بارندگی های اخیر سبب تاخیر برگزاری «لوی جرگه» شده است!

  • انتشار: ۱۴ حوت ۱۳۹۷
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 54281

«سید احسان طاهری»، سخنگوی شورای عالی صلح می گوید حوادث طبیعی یکی از عوامل به تاخیر افتان لوی جرگه می باشد.

وی اظهار داشت: علیرغم وجود آمادگی کامل شورای عالی صلح برای برگزاری لوی جرگه، این مجلس برای مدتی به تاخیر افتاده است.
به گفته سخنگوی شورای عالی صلح، بارندگی های شدید در بسیاری از مناطق دور افتاده افغانستان باعث شده تا تمام نمایندگان مردمی و بزرگان اقوام نتوانند برای شرکت در لوی جرگه به کابل برسند. از طرفی حضور نمایندگان تمام نقاط کشور و اقشار مختلف جامعه در لوی جرگه مشورتی صلح بسیار حیاتی است، به همین دلیل برگزاری لوی جرگه به تاخیر افتاده است.
گفتنی است که اشرف غنی دستور داده بود تا لوی جرگه مشورتی صلح در تاریخ ۲۶ حوت به مدت ۳ روز در کابل برگزار شود اما ارگ ریاست جمهوری اعلام کرد که برگزاری این نشست تا مدت نامعلومی به تاخیر افتاده است.
هارون چخانسوری»، سخنگوی ارگ ریاست جمهوری به تازگی گفته که تا چند روز آینده کمیسیون و دبیرخانه تدویر لوی جرگه تشکیل خواهد شد تا زمینه را برای برگزاری لوی جرگه فراهم کند.
پیش از این رییس جمهور برگزاری لوی جرگه مشورتی صلح را به «عمر داودزی»، رئیس دبیرخانه شورای عالی صلح افغانستان واگذار کرده بود.
بر اساس ماده ۱۱۰ قانون اساسی، «لوی جرگه» عالی ترین مظهر اراده مردم افغانستان است که درباره مسایل مهم مربوط به استقلال، حاکمیت ملی، تمامیت ارضی، مصالح علیای کشور، تعدیل قانون اساسی و محاکمه رئیس جمهور برگزار می شود.
به نوشته دری نیوز؛ اعضای پارلمان، مجلس سنا و روسای شوراهای ولایات و ولسوالی ها اعضای لوی جرگه را تشکیل می دهند. همچنین وزرا، اعضای دادگاه عالی و دادستان کل نیز می توانند بدون حق رای در آن حضور یابند.
در این لوی جرگه نمایندگان مردم خطوط قرمز در مذاکرات صلح با گروه طالبان را ترسیم خواهند کرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟