اهداف بعثت و بلاهت امت!

  • انتشار: ۴ حمل ۱۳۹۹
  • سرویس: دیدگاهدین و اندیشه
  • شناسه مطلب: 81725

جهان در آستانه‌ی بعثت حضرت رسول اکرم(ص) در انحطاط و بحران شگفت انگیزی قرار داشت. جهالت، غارتگری، ظلم و ستم، تضییع حقوق محرومان، فساد و بی‌بند و باری، تبعیض و ناعدالتی، نگرانی و دلهره، و در یک کلام دوری از اخلاق و انسانیت، تمام جوامع بشری از جمله منطقه‌ی جزیره العرب و به ویژه شهر مکه را در آن روزگار فرا گرفته بود.

قرآن کریم به برخی فجایع آن زمان این گونه می‌پردازد:

قُلْ تَعَالَوْا۟ أَتْلُ مَا حَرَّمَ رَبُّکُمْ عَلَیْکُمْۖ أَلاَّ تُشْرِکُوا۟ بِهِۦ شَیْـًٔاۖ وَ بِٱلْوَٰلِدَیْنِ إِحْسَٰنًاۖ وَ لاَ تَقْتُلُوٓا۟ أَوْلَٰدَکُم مِّنْ إِمْلَٰقٍۖ نَّحْنُ نَرْزُقُکُمْ وَ إِیَّاهُمْۖ وَ لاَ تَقْرَبُوا۟ ٱلْفَوَٰحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَ مَا بَطَنَۖ وَ لاَ تَقْتُلُوا۟ ٱلنَّفْسَ ٱلَّتِی حَرَّمَ ٱللَّهُ إِلاَّ بِٱلْحَقِّ ذَٰلِکُمْ وَصَّیٰکُم بِهِۦ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ؛
بگو: «بیایید آنچه را پروردگارتان بر شما حرام کرده است برایتان بخوانم: این‌که چیزی را شریک خدا قرار ندهید! و به پدر و مادر نیکی کنید! و فرزندانتان را از (ترس) فقر، نکشید! ما شما و آنها را روزی می‌دهیم؛ و نزدیک کارهای زشت نروید، چه آشکار باشد چه پنهان! و انسانی را که خداوند محترم شمرده، به قتل نرسانید! مگر بحق (و از روی استحقاق)؛ این چیزی است که خداوند شما را به آن سفارش کرده، شاید درک کنید!(انعام: ۱۵۱)

خدای آخرین سفیرش را برای هدایت و نجات جوامع بشری از فجایع مزبور و در راستای تحقق اهداف و ارزشهای انسانی و اسلامی، مبعوث نمود؛ اهداف و ارزشهایی که مغفولترین و محجورترین امور امروزی امت خود خوانده است؛ مثلا:

۱- خدای هدف بعثت را رهایی انسانها از بندگی غیر خدا و طاغوت معرفی می‌فرماید (نحل: ۳۶) حال آن‌که کرنش در برابر طاغوتهایی نظیر احزاب، رهبران و… در میان این امت خود خوانده بیداد می‌کند؛ تاجایی که بسیاری از مدعیان روشنفکری از همین آخورها تغذیه می‌شوند.

۲- هدف دیگر بعثت را ایجاد وحدت و همدلی و رهایی جوامع بشری از اختلاف بیان می‌کند (بقره: ۲۱۳) در حالی که امروزه بسیاری از این امت خود خوانده، از پادو تا رهبر، همانند موجودات هار به جان مردمش افتاده‌اند و از سیاست تفرقه بینداز و حکومت کن بهره می‌برند و هر روز فجایع جدیدی را می‌آفرینند و مردم را بیشتر از دیروز به سوی اختلاف، که به تعبیر قرآن کریم پرتگاه از آتش است (آل عمران: ۱۰۳)، می‌کشانند.

۳- در جای دیگر هدف بعثت را برقراری عدل و برچیده شدن ظلم می‌داند (حدید: ۲۵) حال آن‌که تقدم روابط بر ضوابط و استخدامها و گزینش‌های حزبی، نژادی، سمتی و… در مراکز حساس غوغا می‌کند که هریک از مصادیق بارز ظلم و جنایت بر علیه بشریت و انسانیت است.

۴- فرستادگان الهی از جمله آخرین سفیر الهی آمد تا فضیلت را جایگزین رذیلت نماید و بفهماند که نژاد و قبیله جز در راستای لتعارفوا ارزشی و بهایی ندارند و تنها چیزی که باعث بالندگی و نجات جوامع بشری می‌شود و ارزش دارد فضیلت و تقوای است (حجرات: ۱۳) اما امروز پیروی از فرهنگ جاهلیت و پرداختن به جلب و جذب نژاد خویش، امان این امت خود خوانده را بریده است. تنها چیزی که در این بازار رذالت بهایی ندارد تقوای و فضیلت است.

این‌ها نمونه‌های از تعارض اهداف بعثت و بلاهت امت خود خوانده است که بیانگر نگون بختی و فاصله‌های هولناک با اهداف بعثت و آموزه‌های حیات بخش اسلام می‌باشد.

محمد امین احسانی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟