اوباما نرفت، نتانیاهو ناخوانده مهمان شد

  • انتشار: ۲۳ جدی ۱۳۹۳
  • سرویس: دسته بندی نشده
  • نویسنده: مجتبی کوثری
  • شناسه مطلب: 2584

جاش ارنست؛ سخنگوی کاخ سفید گفته که امریکا باید مقام بلندپایه‌تری را برای شرکت در راهپیمایی روز یکشنبه پاریس به فرانسه می‌فرستاد.

به گفته او، باراک اوباما خود علاقه‌مند بوده که در این تظاهرات شرکت کند.

روز یکشنبه اریک هولدر؛ دادستان امریکا هم برای شرکت در نشستی امنیتی به پاریس سفر کرده بود؛ اما حتی او هم در راهپیمایی حضور نداشت.

در همین حال، دولت فرانسه مخالف سفر بنیامین نیتانیاهو؛ نخست وزیر رژیم اسرائیل به پاریس برای شرکت در راهپیمایی بوده است.

فرانسوا اولاند؛ رئیس جمهور فرانسه در پیامی که برای نتانیاهو فرستاده صراحتا از او خواسته که در راهپیمایی شرکت نکند.

اما نتانیاهو علیرغم پذیرش اولیه این درخواست، به پاریس رفته و بعد از تغییر نظر، مشاور امنیت ملی فرانسه “با عصبانیت” به همتای اسرائیلی‌اش گفته که این تصمیم “تا زمانی که فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل باشد، تاثیر مخربی روی روابط دو کشور خواهد داشت”.

از نظر کارشناسان این اقدام فرانسه در برابر نخست وزیر قومی که ادعای برتری نژادی بر تمامی ابنای بشر را دارد و رؤیای تولیت و سروری بر سراسر کره زمین را در سر می پروراند یک تحقیر کم سابقه و تاریخی بود.

کارشناسان مسایل داخلی رژیم اسراییل می گویند که این اقدام نابخردانه نتانیاهو در برابر رقبای سیاسی و انتخاباتی او صورت گرفته است؛ زیرا او ابتدا درخواست فرانسه را پذیرفته و از سفر به پاریس، منصرف شده بود؛ اما به دنبال آنکه رقبای سیاسی و انتخاباتی او از احزاب مخالف، اعلام کردند برای شرکت در راهپیمایی «اتحاد» راهی پاریس می شوند او نیز نظرش را تغییر داد و این اقدام او احتمالا مصرف داخلی و انتخاباتی داشته است؛ اما رسانه ای شدن این رسوایی عظیم، بیشتر از پیش به وجهه او و رژیم اسراییل در داخل مرزهای آن رژیم و سراسر جهان به شدت آسیب زد و یک تحقیر کم سابقه محسوب می شود.

واکنشی که فرانسه به این اقدام او نشان داد، بر ابعاد این رسوایی افزود و شدت تحقیر اسراییل از سوی فرانسه را افزایش داد.

مشاور امنیت ملی رییس جمهوری فرانسه که پیشتر از طریق همتای اسراییلی خود، پیام ممانعت اولاند از حضور نتانیاهو در راه پیمایی پاریس را به او منتقل کرده بود، وقتی از تغییر تصمیم نخست وزیر رژيم اسراییل باخبر شد، واکنشی نشان داد که به عقیده کارشناسان، تبعات این تصمیم را بسیار فراتر از یک نارضایتی سیاسی می برد و نشان می دهد که این اقدام نابخردانه نتانیاهو روی کلیت روابط اسراییل و فرانسه تا زمانی که رهبران کنونی بر سر قدرت هستند، اثر منفی خواهد گذاشت؛ بنابراین، نتانیاهو به این ترتیب، علاوه بر یک تحقیر سنگین و کم سابقه، یک شکست بزرگ را نیز متحمل شده و آینده سیاسی او عمیقا آسیب دیده است.

فرانسه همچنین اعلام کرد اکنون که نتانیاهو به پاریس می آید، پاریس از محمود عباس نیز برای شرکت در راه پیمایی دعوت می کند و فرانسوا اولاند با او دیداری دو جانبه انجام خواهد داد.

واکنش پاریس اما تنها به این اظهارات و اقدامات متوقف نماند. زمانی که رییس جمهوری فرانسه به اتفاق نتانیاهو از یک اجتماع یهودی در کنیسه ای در مرکز پاریس دیدن می کرد، در طول مراسم بر سر جای خود نشسته بود؛ اما وقتی نتانیاهو شروع به سخنرانی کرد او بلافاصله مراسم را ترک کرد! و این اقدام میزان شدت و تاثیرگذاری تحقیر رهبر صهیونیست ها را چندبرابر کرد.

در روز راهپیمایی نیز جایگاه نخست وزیر رژيم اسراییل در صف دوم تظاهرکنندگان در نظر گرفته شده بود؛ اما او خود را جلو کشید و در صف اول کنار رهبران مهم جهان، قرار گرفت و این اقدام او نیز تعجب و تمسخر رسانه ها را به دنبال داشت.

در سوی دیگر ماجرای راه پیمایی پاریس و حواشی بحث برانگیز آن، غیبت باراک اوباما یا دست کم یکی از مقامات ارشد کاخ سفید، جلب توجه کرد.

امریکا در راه پیمایی که رهبران و وزرای خارجه بیش از ۵۰ کشور جهان حضور داشتند تنها در سطح سفیر شرکت کرد و این امر، اگرچه واکنش رسمی فرانسه را به دنبال نداشت؛ اما از دید رسانه ها پنهان نماند.

اگرچه امریکا سعی کرد آن را توجیه کند؛ ولی این چیزی نبود که از حجم انتقادها و تجزیه و تحلیل ها در این خصوص بکاهد. به ویژه اینکه حتی دادستان کل امریکا که در پاریس بود هم در راه پیمایی نبود!

علاوه بر اینها حضور رهبران شماری از کشورهای اروپایی، عربی و مقام های ترکیه، واکنش برانگیز شد و ناظران آنها را پدیدآورندگان اولیه داعش و حامی تروریزم خواندند و حضور آنها در این راه پیمایی را یک پارادوکس ارزیابی کردند.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟