ایندیپندنت: اسرائیل از حضور قدرتمند ایران در سوریه به شدت وحشت زده شده است

  • انتشار: ۲۱ دلو ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 36843

یک رسانه غربی در مورد حضور ایران در سوریه و نفوذ این کشور نوشته است که، اسرائیل دشمن سرسخت ایران به شدت از حضور این کشور در سوریه هراسان شده است و از این مساله به شدت دچار وحشت شده است.

روزنامه ایندیپندنت در گزارشی می‌گوید افزایش نفوذ و قدرت ایران در سوریه تبدیل به کابوسی دائمی برای اسرائیل شده و مقامات این کشور نگرانی جدی خود از این مساله را تاکنون چندین بار به طور رسمی اعلام کرده‌اند.

به نوشته این روزنامه، حضور نیروهای سپاه قدس ایران در نزدیکی مرزهای اسرائیل، ساختن پایگاه های نظامی در داخل خاک سوریه، حضور نیروهای حزب‌الله لبنان در سوریه و نیز نزدیک تر شدن تماس نیروهای ایرانی و حزب‌الله از مواردی است که شدیدا مقامات اسرائیلی را نگران کرده است.

این گزارش با بررسی حوادث هفته‌های اخیر در سوریه می‌گوید بر اساس شواهد آتش جنگ نه تنها در این کشور پس از هفت سال رو به خاموشی نمی‌رود، بلکه همچنان پر حرارت در حال شعله کشیدن است.

در عین حال اما افزایش روز افزون نفوذ و قدرت ایران در سوریه نیز وضعیت را در این کشور جنگ زده بدتر کرده و به واسطه آن نیز دولت اسرائیل تاکنون چندین بار اهدافی را در دمشق و دیگر نقاط سوریه مورد حمله قرار داده است.

حضور ایران در سوریه در زمانی که به گفته فرماندهان نظامی اسرائیل این کشور در حال حاضر هیچ تهدیدی بر علیه این کشور از جانب همسایگانش در مرزهای خود احساس نمی‌کند، وضعیت را بغرنج تر نیز کرده است.

آمریکا نیز به عنوان متحد اسرائیل تهدید امنیتی ناشی از حضور و افزایش روز افزون قدرت ایران در سوریه را درک کرده است. در همین زمینه چندی پیش رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا با دفاع از حضور نظامی این کشور در سوریه گفته بود آمریکا فعلا قصدی برای خروج نظامی از سوریه ندارد.

در عین حال به گفته این گزارش به نظر نمی‌رسد اسرائیل در حال حاضر به دنبال تغییر سیاست راهبردی خود مبنی بر عدم دخالت مستقیم در سوریه بوده و قصدی برای اعمال مستقیم قدرت خود در این کشور داشته باشد. البته تلاش‌های ایران در افزایش قدرت منطقه‌ای خود در سوریه همچنان ادامه داشته و مشخص نیست چه زمانی مقامات اسرائیل نسبت به این افزایش قدرت واکنشی مستقیم نشان دهند.

جمهوری اسلامی ایران از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱ از متحدان اصلی حکومت بشار اسد بوده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟