ایندیپندنت: چین با طرح یک هزار میلیارد دالری اقتصاد جهان را تغییر می دهد

  • انتشار: ۸ جوزا ۱۳۹۶
  • سرویس: اقتصادبین الملل
  • شناسه مطلب: 23437

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در گزارشی نوشت چین قصد دارد با طرح  یک هزار میلیارد دالری یک کمربند، یک جاده اقتصاد جهان را دگرگون کند.

ایندیپندنت گزارش داد: مهندسان چینی در کنار کوه‌های پوشیده از درخت «لائوس» در حال ساخت صدها تونل و پل هستند تا در نهایت یک راه‌آهن 260 مایلی بنا کنند. این طرح 6 میلیارد دالری در نهایت 8 کشور آسیایی را به یکدیگر متصل می‌کند.

چین همچنین با هدف مقابله با قطعی برق شدید، در حال ساخت نیروگاه‌های برق در پاکستان است که بخشی از یک طرح 46 میلیارد دالری است.

طراحان چینی قصد دارند یک خط راه آهن از بوداپست (پایتخت هنگری) به بلگراد (پایتخت صربیا) بکشند که مسیری جدید برای انتقال کالاهای چینی به اروپا است.

چین در حال حاضر اجرای پروژه‌های عظیمی در آسیا، آفریقا و اروپا در دست دارد که نشأت گرفته از اهداف اقتصادی و سیاست جغرافیایی این کشور است. «شی جین پینگ»، رئیس‌جمهور چین، در تلاش است تا روابط دیپلوماتیک و اقتصادی محکمی با دیگر کشورها برقرار کند و یک بازار جدید برای شرکت‌های ساخت و ساز و صادرات کشورش خلق کند.

طرح چین که «یک کمربند یک جاده» نام دارد در تاریخ معاصر جهان کم نظیر است و بیش از 60 کشور را شامل می‌شود. هزینه زیرساخت‌های این طرح به 1 هزار میلیارد دالر می‌رسد.

ایندیپندنت در ادامه نوشت: در واقع چین قصد دارد از رویکردهای اقتصادی و ثروتش برای ساخت نوع جدیدی از جهانی‌سازی استفاده کند و آن را به جای قوانین کهنه‌ غربی ارائه دهد. اگر این طرح موفقیت‌آمیز باشد، کشورها و شرکت‌های مختلف به نوعی به دور محور چین خواهند چرخید.

مسلماً چنین پروژه‌ای برای تأمین منافع چین است؛ به طوریکه این کشور در حال تولید استیل، سیمنت و دستگاه‌هایی است که مازاد نیاز آن وجود دارد،  و به کشورهای در حال توسعه به عنوان بازاری برای این تولیدات و پویایی اقتصادش نگاه می‌کند.

طرح رئیس‌جمهور چین کاملا در نقطه‌ی مقابل سیاست‌های «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا، قرار می‌گیرد. ترامپ با قرار دادن آمریکا در اولویت‌ سیاست‌هایش از «پیمان ترنس-پسیفیک» (پیمان سرمایه‌گذاری بین ۱۲ کشور حاشیه اقیانوس آرام) خارج شد.

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در انتها نوشت: آمریکا و اغلب هم‌پیمانان آسیایی و اروپایی آن رویکردی محتاطانه به این پروژه چین دارند. اما ورود به یک بازار تجارت جهانی، برای هر کسی وسوسه کننده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟