ایران: سفارت افغانستان در تهران فقط به دولت فراگیر واگذار می شود

  • انتشار: ۵ دلو ۱۴۰۰
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 126762

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در مراسم اختتامیه همایش ملی ایران و همسایگان در مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه گفت: در حوزه چالش‌ها همچنان با دو چالش در پیرامون خود روبرو هستیم، یک چالش همسایه شرقی ما افغانستان است. کمتر از یک ماه پیش هیأتی از افغانستان به تهران سفر کرد، سرپرست وزارت خارجه هیأت حاکمه موقت افغانستان به همراه تعدادی از وزیران هیأت حاکمه فعلی افغانستان.

وزیر امور خارجه ایران با بیان این‌که ما مرز مشترک طولانی با افغانستان داریم و موضوعات متنوعی با این کشور داریم، خاطرنشان کرد: از حدود چهار و نیم ماه پیش تاکنون روزانه بیش از ۵ هزار زن، کودک و مرد افغان از مرزهای زمینی به دلیل سرما و وضعیت ناپایدار در افغانستان به سمت مرزهای ما آمده‌اند و در اردوگاه‌ها و برخی از شهرها اقامت داده می‌شوند.

وزیر خارجه ایران با ذکر این نکته که امنیت مرز و مردم افغانستان و همچنین تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان برای ما مهم است گفت: ضمن اینکه در حوزه ارسال انرژی مورد نیاز به افغانستان توجه و کمک می‌کنیم، ولی در عین حال از تشکیل دولت فراگیر در افغانستان کوتاه نیامده‌ایم.

امیرعبداللهیان گفت: به صراحت وقتی که آقای ملامتقی (امیرخان متقی) سرپرست وزارت خارجه افغانستان درخواست کرد که در سفرش به تهران سفارت جمهوری اسلامی افغانستان را به هیأت حاکمه جدید تحویل دهیم، ما گفتیم دوستی‌ها و برادری‌هایمان به جای خود، تأکید ما بر ضرورت تشکیل دولت فراگیر با نگاه به ثبات و امنیت پایدار در افغانستان موضوع بسیار مهمی است.

وزیر خارجه ایران یادآور شد: لذا زمانی که دولت فراگیر با استاندارهای شناخته شده و با مشارکت طالبان، پشتون‌ها و سایر اقوام در افغانستان شکل گرفت، آن وقت می‌توانیم راجع به شناسایی وضعیت جدید در افغانستان و واگذاری سفارت افغانستان در تهران به هیأت حاکمه رسمی که در افغانستان روی کار می‌آید، تصمیم بگیریم و اقدام کنیم.

پیش از این ایران اعلام کرده بود که فعالیت‌های دیپلماتیک سفارت افغانستان در تهران در چارچوب کنوانسیون ۱۹۶۱ قرار دارد.

در این راستا و به دنبال گمانه زنی درباره تحویل سفارت کابل در تهران به کابل همزمان با سفر مقامات طالبان به ایران، رسول خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته است که فعالیت‌های دیپلماتیک سفارت افغانستان در تهران همچون سفارتخانه‌های خارجی در چارچوب اصول و قواعد تعریف شده کنوانسیون ۱۹۶۱ وین قرار دارد و هیچگونه تغییر و تحولی خارج از آن ممکن نیست.

منبع: فارس

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟