اوکراین: طبق فایل صوتی منتشر شده، ایران از همان لحظه اول می‌دانست موشک عامل سقوط هواپیما بوده است

  • انتشار: ۱۵ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 76702

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین از دستیابی به یک فایل صوتی خبر داد که بر اساس آن دولت ایران از همان لحظه سرنگون شدن هواپیمای اوکراینی از علت انفجار و سقوط این هواپیما آگاه بوده است.

خبرگزاری «یونیان» اوکراین روز یکشنبه بخشی از این مکالمات را که میان برج مراقبت فرودگاه تهران و یک خلبان ایرانیِ در یک هواپیمای در حال پرواز در نزدیکی تهران بوده، منتشر کرد.

بر اساس این گزارش؛ پرواز شماره PS752 خطوط هوایی اوکراین بامداد ۸ ژانویه فرودگاه بین‌المللی تهران را ترک کرده است و همزمان، خلبان هواپیمای داخلی دیگری که در حال آماده شدن برای فرود در تهران بوده، پرتاب موشک و برخورد آن به هواپیمای اوکراینی را دیده است.

هچنین در گزارش این خبرگزاری آمده است: «این فایل صوتی نشان می دهد که سازمان هواپیمایی ایران نه تنها از علت واقعی این سقوط خبر داشته، بلکه این فایل صوتی ثابت می‌کند که ایرانی‌ها موشک را از همان لحظه پرتاب تا زمانی که به هواپیمای اوکراینی برخورد کرده است، دیده‌اند.»

پس از انتشار این فایل صوتی، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین اظهار داشت: «انتشار این فایل ثابت می‌کند که طرف ایرانی از همان ابتدا می‌دانسته است که یک موشک به این هواپیما اصابت کرده است. آنها در همان زمان سقوط این را می‌دانستند.»

او با اشاره به اینکه کی‌یف همواره ادعای تهران مبنی بر اینکه نقص فنی علت وقوع این حادثه بوده را رد کرده است، افزود: «ما می‌دانستیم که چنین چیزی نبوده من پیش از این هم در این باره صحبت کردم اما نه خیلی واضح.»

در همین حال «حسن رضایی‌فر»، مدیرکل سوانح سازمان هواپیمایی ایران اعلام کرد: «این فایل از مجموعه اسنادی بوده که در تیم مشترک بررسی سانحه هوایی در اختیار گروه کارشناسان اوکراینی قرار گرفته است. این اقدام اوکراینی‌ها سبب شد دیگر هیچ سندی به آنها ارائه ندهیم.»

بنا بر گزارش خبرگزاری مهر، رضایی‌فر افزود: «در حال حاضر تیم اوکراینی کشور را ترک کرده و فعلاً هیچ گروه کارشناسی از کشورهای ذی‌نفع در این پرونده که بر اساس انکس ۱۳ ایکائو (سازمان جهانی هوانوردی) می‌توانند همزمان در حین بررسی‌های کارشناسی کشور محل وقوع سانحه حضور داشته باشند، در ایران حاضر نیستند.»

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟