اولین کارگاه اسلام و حقوق بشر دوستانه، با تاکید بر افغانستان برگزار شد

  • انتشار: ۶ جدی ۱۳۹۴
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 11903

اولین کارگاه اسلام وحقوق بشر دوستانه ای بین المللی با تاکید بر افغانستان در تالار اندیشه دانشگاه قم در دو نوبت صبح و عصر برگزارشد.

به گزارش خبرگزاری اطلس، این کارگاه علمی که بااستقبال خوب طلاب و دانشجویان مقطع دکتری و کارشناس ارشد افغانستانی تشکیل شده بود، با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید  آغاز گردید و سپس دکتر سید یاسر ضیایی عضو هیت علمی  دانشگاه قم  ضمن خوش آمدی گویی به حضار به طرح موضوع کارگاه پرداختند.

پنل اول با محوریت  «حقوق قربانیان  درگیری های مسلحانه و راه حمایت ازآن» توسط حجت السلام و المسلمیت دکتر میر محمدی  عضو هیت علمی دانشگاه مفید ارائه شد.  وی اشاره کرد حقوق بشر دوستانه  حقوق بشر انسانیت است  وموضوع بحث  حمایت ازافراد است  ونه اموال. سربازان با عنایت  رشد تکنولوژی رخلاف مردم عادی مصون اند و از این رو اصل تفکیک  در حقوق بشردوستانه  مطرح است .

زنان و کودکان،افراد بی تابعیت و پناهندگان … اشخاصی هستند که بیشتر مورد حمایت هستند. در انتهای این نشست  جلسه پرسش و پاسخی برگزار گردید.و اقای دکتر میر محمدی به سئوالات پاسخ دادند.

در ادامه برنامه های این همایش، آقای  دکتر رنجبریان ،عضو هیت علمی دانشگاه تهران «در مورد چالشهای فراروی حقوق بشردوستانه  در افغانستان(تروریسم،فقدان امنیت عمومی و توسعه پایدار)» گفت: «حقوق بشردوستانه درصد کاهش خشونت جنگ و ایجاد  محدویت برای اعمال  خشونت است.»

پنل سوم این کارگاه با بحث مبانی فلسفی  واخلاقی حقوق بشردوستانه از دیدگاه اسلام  وغرب ،توسط حجت السلام  والمسلمین آقای دکتر سلیمی  از اساتید برجسته جامعه العلوم ارائه گردید.

این استاد حوزه و دانشگاه، به تفصیل اصول حقوق بشردوستانه  در قالب اصل  احسان ،کرامت انسانی ،وفای به عهد،تفکیک و…پرداخته واضافه کردند  که این مبانی مورد پذیرش  غرب و شرق است و اصل توجیه و دعوت سیره ائمه(ع)همین بوده است.

در پنل پایانی ،حمایت از محیط زیست در مخاصمات مسلحانه موضوع بحث قرار گرفت آقای دکتر علی مشهدی عضوی هیت علمی  دانشگاه قم ،به ارائه بحث پرداختند.

دکتر مشهدی در ابتدا به معیارهای مطالعاتی  در این زمینه پرداخته و سپس بر تاثیر نقش مخاصمات مسلحانه  بر محیط زیست  افغانستان اشاره کرد و به مواردی از قبیل جنگ داخلی و قطع درختان  جنگلی ،تامین مالی مخاصمات مسلحانه  از طریق  قاچاق  منابع طبیعی  و تغیر کاربری اراضی  کشاورزی  به کشت خشخاش  و همچنین به تاثیر استفاده  از سلاح های  شیمایی و اعصاب  و همچنین اورانیوم  ضعیف شده  در جنگ پرداخت.

در پایان این کارگاه، خانم جلالی نماینده دانشجویان و فعالین حقوق بشر دوستانه افغانستانی به بیان برنامه و اهداف برگزاری کارگاه پرداخته و گفت  همایش حقوق بشردوستانه  بین المللی در سطح ملی درافغانستان برگزار خواهد شد.

در پایان این نشست علمی، آقای دکتر دستغیب، ریاست مرکز مطالعات تطبیقی اسلام و حقوق بشردوستانه بین المللی  به لزوم  بحث حقوق بشردوستانه  در افغانستانپرداخته و ضمن ابراز خرسندی  از حضور طلاب  ودانشجویان در این کارگاه، ابراز امیدواری کردند این سلسله نشست ها  و کارگاه ادامه  پیدا کند.

این همایش که به همت دانشجویان و فعالین حقوق بشردوستانه افغانستانی و با همکاری گروه حقوق بین الملل دانشگاه قم، مرکز مطالعات تطبیقی اسلام وحقوق بشردوستانه بین المللی و موسسه حقوق بین الملل پارس آرا برگزار شده بود، با اعطایگواهینامه معتبر علمی به شرکت کنندگان پایان یافت.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟