ایجاد منطقه پرواز ممنوع در مرز سوریه و ترکیه

  • انتشار: ۴ اسد ۱۳۹۴
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 7496

خبرگزاری اطلس ـ همکاری های جدید نظامی آمریکا و ترکیه برای آنچه که مبارزه با تروریسم نامیده شده، منجر به توافق برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع در مرزهای سوریه و ترکیه شد.
به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم ، بر اساس توافق ترکیه و امریکا، هواپیماهای امریکایی می توانند از پایگاه اینجرلیک در جنوب ترکیه برای حمله به داعش در سوریه استفاده کنند که باعث شده بخش های از مرزهای سوریه و ترکیه به منطقه پرواز ممنوع تبدیل شود.

نشریه حریت چاپ ترکیه نوشت منطقه پرواز ممنوع شامل ایجاد یک منطقه امن روی زمین خواهد شد که ممکن است تا حدود 50 کیلومتری عمق سوریه امتداد یابد که از نفوذ تروریست ها و سرریز شدن پناهندگان به سوی خاک ترکیه جلوگیری می کند.

حریت افزود: هواپیماهای سوری در صورت پرواز در منطقه پرواز ممنوع هدف قرار می گیرند و نیروهای ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا در صورت لزوم می توانند پروازهای شناسایی و حملاتی در منطقه انجام دهند.

نشریه ترکیه ای خاطرنشان کرد که توافق میان ترکیه و امریکا بر استفاده هواپیماهای آمریکایی مجهز به بمب و موشک از پایگاه اینجرلیک برای حمله هوایی علیه داعش تاکید می کند و ترکیه نیز از این حملات پشتیبانی توپخانه ای به عمل خواهد آورد.

هرچند که توافق فقط مربوط به پایگاه اینجرلیک در نزدیکی شهر آدانا است؛ اما هواپیماهای امریکایی می توانند در موارد اضطراری از پایگاههای باتمان و دیاربکر در شرق ترکیه نیز استفاده کنند.

در این توافقنامه که بعد از ماهها مذاکره میان دو کشور صورت گرفته صحبتی از ورود نیروی زمینی آمریکا به ترکیه نشده است اما گردانی متشکل از 50 نظامی آمریکایی برای پشتیبانی فنی به این کشور خواهند رفت.

درهمین حال ترکیه در نامه ای به بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد حملات هوایی خود علیه داعش در سوریه را این گونه توجیه کرد که دولت سوریه توانایی مقابله با تروریست ها و یا آمادگی آن را ندارد و ماده 52 منشور سازمان ملل به کشورها این حق را داده است که به طور انفرادی و گروهی از خود در برابر حملات مسلحانه دفاع کنند.

معاون سفیر ترکیه در سازمان ملل نیز گفت: واضح است که حکومت سوریه توانایی و یا آمادگی متوقف کردن حملاتی که امنیت و سلامت شهروندان ترک را به خطر انداخته ندارد. سوریه به پناهگاه امنی برای داعش تبدیل شده که در آن به آموزش عناصر خود و برنامه ریزی برای حمله به مرزها می پردازند.

مرزهای سوریه و ترکیه روز پنجشنبه گذشته شاهد درگیری های پراکنده و سپس بمباران ترک ها علیه مواضع داعش در سوریه بود. این حمله که اولین واکنش مسلحانه ترکیه به تروریست ها به شمار می آمد در پاسخ خمپاره افکنی های داعش بود که منجر به کشته شدن یک سرباز ترک در کیلس گردید.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟