اهمیت میزان مگاپیکسل در عکاسی

  • انتشار: ۲۵ قوس ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 94366

از زمانی که دوربین های دیجیتال پا به عرصه ی تکنولوژی گذاشته اند، رقابت سنگینی میان سازندگان آن در گرفته است.

امروزه گوشی های هوشمند برای دوربین های عکاسی شان بازار رقابتی داغی را به راه انداخته اند.

زمانی که می خواهیم یک دوربین دیجیتال بخریم باید به چه چیزهایی توجه کنیم و چه نکاتی را رعایت کنیم:

اهمیت میزان مگاپیکسل در عکاسی
اهمیت میزان مگاپیکسل در عکاسی

این که چه برندی از دوربین را خریداری کنیم، دوربین عکاسی ما دارای چه تجهیزاتی و یا دارای چند مگاپیسل باشد، سؤال هایی است که هنگام خرید یک دوربین ممکن است ذهن ما را درگیر کند.

و در بین مشخصه های گوشی های هوشمند، بیشترین توجهات به دوربین آنها معطوف می شود و رقم مگاپیکسل دوربین نیز بسیار حائز اهمیت می باشد.

نحوه کار با گوشی های هوشمند و یا دوربین های دیجیتال چیز مشخصی است و کمتر کسی را می توان یافت که از کار با آن سر در نیاورد.

مگاپیکسل چیست؟

از اجزای تشکیل دهنده تصاویر دیجیتال به عنوان پیکسل یاد می شود. عکس هایی که با این مدل دوربین های عکاسی گرفته می شود هر پیکسل، نوری را که از حسگر دوربین دریافت می کند نشان می دهد.

در دوربین های دیجیتال هر پیکسل به صورت یک بلوک جدای از حسگر می باشد که نور توسط آن دریافت می شود.

هر چقدر هم تعداد پیکسل های یک حسگر که در حقیقت همان پیکسل های دوربین هستند، بیشتر باشد باعث می شود عکس های گرفته شده توسط آن دوربین از وضوح بیشتری برخوردار خواهند بود.

البته گاهی گفته می شود که اگر یک دوربین پیکسل های بالایی در تولید عکس داشته باشد باعث افزایش نویز شده و دقت عکس های در نور کم کاهش پیدا می کند.

اهمیت میزان مگاپیکسل در عکاسی
اهمیت میزان مگاپیکسل در عکاسی

به طوری که برای ساخت دوربین های جدید سعی بر این شده است تا تعداد پیکسل های آنها کم شود و این مسئله ای است که شاید خریدار را دچار سردرگمی کند.

این که دوربینی با پیکسل بالا خریداری کند و یا دوربینی که می خرد از پیکسل های پایینی برخوردار باشد.

البته خریدار باید این مسئله را نیز مد نظر داشته باشد که افزایش تعداد پیکسل ها آن زمان می تواند کارایی داشته باشد که شما قصد داشته باشید پیسکل های عکس خود را حساب کنید و یا تصویرتان را برش بزنید و برخی برش های آن را حذف کنید.

اگر این کارها را نمی خواهید انجام دهید همان پیکسل هایی که دوربین های معمولی دارند برای عکسبرداری و یا حتی چاپ کردن عکس ها کافی است.

مشخصه های یک گوشی هوشمند خوب

ممکن است شما به دنبال یک گوشی هوشمند خوب با کیفیت دوربین عالی باشید، اما رقم مگاپیکسل آن برای تان اهمیتی نداشته باشد.

در این صورت آنچه که باید هنگام خرید گوشی به آن توجه کنید، دقت رنگ ها، عملکرد در نور کم و کیفیت لنز آن است.

اما به دست آوردن این اطلاعات در مورد گوشی همراه هوشمند از طریق مشخصات فنی سازنده گوشی امکان پذیر نیست. پس بهتر است مطالعه و بررسی تخصصی در خصوص نحوه ی عملکرد و مشخصه های دوربین گوشی های هوشمند انجام شود.

همچنین در هنگام خرید گوشی توجه کنید که اگر تصاویری به عنوان نمونه از این دوربین ها در اینترنت و فضای مجازی وجود دارد، می تواند به شما برای تشخیص وضوح و کیفیت لنز کمک کند.

اهمیت میزان مگاپیکسل در عکاسی
اهمیت میزان مگاپیکسل در عکاسی

رزولوشن مناسب برای چاپ عکس

کسانی که در گرفتن عکس و حرفه ی عکاسی کهنه کار هستند و در سابقه عکاسی شان، عکس گرفتن با دوربین های ۲ مگاپیکسی وجود داشته باشد، متوجه هستند که اگر عکاسی در شرایط نوری مناسب، مثلاً در فضای باز و در بین روز صورت بگیرد، آن ۲ مگاپیکسل تاثیر چندانی در کیفیت عکس ندارد و عکس از این دوربین ها نیز با توجه به شرایط، به صورت قابل قبولی چاپ می شود.

رقم مگاپیکسل در عکاسی همان طور که گفته شد برای زمانی اهمیت دارد که شما می خواهید عکس را برش و یا کراپ کنید.

اگر رزولوشن عکس شما بالا باشد هنگام کراپ کردن و برش عکس با مشکلی مواجه نخواهید شد.

مثلاً اگر یک عکس خانوادگی با رزولوشن ۵ مگاپیکسل گرفته شده باشد، هنگام برش کردن شما از عکسی با کیفیت خوب بهره نخواهید برد.

اما اگر همان عکس با یک دوربین ۲۰ مگاپیکسی گرفته شده باشد، بعد از این که عکس را برش زدید یک تصویر با کیفیت بالا برای شما باقی خواهد ماند.

شما اگر یک عکاس آماتور هستید، دوربین هایی با خروجی تصویر نهایتا ۱۵ مگاپیکسل برای شما کفایت می کند.

اهمیت میزان مگاپیکسل در عکاسی
اهمیت میزان مگاپیکسل در عکاسی

شاید برای شما سؤال پیش بیاید که آیا رزولوشن بالاتر نشان دهنده جزئیات بیشتری است یا خیر؟

در پاسخ به این سؤال باید گفت که خیر، در حقیقت شارپنس تصویر شما نتیجه ی عدد مگاپیسکل شما نیست و عوامل بسیاری در این خصوص نقش دارند.

مثلاً عکس گرفتن در نور کم می تواند شما را وادار کند از دوربین در ایزوهای بالا استفاده کنید که در نتیجه این گونه با نویز بالا و کاهش کیفیت عکس مواجه خواهید شد.

تصویری که عکاس در دوربین ثبت می کند به وسیله لنز به حسگر دوربین می رسد. پس نتیجه می گیریم که این قطعه نیز نقش موثری در میزان وضوح عکس خواهد داشت.

برای داشتن یک عکس خوب، باید سعی کنید شرایط را برای آن کاملا مهیا کنید. استفاده از صدها تکنیک عکاسی می تواند به شما کمک کند تا خروجی تصویرتان فوق العاده از آب در بیاید.

سه پایه ی عکاسی نیز یکی از وسایلی است که برای تولید یک عکس خوب نقش مهمی ایفا می کند.

درست است که رقم مگاپیکسل و رزولوشن دوربین بر کیفیت عکس خروجی از دوربین و یا موبایل شما تاثیر زیادی دارد اما این تاثیر در مقایسه با عوامل دیگری که در این موضوع دخیل هستند اهمیت چندانی ندارد.

اگر شما به به عنوان یک عکاس به دنبال یک عکس شفاف بالا و کیفیت عالی هستید، به دلایلی که گفته شد به هیچ عنوان نباید رزولوشن حسگر را یک عامل تعیین کننده در هنگام خرید دوربین در نظر بگیرید.

برای مثال در ایزوهای بالا، دوربین ها از نوآوری های فنی مختلفی برای کم کردن نویز استفاده می کنند که این کار در خروجی تصویری آنها تاثیر به سزایی دارد.