ایجاد جاده های ارتباطی جدید به بامیان

  • انتشار: ۲۲ سنبله ۱۳۹۴
  • سرویس: اقتصاد
  • شناسه مطلب: 9477

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از فارس، ولایت بامیان از ولایت‌های محروم افغانستان است که سهم آن در بازسازی ۱۴ سال گذشته بسیار ناچیز بوده است. با وجود برقراری امنیت کامل در این ولایت و استعداد آن در زمینه جذب توریسم اما توجه چندانی به آن نشده است.

تعدادی از وزرا و مقامات بلند پایه در دولت های گذشته به دلیل بی توجهی به بازسازی ولایت بامیان، از سوی مردم مورد سرزنش قرار گرفته اند. «محمود بلیغ» وزیر فواید عامه افغانستان که وظیفه ساخت و بازسازی جاده‌ها به عهده این وزارت است، در رأس هیئتی به بامیان سفر کرده است.

جاده میدان شهر – بامیان

یکی از اهداف سفر وی بازدید از پروژه جاده میدان شهر – بامیان است که قرار است از طریق این جاده، این شهر باستانی به کابل متصل گردد. وی از بخش های مختلف این پروژه بازدید و نکات لازم را به شرکت پیمانکار تذکر داد.

سرعت ساخت جاده میدان شهر – بامیان بسیار کند است و بلیغ در این سفر عدم رضایت خود از کندی کار به پیمانکار اعلام کرد و اخطار داد که پروژه باید در موعد مقرر مطابق با استانداردهای لازم تکمیل گردد در غیر این صورت، مشمول جریمه تاخیر خواهد شد.

جاده بامیان – یکاولنگ

وزیر فوائد عامه همچنین از جاده بامیان- یکاولنگ و جاده بند امیر دیدن کرد و بازسازی اساسی جاده بند امیر از  اولویت کاری وزارت بیان کرد.

بلیغ پس از بازدید از منطقه توریستی بند امیر، عازم مرکز ولایت بامیان شد و در پایان نخستین روز کاری، به تماشای مدل سه بعدی پروژکتوری بودا نشست.

جاده ۱۸۰ کیلومتری دره صوف – یکاولنگ

وزیر فوائد عامه در ادامه این گزارش خود که در صفحه فیس بوک وی منتشر شده، به پروژه‌های دیگر این وزارت در زمینه ساخت جاده برای ولایت بامیان اشاره کرده است. بر این اساس، پروژه ٨٢ کیلومتری جاده گردنه اونی- بامیان در حال ساخت است و تاکنون حدود ۴۶ کیلومتر از این مسیر به طور کامل آسفالت شده است.  پروژه جاده دره صوف- یکاولنگ نیز به طول بیش از ١٨٠ کیلومتر سال آینده در این ولایت شروع خواهد شد.

جاده دوشی – بامیان

بعلاوه ساخت جاده دوشی- بامیان به طول بیش از ١۵٠ کیلومتر نیز سال آینده به طور رسمی آغاز خواهد شد. همچنین مطالعات امکان سنجی جاده یکاولنگ- نیلی- ترینکوت و قندهار به طول ۵۵٠ کیلومتر که مسیر پایانی دهلیز شمال به جنوب می باشد نیز آغاز شده است.۶٠ کیلومتر از جاده گردن دیوال نیز در مراحل تدارکاتی قراردارد که با ختم مراحل اداری آن، امید می رود ساخت این جاده نیز سال آینده به طور رسمی آغاز گردد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟