چند ایده برای تفریح و سرگرم شدن

  • انتشار: ۲۸ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 74677

روی مبل لم داده اید و به تلوزیون خیره شده اید به روز تعطیلی که پیش رو دارید فکر می کنید، دوست داشتید می توانستید از این تعطیلات بخوبی استفاده کنید و یک روز شاد رو بگذرونید، اما به جیب تان و اوضاع اقتصادی و همه پرداختی ها و خرج های لازمی که باید انجام بدید فکر می کنید و مأیوسانه فقط می گویید اگر پولدار شدم حتما یک روز تعطیل را آنطوری که دوست دارم، خواهم گذراند. اما بهتر است بدانید که با خواندن این مطلب شما قادر خواهید بود تفریح ارزان و خوبی داشته باشید که خاطره اش تا مدت ها کامتان را شیرین کند.

ایده برای تفریح

متاسفانه باید گفت که سهم هزینه تفریح در سبد خانوار ایرانی اندک است و بالا بودن هزینه های ضروری مانع از آن است که خانواده های ایرانی بتوانند سهمی درخور برای تفریح و رفاه کنار بگذارند، اما بهتر است بدانید که تفریح یکی از جذابیت ها و راه های کسب آرامش در زندگی است ولی همیشه نیاز نیست برای در کنار خانواده یا دوستان بودن و لذت بردن از کنار هم بودن پول زیادی هزینه کنید و به جاهای گران قیمت بروید.

برنامه ریزی برای یک تفریح ارزان

اولین قدم برای لذت بردن از اوقات فراغت تان و داشتن یک تفریح ارزان و سالم و عالی که روزتان را فوق العاده کند داشتن برنامه ریزی است. بسیاری از اوقات به بهانه نداشتن پول، کمبود وقت و حال و حوصله نداشتن دور تفریح را خط می کشیم و در نهایت روز خود با دیدن تلوزیون و یا وقت گذراندن در شبکه های اجتماعی می گذرانیم چون خیلی از افراد واقعا نمی دانند که تفریح هم مثل هر کار دیگری در زندگی، نیاز به تصمیم، برنامه ریزی، خلاقیت و تفکر دارد. و شاید گمان می کنیم برای تفریح به بودجه های آنچنانی و امکانات خاصی نیاز است که ما نداریم. آیا هیچ راهکار ساده و کم هزینه ای نمی توان یافت تا اوقات مفرح و سالم و انرژی زایی را تجربه کنیم؟

اما مهم است که بدانید تفریح یعنی کاری را فقط و فقط برای لذت بردن انجام دادن. نیاز به تفریح نیاز به لذت بردن، یک فعالیت است، بنابراین افراد باید به صورت خلاقانه تفریحات خود را انتخاب کنند و به آنها بپردازند. برای این کار شما نیاز یک ایده خلاقانه دارید.

ایده یابی

اگر قرار است تفریح شما بصورت دسته جمعی همراه با اعضای خانواده یا دوستان تان انجام شود بهتر است برای یافتن ایده ی بهتر از تک تک افرادی که همراه شما هستند نظرسنجی کنید. پیشنهادات جدید رو بررسی کنید و خود را محدود به تجربه های قدیمی و جاهایی که قبلا تجربه کرده اید نکنید.

مدیریت هزینه ها

پس از آنکه همه نظرات را بررسی کردید و به بهترین ایده رسیدید نوبت به بررسی و مدیریت هزینه ها می رسد، اینکه شما بتوانید بودجه تان را مشخص کنید و برنامه ریزی تان برای یک تفریح را بر اساس بودجه در نظر گرفته شده مدیریت کنید خیلی مهم است. کنترل هزینه ها می تواند یک سفر لذت بخش و یک تفریح ارزان و فوق العاده را برایتان به ارمغان بیاورد.

مدیریت زمان

اگر تفریح تان را برای خارج از خانه برنامه ریزی کرده اید باید حتما به مبحث مدیریت زمان بصورت جدی تری فکر کنید به این منظور می بایست ابتدا تا انتهای برنامه تفریحی را زمان بندی کنید و در حین تفریح نیز از برنامه زمانی خود غافل نشوید.

علایق و سرگرمی های خود را بشناسید

با شناسایی علایــــق و ســــرگرمی‌های خود می‌توانید به تفریحاتتان جهت دهید. اگر تفریحات شما در جهت سلایق شما باشد، قطعا از آن فعالیت بیشتر لذت خواهید برد. برای این کار لازم است فهرستی از کارهایی که از انجام دادنشان لذت می‌برید، تهیه کنید. سپس بر اساس اولویت و علاقه‌مندی خود، فعالیت مورد نظر را انتخاب کرده و در برنامه خود قرار دهید. با افرادی که با شما هم‌سلیقه‌اند بیشتر رفت‌و‌آمد کنید قطعا یک تفریح دسته جمعی بسیار لذت‌بخش‌تر از یک برنامه تک‌نفره یا دو نفره است. فعالیت‌های گروهی به خودی خود باعث افزایش نشاط می‌شود، حال اگر این فعالیت‌ها با افرادی صورت گیرد که از لحاظ تفکر و سلیقه با شما تفاهم داشته باشند، قطعا خاطره‌ای بهتر برای شما رقم خواهد خورد.

چند ایده برای تفریح ارزان

از آنجایی که ما در این مقاله در صدد معرفی ایده هایی برای تفریح ارزان و سالم و کم هزینه هستیم به شما پیشنهاد می کنیم که:

بزنید به دل طبیعت

از خانه خارج شوید و از طبیعت لذت ببرید. اطراف شهرتان قطعا بهترین مکان برای گذراندن یک روز خوب و خوش است . می توانید وسایل مورد نیاز برای گذراندن یک روز تعطیلی را بردارید و به دل دشت و کوه بنزید . با حفظ طبیعت و محیط زیست ، هم ساعاتی خوش را در اطراف شهر خواهید گذراند و هم از زیبایی طبیعت لذت خواهید برد . کافی است مقداری غذای سبک به همراه داشته باشید و از پیاده روی وبازی های گروهی و پیاده روی لذت ببرید . هم هزینه اندکی کرده اید و هم می توانید لذت یک سفر کوتاه را از آن خود کنید .

به دوچرخه سواری یا کوهنوردی بروید

اهل ماجراجویی هستید؟ پس سراغ کوهنوردی، دوچرخه‌سواری بروید. قطعا کوه نوردی یکی از روح نوازترین تفریحاتی است که می توان در روزهای تعطیل به آن پرداخت. یک پیاده روی و کوه پیمایی سبک و خوردن صبحانه در دل طبیعت می تواند تمام هفته شما را بسازد!

ایده برای تفریح: دوچرخه سواری

و اگر همراه با خانواده یا فرزندتان هستید دوچرخه سواری بهترین گزینه است چرا که فرزندتان تجربه جدیدی را همراه شما خواهند داشت و لذتی دوچندان می برند و علاوه بر آن در شکل گیری شخصیتشان نیز بسیار مؤثر است.

پیاده روی کنید

واقعیت این است که یک پیاده روی ساده خانوادگی هم حتی می تواند تفریح ارزان بی نظیری باشد. بخصوص برای زوج های میانسال که قطعا نیاز به زمانی برای گفتگو و تنهایی دارند و بعضا از ضرورت آن غافل می شوند. یکی دو ساعت پیاده روی در پارک یا حتی خیابان و گپ و گفتی صمیمانه به بازسازی روحی و بازیابی انرژی کمک بسیاری می کند و روابط محکم تری می سازد.

بخاطر بسپارید که اکتشاف کردن در دل طبیعت یک تجربه فراموش نشدنی برای کودکان است در هنگام تفریح تان چه در طبیعت یا پارک یا کوه بچه ها را به دیدن جزئیات طبیعت مانند برگ ها، گل ها، حیوانات، آسمان و ابرها و ستاره ها و … تشویق کنید. کودکان عاشق بازی کردن با آب و خاک و شن هستند اگر برایتان مقدور بود این بازی ها را فراموش نکنید.

ما هم امیدواریم تجربه یک تفریح ارزان ولی خوب و به یاد ماندنی را داشته باشید.