ایران موشکی با 2000 کیلومتر برد ساخته است

  • انتشار: ۱ میزان ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 30901

ایران می گوید که موشکی ساخته است که 2000 کیلومتر برد دارد و قابلیت حمل چندین کلاهک را دارا است. این موشک ایرانی خرمشهر نام دارد و روز گذشته در سپاه پاسداران ایران از آن رونمایی کرد.

در جریان رژه سالیانه نیروهای مسلح ایران به مناسبت سالروز آغاز جنگ این کشور و عراق، سپاه پاسداران از موشک جدید خود با نام «خرمشهر» رونمایی کرد.

امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران ایران درباره این موشک گفت: «خرمشهر ۲۰۰۰ کیلومتر برد دارد و قابلیت حمل کلاهک تا ۱۸۰۰ کیلومتر را داراست و می تواند به جای یک کلاهک، چند کلاهک حمل کند.» آقای حاجی‌زاده همچنین گفته است که روند آموزش موشک بالستیک خرمشهر شروع شده و به زودی در نیروی هوافضای سپاه عملیاتی می‌شود.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران هم در این مراسم گفته است که کشورش توان موشکی خود را تقویت خواهد کرد.

آقای روحانی با حمایت از خط مشی ایران در توسعه جنگ‌افزار افزود: «اگر ملتی بخواهد برای دفاع از خود سلاح بسازد مورد اتهام مستکبرین و بوق های تبلیغاتی آنها قرار می گیرد. سلاح ما همواره برای دفاع از کشورمان و ملت‌های منطقه در برابر تجاوز قدرت های بزرگ و در برابر تروریسم است.»

با وجود توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵، ایالات متحده آمریکا و شماری از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، بریتانیا و آلمان از برنامه موشکی تهران انتقاد می‌کنند و آن را مغایر با مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل می‌دانند. امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در زمان حضور خود در نیویورک با وجود حمایت از برجام، ابراز امیدواری کرد تا برنامه موشک‌های بالستیک ایران محدود شود.»

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران روز جمعه همچنین در اظهاراتی کم سابقه و در واکنش به سخنرانی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در مجمع عمومی سازمان ملل، اسرائیل را «غده سرطانی» خواند که در ۷۰ سال گذشته «ملت‌های منطقه را مورد تجاوز و آزار قرار داده» است.

ایران می‌گوید راهبردهای نظامی این کشور و از جمله برنامه موشکی، صرفا جنبه دفاعی دارند و به هیچ وجه محدود نخواهند شد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟