اولین دستگاه خودپرداز در جهان

  • انتشار: ۲۲ دلو ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 104756

دستگاه خودپرداز که در انگلیسی به آن ATM می گویند این امکان را به استفاده کنندگان می دهد تا با وارد کردن کارت بانکی و زدن رمز عبور در هر زمان ممکن که دوست دارند پول نقد دریافت کنند یا حساب بانکی خود را چک نمایند.

اولین دستگاه خودپرداز در جهان
اولین دستگاه خودپرداز در جهان

برخی دیگر از خودپردازها خدماتی چون «واریز پول یا چک، جابه جایی پول میان حساب های بانکی و خرید تمبر» را برای مشتریان خود فراهم می کند.

برای آشنایی بهتر با عملکرد و خدمات دستگاه های خودپرداز و نیز اولین دستگاه خودپرداز با ما در خواندن این مطلب همراه شوید:

اولین دستگاه خودپرداز جهان

البته امروزه بیشتر شهروندان در کشورهای مختلف با خدماتی که از سوی دستگاه های خودپرداز ارائه می شود، آشنا هستند.

این دستگاه ها به شما امکان «پرداخت قبوض و دیگر خدمات عمومی» را می دهد. دستگاه های خودپرداز را با نام های دیگری مثل «عابر بانک، آنی بانک و زودپرداز» نیز می شناسند.

اختراع این دستگاه ها برای توسعه بانکداری الکترونیکی صورت گرفت. این دستگاه های الکترومکانیکی بدون تردید انقلابی در عرضه خدمات بانکی به مشتریان خود در  سراسر دنیا ایجاد نمود.

تصور کنید در شهرهای پرجمعیت امروزی دستگاه های خودپرداز نبودند، چه اتفاقی می افتاد؟ بانک ها از شلوغی و خیابان ها از ترافیک پر می شد.

به عبارت دیگر زندگی شهری امروزی بدون خودپردازها مختل می شد. اولین دستگاه خودپرداز پنجاه سال پیش راه اندازی شد.

رئیس سابق فدرال رزرو ایالات متحده امریکا که پاول ولکر نام دارد می گوید در چند دهه گذشته، بزرگترین اختراع در صنعت بانکداری در دنیا دستگاه های خودپرداز می باشد.

اولین دستگاه خودپرداز در جهان
اولین دستگاه خودپرداز در جهان

تعریف اولیه اولین خودپردازها

اولین خودپردازها در دنیا در شرایطی مطرح شد که شهروندان تازه با خدمات جدید آشنا می شدند.

پبراساس تعریف اولیه «خودپرداز دستگاهی بود که به مشتریان این امکان را می داد با قرار دادن کارت عابر بانک خود در دستگاه و وارد کردن رمز شخصی در هر زمان دلخواه، پول نقد دریافت کنند بدون اینکه به شمارش انسانی نیاز داشته باشند.

اولین عابر بانک در لندن مورد استفاده قرار گرفت

اینک که با اهمیت دستگاه های خودپرداز در زمینه بانکداری الکترنیک آشنا شدید، بد نیست نگاهی هم به تاریخ این دستگاه ها بیندازیم.

اولین دستگاه خودپرداز پنجاه سال پیش توسط یک شهروند اسکاتلندی که جان شفرد نام داشت اختراع شد و در سال ۱۹۶۷ توسط بانک بارکلیز در شهر انفیلد تاون واقع در شمال لندن مورد استفاده قرار گرفت.

به عبارت ساده تر باید گفت بانک بارکلیز اولین بانک و موسسه مالی بود که در جهان برای اولین بار از دستگاه خودپرداز  استفاده کرد.

گشترش خودپرداز ها توسط امریکایی ها

اگرچه اولین دستگاه خودپرداز در شمال لندن مورد استفاده قرار گرفت اما این دستگاه ها پیشرفت خود را مدیون  امریکایی ها هستند.

بانک کاپیتال نشنال میامی در سپتامبر سال ۱۹۶۸ میلادی برای اولین بار از دستگاه خودپرداز استفاده کرد. تئودور دیویس، مدیر بانک کاپیتال نشنال، یکی از این دستگاه ها را در راهرو بانک تحت مدیریت خود نصب نمود.  

اولین دستگاه خودپرداز در جهان
اولین دستگاه خودپرداز در جهان

دستگاه های خودپرداز در آلمان

پس از انگلستان و امریکا، کشور آلمان را باید در استفاده از دستگاه های خودپرداز پیشگام دانست.

تا پایان دهه ۱۹۸۰ میلادی در آلمان چند صد دستگاه خودپرداز مورد استفاده قرار می گرفت. در موزه رادبویل آلمان شرقی می تانید نمونه ای از دستگاه خودپرداز قدیمی را مشاهده کنید.

امروز در حدود ۶۰ هزار دستگاه خودپرداز در سراسر آلمان وجود دارد. خودپردازها با تمام خوبی هایی که برای شهروند مدرن امروزی دارند گاهی خالی از اسکناس می باشند و این می تواند روح و روان شهروندان در کشورهای مختلف را به هم بریزد.

به طور مثال در سال ۲۰۱۵ میلادی که یونان با مشکلات اقتصادی کلان روبرو شد، بیشتر دستگاه های خودپرداز خالی بودند و اگر هم پرداختی در کار بود فقط شصت یورو برای هر مشتری پرداخت می شد.

هندی ها نیز در سال ۲۰۱۶ خالی بودن دستگاه های خودپرداز در کشور خود را تجربه کردند. در این سال نارندا مودی نخست وزیر هند اعلام کرد اسکناس های اصلی روپیه دیگر اعتبار ندارد.

نخستین دستگاه خودپرداز در ایران

با عبور از کشورهای غربی و امریکا دستگاه های خودپرداز کم کم وارد کشورهای اسلامی مانند ایران نیز شد و جایگاه خود در زندگی مردمان این کشورها را نیز تثبیت نمود.

در ایران اولین خودپرداز در سال ۱۳۵۱ هجری شمسی توسط بانک بیمه بازرگانان در تهران نصب شد.

این دستگاه خودپرداز اولین دستگاه در خاورمیانه به شمار می رفت. بنابراین، ایران را باید اولین کشور در خاورمیانه دانست که از باجه اتوماتیک کامپیوتری بانکداری استفاده نمود.

امروزه بیش از ۴۰ هزار دستگاه خودپرداز در سیستم بانکی ایران فعال است که بیشتر آنها به شبکه شتاب وصل می باشند.

شبکه شتاب به مشتریان این امکان را می دهد که در تمام دستگاه های خودپرداز بتوانند برخی از کارهای بانکی خود مانند دریافت وجه نقد و موجودی حساب بانکی خود را انجام دهند.

اولین دستگاه خودپرداز در جهان
اولین دستگاه خودپرداز در جهان

 زندانیان و استفاده از دستگاه های خودپرداز

امروزه دستگاه های خودپرداز آنقدر پیشرفت کرده که می توان بیشتر کارهای بانکی را با استفاده از آنها انجام داد.

در زندان مرکزی شهر سنت لوییس فلوریدا زندانیان با  استفاده از دستگاه های خودپرداز می توانند پول وکلا را پرداخت کنند.

دستگاه های خودپرداز اهدف خوبی برای سارقین به شمار می رود و در کشور آلمان نمی توان روزی را تصور کرد که دستگاه های خودپرداز مورد حمله سارقین قرار نگیرد و منفجر نگردد.  

یک نکته جالب اینکه شهروندان زاگرب، پایتخت کرواسی با اقتباس از فیلم جنگ ستارگان، عابر بانکی به شکل یک روبات ساخته اند که هیچ مجرمی جرأت نزدیک شدن به آن را ندارد.

به هر صورت اینکه که اولین دستگاه خودپرداز را شناختید و با خدمات مفید عابر بانک ها در سراسر دنیا آشنا شدید، بدون شک خود را مدیون کسانی می دانید که برای اولین بار به فکر بانک داری الکترونیکی افتادند.

امروز به مدد این دستگاه ها دیگر نیازی نیست باعت ها در صفوف مزدحم بانک ها وقت خود را هدر دهید.  

فقط کافی ست از بانک محل گذاشتن پول های خود یک کارت عابربانک دریافت کنید و در هر زمانی که دلتان خواست وجه نقد دریافت نمایید یا موجودی حساب بانکی خود را چک کنید.