باتلاقی از افغانستان تا سوریه و عراق

  • انتشار: ۱۱ دلو ۱۳۹۳
  • سرویس: دسته بندی نشده
  • نویسنده: مجتبی کوثری
  • شناسه مطلب: 2928

شماری از نظامیان ارشد بازنشسته‌ امریکایی گفته اند که نبود راهكار دقیق از سوی کاخ سفید، برای امریکا پیروزی جنگ در افغانستان، سوریه، عراق و هر کشور دیگر در منطقه را ناممکن می‌سازد.

سه نظامی ارشد پیشین امریکایی این مطلب را به سناتوران جدید این کشور در کنگره امریکا بیان کرده اند.

جنرال جم متس؛ نظامی پیشین امریکا گفته است: ما باید از این حالت خارج شده و یک راهبرد دقیق را برای دفاع از ارزش‌های خود روی دست بگیریم.

کیان؛ نظامی پیشین دیگر امریکایی گفته است که نظامیان کشورش باید پس از سال ۲۰۱۶ نیز در افغانستان حضور داشته باشند.

به گفته‌ او، سربازان امریکایی بیش‌تر نقش آموزشی داشته باشند و شماری از عملیات‌های ویژه را برای کمک به حکومت افغانستان انجام دهند.

این نظامیان پیشین امریکایی در مورد چگونگی مبارزه با داعش و از بین بردن تهدیدهای امنیتی داخلی امریکا نیز بحث كرده اند.

این هشدار نشان می دهد که فاصله و تفاوت دیدگاه میان کاخ سفید و کنگره امریکا در خصوص سیاست خارجی دولت اوباما همچنان در حال افزایش است و این در حالی است که روند جنگ امریکا در افغانستان، عراق و سوریه و دستاوردها و ناکامی های این جنگ، کماکان از موضوعات جدی مورد اختلاف طرفین است.

پیش از این، کارشناسان پیش بینی می کردند که با روی کار آمدن اعضای تازه کنگره امریکا که اکثریت آنها را جمهوری خواهان تشکیل می دهند، شرایط برای دولت دموکرات باراک اوباما به ویژه در خصوص مسایل سیاست خارجی و جنگ هایی که امریکا رهبری آن را در سطح جهان بر عهده دارد، بسیار سخت خواهد شد.

جنگ افغانستان، جنگ عراق، مبارزه با داعش در خاور میانه، مساله سوریه، مذاکرات اتمی با ایران، رابطه با اسراییل و بحران اوکراین از اساسی ترین مسایلی است که نمایندگان تندرو کنگره امریکا عقیده دارند دولت باراک اوباما در این زمینه ها دچار اشتباهات فاحش و جبران ناپذیری شده و در برخی موارد، بیش از حد لزوم، از خود انعطاف و نرمش و خویشتن داری نشان داده است.

در ادامه همین کشمکش ها بود که به دنبال سخنرانی سالانه باراک اوباما که او طی آن، هشدار داد در برابر هرگونه طرح تحریم های تازه علیه ایران، تا پیش از روشن شدن سرنوشت مذاکرات هسته ای جاری میان ایران و شش قدرت جهانی، خواهد ایستاد و آن را وتو خواهد کرد، شماری از نمایندگان کنگره امریکا در اقدامی غیر دیپلماتیک و آشکارا انتقام جویانه‌ از بنیامین نتانیاهو؛ نخست وزیر رژیم اسراییل،

دعوت کرد بر ضد این مذاکرات و به منظور بزرگنمایی خطر برنامه اتمی ایران برای امنیت اسراییل، در این نهاد سخنرانی کند.

اظهارات تازه نظامیان بازنشسته ارتش امریکا در زمینه امکان عدم پیروزی امریکا در جنگ های افغانستان و عراق و سوریه نیز به نظر می رسد بخشی از همین تنش ها میان کنگره و کاخ سفید باشد. به همین دلیل، کارشناسان هشدار می دهند که در صورت ادامه این تنش ها و نیز بر پایه چشم اندازی که پالیسی کنونی کاخ سفید در جنگ های جاری در این مناطق به ویژه افغانستان، شکل داده است، امریکا عملا در یک باتلاق عمیق و عظیم فروخواهد رفت و اگر همکاری و همراهی کنگره را نیز از سیاست های جاری کاخ سفید بگیریم، در آن صورت، کار برای اداره اوباما برای خروج از این باتلاق به مراتب و بیش از آنچه تصور می شود سخت خواهد شد.

این در حالی است که حتی اگر از اختلافات و تفاوت دیدگاه سنتی دو حزب نسبت به سیاست خارجی امریکا چشم پوشی کنیم، پیش از این، میان سیاستمداران و نظامیان امریکایی نیز در خصوص جنگ افغانستان و نیز میزان شدت و صداقتی که در جنگ با داعش وجود دارد اختلاف نظرهای جدی وجود داشته است؛ اختلاف نظرهایی که بنا به روایت رسمی، به استعفای چاک هیگل؛ وزیر دفاع امریکا انجامید و بر اساس روایت های غیر رسمی، اوباما از او خواسته که به جای برکناری رسمی، آبرومندانه استعفا دهد.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟