اگر کشور میزبان بخواهد مهاجران را اخراج کند، ما آنها را می پذیریم

  • انتشار: ۱۶ حمل ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 20455

اشرف غنی رئیس جمهور در مصاحبه‌ای با شبکه خبری ان‌بی‌سی تأکید کرد در مورد مشکل مهاجران در استرالیا گفته است که اگر کشور میزبان بخواهد مهاجران را اخراج کند، ما آنها را می‌پذیریم، اما کشور میزبان در صورتی که رویه قانونی طی شده باید این موضوع را لحاظ کند، چون در اینجا باید قرداد بین المللی و حقوق بین المللی در نظر گرفته شود.

42 نظامی استرالیا در افغانستان کشته شده و  بیشتر عملیات نظامیان استرالیا در ولایت ازرگان صورت گرفته است. اشرف غنی در مصاحبه‌ای از مردم استرالیا درخواست کرد تا این موضوع را مد نظر قرار دهند که افغانستان در چیره شدن به بسیاری از مشکلات پیشرفت داشته است.

شبکه ان بی سی برای بررسی زوایای مختلف سفر رئیس جمهور افغانستان به استرالیا، مصاحبه‌ای را با اشرف غنی انجام داده که مشروح آن‌ در ذیل می‌آید:

ای بی سی: اقای رئیس جمهور در ابتدا بفرمایید، بدنبال چه دستاوردی در سفر به استرالیا هستید؟

غنی: در ابتدا برای ادای احترام و قدردانی از کشور استرالیا به این کشور سفر کردم. ضمن اینکه در این سفر در مورد فهم مشترک از  تهدیدها و فرصتها که دو کشور پیشرو دارند، تبادل نظر کنیم.

استرالیا در میان متحدان ما وضعیت خاصی دارد. چون استراتژی 20 ساله خود را برای مبارزه با تروریسم ترسیم کرده است که می تواند در این زمینه درک، و همکاری داشته باشیم. در نهایت موضوع کمک‌های استرالیا است، کشور استرالیا کمک‌های فنی قابل ملاحضه ای را برای ما فراهم می آورد.

ای بی سی: شما در مورد جان باختن سربازان و همچنین کمک‌های مالیات دهندگان این کشور برای بازسازی سخن گفتید،‌ نظامیان استرالیا در ازرگانی فعال بوده که اکنون تحت حملات طالبان است، استرالیا چه نقشی در این موضوع داشته است؟

غنی: در ابتدا باید بگویم که وضعیت در ازرگان تغییر کرده است، اما قرار نیست این ولایت سقوط کند، من در این رابطه مصمم  هستم، متاسفانه اوضاع ازرگان بدلیل فساد و سوء مدیریت تغییر کرده است.

این موضوع مشکل استرالیا نیست، بلکه ناشی از حکومت ملی ماست، پلیس محلی ما دچار فساد شده و استخدام در این نهاد کاهش یافته است، ما با وجود خشونت های زیاد با مشکلات مواجه و پیشرفتهای خوبی در آن داشتیم،‌ بنابراین با وجود این فداکارهای اوضاع در ازرگان بهتر خواهد شد.

ای بی سی: بعنوان یک ناظر خارجی،‌ بنظر می‌رسد وضعیت در ازرگان در مسیر درستی نباشد.

غنی: نه اینطور نیست. این موضوع اساسی است،‌ باید در وهله اول دید که این جنگ،‌جنگ استرالیاست یا جنگ آمریکا.

اگر موضوع به خود افغانستان مرتبط باشد بله روند نادرست بوده و قضاوت این خواهد بود که تلاش کافی برای حل مشکلات انجام نشده است. اما موضوع اساسی در افغانستان تروریسم است. افغانستان به مکانی تبدیل شده که درگیری اصلی تبدیل کردن آن به مکانی بدون دولت و تلاش برای ثبات است.

ای بی سی: اشاره کردید که بخش عمده ای از مشکلات موضوع فساد است. چرا با وجود اینکه دولت قول داده است که آنرا حل کند،‌ هنوز به عنوان موضوع عدیده باقی مانده است؟

غنی: فساد در افغانستان نهادینه شده و برای از بین بردن آن اراده و فهم وجود نداشت. اما اکنون اراده بوجود آمده و ما بروی زوایای مختلف ان تمرکز کردیم تااین مشکل هر چه زودتر رفع شود.

ای بی سی: دولت استرالیا تمایل دارد که پناهندگان افغانستان به زادگاه خود برگردند، این موضوع چه تاثیری روی اوضاع امنیتی شما خواهد داشت؟

غنی: در این موضوع صحبتی انجام نشده و این در دستور کار ما قرار نداشت. در سال گذشته 1.2 میلیون پناهنده افغان به این کشور بازگشته اند، 650 هزار از پاکستان و مابقی نیز از اروپا راهی این کشور شدند.

موضوع بازگشت مهاجران خسارت‌های مالی،‌اخلاقی و قانونی را بوجود می آورد، در قانون اساسی افغانستان همه افغان محسوب می‌شوند و ما نمی‌توانیم کسی را از داشتن تابعیت افغانستان محروم کنیم.

ای بی سی: اگر دولت استرالیا پناهجویان را به افغانستان بازگرداند، شما با این اقدام مشکلی ندارید؟

غنی: در این مورد من به صورت فردی تصمیم‌گیری نمی‌کنم، اینکه فرآِیند قانونی اخذ مهاجرت اتخاذ شده یا خیر و اینکه چه قراردادی با استرالیا داریم باید مد نظر باشد، اما همانطور که گفتم این موضوع در دستور کار نبوده است.

اگر کشور میزبان بخواهد مهاجران را اخراج کند، ما آنها را می‌پذیریم، اما کشور میزبان در صورتی که رویه قانونی طی شده باید این موضوع را لحاظ کند، چون در اینجا باید قرداد بین المللی و حقوق بین المللی در نظر گرفته شود.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟