ایزابل دوس سانتوس؛ ثروتمند ترین زن آفریقا

  • انتشار: ۲۷ جدی ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 100109

شنیدن نام ایزابل دوس سانتوس از این جهت می تواند برای همه به ویژه خانم ها جالب باشد که وی پولدارترین زن قاره آفریقاست و در تجارت طلا و الماس دست دارد.

این زن سرمایه دار همچنین یک کار آفرین بزرگ در بین طرفدارانش به حساب می آید اگرچه مخالفانش وی را سمبل فساد در قاره آفریقا می دانند.

ایزایل دوس سانتوس
ایزایل دوس سانتوس

سرمایه این خانم متمول براساس اعلام مجله فوریز چیزی در حدود سه میلیارد دلار برآورد شده است.

با ما همراه باشید تا اطلاعات مهمی در مورد ایزابل دوس سانتوس به دست آورید:

ایزایل دوس سانتوس کیست؟

ایزابل دوس سانتوس دختر بزرگ ژوزه ادوآردو دوس سانتوس رئیس جمهور پیشین آنگولا می باشد.

وی در کشور آنگولا به عنوان یک کار آفرین شناخته می شود. در عین حال مخالفان وی معتقدند که این زن ثروتمند سمبل فساد در کشور آنگولا به شمار می رود.

البته فساد در خانواده دوس سانتوس بی سابقه نیست. دادستان آنگولا در سال ۲۰۱۹ تحقیقاتی را در مورد شرکت دولتی نفتی سونانگول انجام داد و در ادامه طی اقدامی جداگانه تمام دارایی های داس سانتوس و همسرش سیندیکا دو کولو را مسدود نمود.

دلیل منجمد ساختن دارایی های دو سانتوس و همسرش به گفته دادستان آنگولا ضربه یک میلیارد دالری بود که معاملات آنها با شرکت های نفت و الماس به اقتصاد آنگولا زده بود.

رئیس جمهور کنونی آنگولا که ماموریت رسیدگی به چنین فسادهایی را بر عهده دارد سخت به دنبال مبارزه با فساد در این کشور آفریقایی می باشد. دوس سانتوس اما اقدامات ژوآو لوورنسو را سیاسی عنوان می کند.

اتهام فساد شاهزاده خانم

همان طور که گفته شد ایزابل دوس سانتوس که هوادارانش وی را به خاطر کارآفرینی در آنگولا می ستایند و مخالفانش وی را منشا فساد می خوانند ثروتمندترین زن در قاره آفریقا به شمار می رود.

وی در آنگولا با نام مستعار شاهزاده خانم شناخته می شود. براساس گزارش برخی از رسانه های معتبر دنیا مثل گاردین و بی بی سی ایزابل بیشتر ثروت خود را از طریق فساد اقتصادی کلان در زمان ریاست جمهوری پدرش به دست آورده است.

ایزایل دوس سانتوس
ایزایل دوس سانتوس

براساس تحقیقات کنسرسیوم بین المللی روزنامه نگاران تحقیقی در حدود هفت صد هزار سند دال بر فساد اقتصادی ایزابل وجود دارد. براساس این اسناد دوس سانتوس به سوء استفاده از موقعیت برتر پدرش معاملات مشکوک و غیرقانونی فراوانی در زمینه نفت، معادن الماس و زمین های دولتی و مخابرات انجام داده است. حدود ۴۵۰ شرکت که از مالیات فرار کرده اند در این معاملات دخالت داشته اند.

توقف دارایی های ملکه نفت و الماس

ایزابل دختر رئیس جمهور آنگولاست. پدرش بین سال های ۱۹۷۹ تا ۲۰۱۷ رئیس جمهور آنگولا بود.

جانشین ژوزه ادواردو دوس سانتوس اما اراده جدی در مبارزه با فساد دارد و هم اکنون پرونده فسادهای مالی کلان خانواده دوس سانتوس به ویژه ایزابل را به راه انداخته و به شدت پیگیری می کند.

شرکت نفتی سونانگل و شرکت بازاریابی الماس سودیام از جمله شرکت های کلانی ست که توسط دوس سانتوس اداره می شدند.

یکی از اتهاماتی که متوجه دوس سانتوس است خروج پول های کلان از آنگولا بدون پرداخت حق دولت این کشور می باشد.

ایزابل پس از دستور به توقف دارایی هایش توسط دادستان کل آنگولا اعلام کرده که تخلفاتش را پذیرفته اما اکنون پولی برای پرداخت بدهی هایش به دولت ندارد.

ازیابل دوسانتوس در زمان ریاست جمهوری پدرش با توسل به فساد توانست حساب های بانکی اش را پر کند.

اما با روی کار آمدن رئیس جمهور جدید ایزابل ار ریاست شرکت نفتی سونانگل برکنار شد.

ژوائو لورنسو که سرانجام به دوره چهل ساله ریاست جمهوری دوس سانتوس پایان داد اکنون شرکت های دولتی را خصوصی کرده و تلاش می کند اموال گمشده دولتی را از خانواده دوس سانتوس پس بگیرد.

خانواده دوس سانتوس چون چند دفعه به مرگ تهدید شده اند از آنگولا فرار کرده اند. آنگولا اگرچه از منابع غنی نفت و گاز بهره مند است اما به دلیل فساد مردمش در فقر و تنگدستی زندگی می کنند.

ایزایل دوس سانتوس
ایزایل دوس سانتوس

زندگی لوکس ایزابل دوس سانتوس در لندن

اگرچه اکنون ایزابل دوس سانتوس در لندن زندگی می کند و سرمایه فراوانی در اختیار دارد اما همچنان از سوی دولت آنگولا به عنوان یک فاسد اقتصادی تحت بررسی قرار دارد.

وی متهم است که در زمان رئیس جمهور بودن پدرش قراردادهای نفتی کلانی به امضا رسانده و به نوع منابع کشور آنگولا را به یغما برده است.

خانم ایزابل متهم است که قراردادهایی به ارزش ۵۸ میلیون دلار را در اختیار یک شرکت ثبت شده در دوبی گذاشته است.

یکی از اقوام ایزابل مالک این شرکت نفت در دوبی است و ایزابل بارها و بارها اسناد مالی این شرکت را امضا کرده است. شرکتی که دقیقا مشخص نیست در کدام زمینه فعالیت می کند.

از دیگر اتهامات وارده به ایزابل دوس سانتوس خرید یک شرکت پرتغالی به نام شرکت گالپ می باشد که در عرصه انرژی فعالیت می کند.

بررسی ها نشان می دهد که شرکت گالپ به شرکت سونانگول تعلق دارد و به قیمت بسیار پایین به خانم ایزابل دوس سانتوس فروخته شده است.

تنها ۱۵ درصد بهای شرکت در ابتدا توسط خانم ایزابل پرداخت شده اما بقیه به صورت قسط و با بهره بسیار پایین در اختیار وی قرار داده شده است.

ارزش این شرکت هم اکنون ۷۵۰ میلیون یورو می باشد و خانم دوس سانتوس یازده سال فرصت داشته تا اقساط خرید شرکت را پرداخت کند.

خرید یک شرکت جواهرسازی در سوئیس از دیگر پرونده های فساد خاندان دوس سانتوس می باشد.

سیندیکا دوکولو همسر رئیس جمهور پیشین آنگولا قراردادی با شرکت دولتی معادن الماس آنگولا به نام سودیام امضا کرده تا شرکت جواهر سازی خود در سوئیس را بخرد.

در پروسه خرید این شرکت جواهر سازی در سوئیس علاوه بر رئیس جمهور پیشین آنگولا، همسر و دامادش نیز نقش داشته اند.

شرکت سودیام در این شراکت ۷۹ میلیون دلار پرداخت کرد در حالیکه سهم خانواده دوس سانتوس در این شراکت تنها چهار میلیون دلار بوده است.

گفته می شود که شرکت سودیام برای تامین مبلغ مورد نیاز برای شراکت در خرید یک شرکت جواهر سازی در سوئیس از یک بانک خصوصی که داماد رئیس جمهور سهامدار عمده آن بوده وام با بهره کم ۹ درصد دریافت کرده است.

به هر صورت اگرچه ایزابل دوس سانتوس مشهورترین و پولدارترین زن آفریقا به حساب می آید اما رئیس جمهور جدید آنگولا سخت به دنبال فسادهای مالی اوست. 

از سویی هم کشور آنگولا با دارا بودن بزرگترین چاه های نفت و معادن الماس هنوز از فقیرترین کشورهای آفریقا به شمار می رود و سی درصد مردم این کشور در فقر زندگی می کنند.