ۱۱ سرای اطراف واقع شده است. سراها از داخل بازار به هم راه دارد.

بازار رضا مشهد دارای دو طبقه با دو دالان موازی، ۱۷ چهار سوق و ۱۱ سرا می باشد. این بازار سرپوشیده است و این کار خرید مسافران و زائران را در گرما و سرمای شدید راحت ساخته است. این بازار در حد فاصل دو خیابان با عرض ۳۰ و طول ۸۰۰ متر واقع شده است.

بازار رضا

چه اجناسی می توانید در بازار رضا بخرید

بازار رضا مشهد ساختاری سنتی دارد و مغازه های آن به شکل حجره های نسبتا قدیمی ساخته شده است. در این بازار انواع سوغاتی و اجناسی چون انگشترهای عقیق و فیروزه و طلا و نقره، انواع عطریات، نبات، زعفران، مهر و سجاده و تسبیح، لباس، بدلیجات و پوستین به فروش می رسد. در طبقه دوم این بازار بیشتر کارگاه های کوچک طلا کاری، انگشتر سازی، گلدوزی، فیروزه تراشی و دیگر صنایع دستی قرار دارد.  

تأسیسات گرمایشی و سرمایشی بازار

بازار رضا مشهد، شاید بهترین مرکز خرید در زمستان های سرد و تابستان های گرم برای مسافران و زائران به شمار رود. مغازه ها و حجره های این بازار به فن کویل سقفی مجهز هستند و در هر طبقه آن ۲ موتور خانه تأسیسات وجود دارد. چیلرهای جذب شعله مستقیم، نمازخانه، سرویس های بهداشتی و مرکز اطلاعات از دیگر امکانات بازار رضا می باشد. این بازار دو طبقه در سال ۱۳۵۵ هجری خورشیدی توسط داریوش بوربور طراحی و در مدت یازده ماه به صورت فرس ماژور ساخته شد.

جاذبه های اطراف بازار رضا مشهد

همان طور که گفته شد بازار رضا مشهد یکی از مراکز خرید شلوغ و البته جذاب در کلان شهر مشهد می باشد؛ مسافران و زائران در کنار خرید می توانند از فضای سنتی آن لذت برده و چند کیلومتری پیاده روی کنند.

این بازار در فاصله کمی از حرم رضوی قرار گرفته و در فاصله ۱ تا ۲ کیلومتری بازار رضا مکان های تاریخی و متبرکه دیگری چون مسجد گوهرشاد، مسجد هفتاد و دو تن، باغ نادری و مقبره پیرپالان دوز قرار گرفته است.

یک توصیه!

اگر به عنوان زائر یا مسافر وارد بازار رضا مشهد می شوید، یادتان نرود که تنها با سر پایین سرگرم خرید از مغازه های آن نشوید، بلکه زمان هایی سرتان را بالا بیاورید و از تماشای معماری سنتی سقف بازار لذت ببرید و اگر دوست داشتید عکس یادگاری بگیرید.

بازار رضا مشهد یک معماری زیبا و سنتی دارد و یکی از مراکز مهم عرضه سوغاتی و صنایع دستی در مشهد به شمار می رود. بازار از دو طرف راه ورودی و خروجی دارد که هر کدام به یک میدان و خیابان ختم می شود.

در نهایت باید گفت که بازار رضا مشهد کمک زیادی به توسعه شهری و زدودن بافت سنتی این شهر انجام داد. واقع شدن این بازار در نزدیکی حرم مطهر رضوی و برخورداری از تعداد بالای مغازه، حجره و سرا این بازار را به مکانی دیدنی و البته راحت برای مسافران و زائران تبدیل کرده است.

اگر به مشهد آمدید یادتان نرود سری به این بازار سنتی و زیبا بزنید و سوغاتی های خود را از آنجا بخرید.