اُردر ترس در بورس

  • انتشار: ۲۷ عقرب ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 98195

بازار بورس و سهام همواره با برخی شگردها برای حفظ رشد خود همراه بوده است.

یکی از این شگردها «اُردر ترس در بورس» می باشد و این زمانی اتفاق می افتد که بازیگران سهم در کف قیمتی خود به اندازه کافی سهام جمع آوری نکرده باشند و سهام نیز سیر صعودی داشته باشد.

اردر ترس چیست؟
اردر ترس چیست؟

آنها با ایجاد یک صف جعلی فروش این طور نشان می دهند که قیمت سهام در حال کاهش است و به زودی روند نزولی پیدا می کند.

سهامداران با مشاهده این صف دروغین احساس ترس کرده سهام خود را می فروشند واین فرصت را به بازیگران سهم می دهد که بتوانند سهام لازم را در کف قیمت خود جمع آوری کنند و با تکمیل شدن خرید سهام به رشد خود ادامه می دهد.

برای درک بهتر اردر ترس در بورس با ما در خواندن این مطلب همراه شوید:

اردر ترس چیست؟

همان طور که دیدید اردر ترس در بورس زمانی اتفاق می افتد که بازیگران سهم در کف قیمتی خود سهام کافی ندارند و برای ترساندن سهامداران به فروش سهام خود یک صف دروغین فروش ایجاد می کنند.

سهامداران با مشاهده این صف جعلی می ترسند و شروع به فروش سهام خود می کنند.  بازیگران سهم به طور کلی قبل از بالا بردن یک سهم ابتدا باید حجم مورد نیاز خود را در کف قیمت جمع کنند تا به خوبی بتوانند آن را کنترل نمایند.

آنها برای این کار از اردر ترس استفاده می کنند. بازیگر ابتدا تا جایی که می تواند اردر گذاری کند از فروشندگان عادی سهم جمع آوری می کند و پس از جمع کردن مقداری که لازم دارد شروع می کند به اردر گذاری تازه در بخش فروشنده با حجم اصلی یعنی ردیف های دوم و پایین تر.

سهامداران عادی چون همیشه از دیگران تقلید می کنند و هنگام خرید سهم کورکورانه عمل کرده اندو اطلاعات لازم در مورد شرکت را به دست نیاورده اند به راحتی متوجه اهداف بازیگر نمی شوند

به محض اینکه دید فروشندگان سهم افزایش یافته و سهم سقوط  می کند، سهام خود را می فروشند چون می ترسند سهم آنها بیش از این سقوط نکند. بازیگر زمانیکه تمام سهامداران عادی را به فروش سهام خود تشویق کرد به هدف خود می رسد.

اردر ترس چیست؟
اردر ترس چیست؟

اردر ترس با یک مثال

برخی موارد مرور یک مثال خیلی بهتر از خود توضیح می تواند به خواننده و شنونده کمک کند موضوع را متوجه شود.

برای درک بهتر اردر ترس بیایید یک مثال را با هم مرور کنیم: فرض کنید در سمت فروشنده تعدادی اردر ۵۰ هزار تایی یا بیشتر در چارچوب قانون قرار داده شده است.

در این هنگام بازیگر در سوی دیگر به عنوان خریدار و با استفاده از ترفندهای خاص خود شروع به جمع آوری سهم می کند.

بازیگر در ردیف های دوم و پایین تر اردرهای واقعی قرار می دهد تا در دل سهامدار ترس ایجاد کند و اوضاع را به گونه ای نشان می دهد که سهام در حال سقوط و کاهش است.

زمانیکه فروشندگان برای فروش سهام خود روی کار آمدند بازیگر این بار در سمت خریدار ظاهر شده سهم را جمع آوری می کند.

بازیگر با استفاده از اردر ترس می تواند سهام را ۵ تا ۱۰ درصد روزانه سهام بخرد. اگر سهمی امروز ۱۰۰ تومان باشد و صف فروش شود و صف همین طور باقی بماند قیمت تابلو فردا ۹۵ تومان است واگر فردا هم صف فروش باشد قیمت تابلو به ۹۰ تومان می رسد.

با مشاهده این مثال درک می کنید که سهامدار کل با ایجاد ترس در دل سهامداران و ایجاد صف فروش ساختگی موفق شده سهم ۱۰۰ تومانی را تنها در ۲ روز به ۹۰ تومان برساند و خرید خود را با ۹۰ تومان انجام دهد.

اردر ترس چیست؟
اردر ترس چیست؟

این بازی بستگی به بازیگر دارد و می تواند طی روزهای بعدی به پایین تر از ۹۰ و تا رسیدن به قیمت دلخواه ادامه یابد.

بازیگر سهم زمانی که در کف قیمت خود به اندازه کافی سهم به قیمت ۹۰ تومان خرید و جمع کرد قیمت را به بالای ۱۰۰ تومان افزایش داده سود را بالا می برد.

پس می توان گفت که اردر ترس همانند کد به کد در بورس راهی ست برای دور زدن سهامداران عادی برای به دست آوردن سود و بازدهی بیشتر.

بنابراین اگر قصد سرمایه گذاری در بورس را دارید قبل از هرچیز با روش های این کار از جمله روش های تحلیل بنیادی و تحلیل فنی آشنا شوید تا از دام شگردهای بازیگران سهم در امان بمانید.  

تابلو خوانی از اصول مهم در سهام

همان طور که دیدید اردر ترس در بورس یکی از شگردهایی ست که بازیگران سهام برای ترساندن سهام داران عادی از آن استفاده می کند تا در کف قیمت خود سهام کافی را جمع آوری و سپس با افزایش قیمت سهام سود لازم را به دست آورد.

نگاهی سطحی به این شگرد نشان می دهد که تابلو خوانی و بازار خوانی از اصول مهم در تشخیص روند حرکتی سهم می باشد.

در صورت آشنا بودن با اصول تابلو خوانی و یک درک درست از تحلیل فنی به راحتی می توان مسیر حرکت سهم را تشخیص داد و در دام بازیگران سهام نیفتاد.

چگونه می توان اردر ترس را تشخیص داد

همان طور که خود شما نیز درک کردید برای تشخیص اردر ترس و ترفندهای مشابه باید قبل از هرچیز اطلاعات سیاسی و اقتصادی خود را افزایش دهید و با روش های اساسی تحلیل تکنیکال آشنا گردید.

فقط در این صورت است که می توانید سهم خود را خوب تشخیص دهید و به انتخاب خود ایمان داشته باشید.

در این صورت هنگام مشاهده صف جعلی فروش به راحتی می توانید بر ترس خود غلبه کرده و از افزایش سهم خود در روزهای پیش رو لذت ببرید.

یکی دیگر از راه ها مناسب برای تشخیص اردر ترس فراگیری روش های سرمایه گذاری غیرمستقیم در بازار بورس است.

به هر صورت وارد شدن در بازار بورس همواره با نگرانی ها و اضطراب خاص خود همراه بوده است و این قضیه برای کسانیکه با تقلید صرف از دیگران وارد بازار بورس می شوند به مراتب دردناک تر است.

شگردها و ترفندهای به کار رفته از سوی بازیگران سهم آنقدر ظالمانه است که اگر به آنها آگاه نباشید به راحتی سهم خود را از دست می دهید بدون اینکه سود لازم را به دست آورده باشید.