ایران در اقدامی «متقابل» اجرای برخی توافقات برجام را متوقف کرد

  • انتشار: ۱۸ ثور ۱۳۹۸
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 60626
امنیت ملی ایران

شورای عالی امنیت ملی ایران با انتشار بیانیه ای اعلام کرد از امروز18 ثور/ اردیبهشت در اقدامی متقابل اجرای برخی بندهای توافقنامه برجام را متوقف نموده است.

به گزارش خبرگزاری اطلس، در این بیانیه تاکید شده است: «جمهوری اسلامی ایران در طول یکسال گذشته و پس از خروج غیرقانونی ایالات متحده آمریکا از توافق برجام و نقض مصوبات شورای امنیت سازمان ملل متحد، نهایت خویشتن داری را از خود نشان داده و به درخواست دیگر اعضای برجام فرصت قابل توجهی در اختیار آنها قرار داده است’، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، از امروز ۱۸ اردیبهشت (ثور) ۹۸ برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می کند. »

برابر این بیانیه از امروز ایران دیگر خود را ملزم به رعایتِ محدویت های مربوط به نگهداری ذخائر اورانیوم غنی شده و ذخائر آب سنگین نمی داند. 

شورای عالی امنیت ملی ایران همچنین به کشورهای اروپایی 60 روز مهلت داده تا تعهدات خود در توافقنامه برجام، خصوصا توافقات بانکی و نفتی را عملیاتی کند در غیر اینصورت جمهوری اسلامی ایران رعایت محدودیت های مربوط به سطح غنی سازی اورانیوم، و اقدامات مربوط به مدرن سازی رآکتور آب سنگین اراک را نیز متوقف خواهد کرد.

در قسمتی دیگر از این بیانیه آمده است: «اکنون جمهوری اسلامی ایران حجت را بر کشورهای عضو برجام و بر جامعه بین الملل تمام کرده است. ما با حسن نیت وارد مذاکرات هسته ای شدیم، با حسن نیت توافق کردیم، با حسن نیت توافق را اجرا کردیم، و پس از خروج آمریکا با حسن نیت زمان کافی در اختیار دیگر اعضای برجام قرار دادیم. حال نوبت کشورهای باقی مانده در برجام است که حسن نیت خود را ثابت کرده و قدم های جدی و عملی برای حفظ برجام بردارند. »

این اقدام ایران در سالگرد خروج یکجانبه ایالات متحده آمریکا از توافقنامه برجام و در پی محقق نشدن تعهدات کشورهای باقی مانده صورت میگیرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟