اوباما: بمباران بیمارستان قندوز را تسلیت میگویم!

  • انتشار: ۱۲ میزان ۱۳۹۴
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 10350

باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا حمله هوایی به بیمارستان قندوزِ افغانستان را که ۱۹ کشته به جا گذاشت، «حادثه‌ای غم‌انگیز» خوانده است.

به گزارش خبرگزاری اطلس، جنگنده‌های امریکایی صبح شنبه با وجود هشدارِ سازمان پزشکان بدون مرز به مقام‌های واشنگتن، بیش از نیم ساعت بیمارستانِ تحت نظر این نهاد در قندوز را بمباران کردند.

به گزارش سازمان پزشکان بدون مرز، در این حمله دست کم ۱۲ تن از کارمندان بیمارستان و هفت بیمار کشته و حدود ۳۷ نفر از جمله ۱۹ کارمندِ این نهاد به شدت مجروح شدند.

اوباما شنبه ضمن ابراز همدردی به خاطر این حادثه وعده داد تحقیقاتی کامل در این رابطه انجام شود.

رئیس جمهور امریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «از جانب مردم امریکا کشته و زخمی شدن متخصصان پزشکی و دیگر غیرنظامیان در حادثه غم‌انگیز بیمارستان پزشکان بدون مرز در قندوز را عمیقاً تسلیت می‌گویم.»

وی افزود: «وزارت دفاع تحقیقاتی کامل را در این رابطه آغاز کرده است و ما پیش از قضاوت قطعی درباره شرایطِ وقوع این فاجعه، منتظر نتیجه تحقیقات خواهیم ماند.»

زید رعد الحسین، رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز شنبه اعلام کرد این حمله‌ی «غیرقابل بخشش، نقض قوانین بین‌المللی است و شاید هم بتوان آن را جنایت» قلمداد کرد.

وی گفت: «باید فوراً درباره این حادثه تکان‌دهنده تحقیقاتی کامل و مستقل انجام و نتیجه آن علنی شود.»

رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل افزود: «این قضیه بسیار جدی است، چرا که اگر عمدی بودن یک حمله هوایی به بیمارستانی در دادگاه محرز شود، می‌تواند جنایت جنگی در نظر گرفته شود.»

ارتش امریکا در چند روز گذشته بارها شهر قندوز را که چندی پیش به تصرف طالبان درآمده بود، هدف حملات هوایی قرار داده و مدعی است برای پشتیبانی از نیروهای ارتش افغانستان جهت آزادسازی قندوز این اقدامات را انجام می‌دهد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟