ایران در سال گذشته خورشیدی به عنوان بزرگترین شریک تجاری افغانستان شناخته شد

  • انتشار: ۲۱ حمل ۱۳۹۷
  • سرویس: اقتصادتیتر 2
  • شناسه مطلب: 39457

خان جان الکوزی معاون اتاق های تجارت و صنایع افغانستان می گوید در سال گذشته خورشیدی ایران حدود 2 میلیارد دالر به افغانستان صادرات داشته است. که در این سال، ایران به عنوان بزرگترین شریک تجاری افغانستان شناخته شده است.

خان جان الکوزی، معاون اتاق های تجارت و صنایع افغانستان، به صدای امریکا گفته است که سال گذشتۀ خورشیدی واردات افغانستان از ایران به ۱.۹۸ میلیارد دالر می رسید، حالانکه صادرات افغانستان به ایران فقط ۳۱.۴ میلیون دالر بود.

آقای الکوزی با اشاره به افزایش تجارت و ترانزیت میان افغانستان و ایران گفت که اکنون ایران با گرفتن جای پاکستان، بزرگترین شریک تجارتی افغانستان است.

معاون اتاق های تجارت و صنایع افغانستان در مورد کمبود صادرات افغانستان به ایران گفت که تمام کالاهای تجارتی را که افغانستان صادر می‌کند در خود ایران موجود است و از اینرو تقاضا برای آن در ایران بسیار اندک است.

پس از آنکه افغانستان به بندر تجارتی چابهار ایران دسترسی پیدا کرد،به گفتۀ مقام‌های افغان حکومت ایران نیز مشوق های ویژه از جمله سهولت ویزای و کاهش ۷۵ تا ۸۰ درصدی تعرفه های گمرکی را برای تاجران افغان که از بندر چابهار استفاده می‌کنند، مهیا کرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟