ایندیپندنت: رویای سلطه گری عربستان، هرج و مرج را در منطقه به بار آورد

  • انتشار: ۱۸ جدی ۱۳۹۵
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 16793

 

روزنامه ایندیپندنت امروز (شنبه) در مطلبی به قلم پاتریک کاکبرن درباره خاورمیانه با عنوان “رویای سلطه گری عربستان، هرج و مرج رادر منطقه (خاورمیانه) به ارمغان آورد”،  از تلاش چندین ساله عربستان برای تبدیل شدن به قدرت اصلی در بین کشورهای عربی و اسلامی سخن گفت، و در این زمینه به اسناد منتشر شده در سایت ویکلیکس درسال2014 میلادی اشاره کرد، و نوشت که هیلاری کیلینون در یکی از این اسناد از رقابت عربستان و قطر برای “سلطه بر جامعه اهل سنت” سخن گفته است.

وی افزود: یادداشت دستگاه اطلاعات خارجی آلمان در سال 2015 میلادی نیز می گوید که موضع دیپلماتیک محافظه کاران اعضای پا به سن گذاشته خاندان حاکم (در عربستان) با سیاست “دخالت ضربه زننده” جایگزین شده است.

کاکبرن نوشت: این نگرانی و ترس از بی ثباتی ناشی از اینگونه سیاست هجومی عربستان خود را نشان داد اما چیزی که دستگاه اطلاعات خارجی آلمان پیش بینی نمی کرد، “سرعتی است که عربستان در آن شکست انتظارات و بلندپروازیهایش در همه جبهه را خواهد دید”.

این نویسنده افزود: عربستان در سال گذشته شکست هم پیمانانش را در شرق حلب در چارچوب جنگ سوریه مشاهده کرد. دخالت عربستان در سوریه غیرمستقیم به نظر می رسد اما در یمن نیز که ماشین نظامی عربستان به طور مستقیم وارد شد، باهم در کسب پیروزی شکست خورد.

کاکبرن گفت: اوضاع در یمن و سوریه به نفع عربستان پیش نمی رود زیرا سعودیها پیش بینی می کردند که نیروهای حوثی به سادگی شکست بخورند اما بعد از 15 ماه بمباران، حوثی ها و علی عبدالله صالح همپیمان آنها شهر صنعا و شمال یمن را در کنترول خود دارند و حملات هوایی به فقیرترین کشور عربی از سوی ثروتمندترین کشور عربی باعث بروز بحرانی انسانی شده است و دستکم 60 درصد جمعیت 25 میلیونی یمن به غذا و آب کافی دسترسی ندارند.

به نوشته کاکبرن، در آمریکایی که از آن به عنوان “آخرین تضمین کننده تداوم حکومت آل سعود” نام برده می شود؛ باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا اجازه داد که از وی سخنی نقل شود، که در آن از این سنت که در واشنگتن با عربستان به عنوان یک هم پیمان برخورد می شود، گله و شکایت داشت.

این نویسنده افزود: در سطح مردمی در آمریکا نیز خصومت روز افزونی علیه عربستان وجود دارد که خودش را در اجماع نظر  اعضای کنگره آمریکا نشان داد زیرا اعضای کنگره تقریبا با اجماع نظر خود به خانواده های قربانیان حادثه یازدهم سپتامبر اجازه دادند که از دولت سعودی برای دریافت غرامت شکایت کنند و مسئولیت حمله را متوجه این کشور بدانند.

کاکبرن در پایان نوشت: تلاش عربستان و سایر کشورهای عرب نفت خیز حوزه خلیج فارس برای سلطه بر جهان عرب و اسلامِ اهل سنت ثابت کرد که این تلاش برای همگان فاجعه آمیز بود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟