انگلیس با فروش حدود 4 میلیارد دالر، دومین فروشنده سلاح به عربستان است

  • انتشار: ۲۰ سرطان ۱۳۹۶
  • سرویس: اقتصادبین الملل
  • شناسه مطلب: 26138

عربستان سعودی، بزرگترین مشتری انگلیس در زمینه نظامی است و مبلغ قراردادهای تسلیحات و تجهیزات نظامی دو کشور از زمان آغاز حملات تجاوزکارانه ائتلاف ریاض به یمن در سال 2015 به مبلغ 3.3 میلیارد پوند (حدود 4 میلیارد دالر) رسیده است.

یک مؤسسه انگلیس مخالف فروش تسلیحات، فراخوانی تحت عنوان “مخالفت با فروش سلاح” را برای توقف صدور سلاح به عربستان اعلام کرده است و بر این باور است که از تسلیحات انگلیس برای عملیات نظامی ناقض قوانین بین المللی استفاده می شود.

از جمله مهم ترین تسلیحات انگلیسی فروخته شده به عربستان از زمان آغاز جنگ علیه یمن در مارچ 2015، جنگنده ها، بالگردها و هواپیماهای بدون سرنشین به قیمت 2.2 میلیار پوند و مهمات و موشک ها و بمب هایی به مبلغ 1.1 میلیارد پوند و موترهای زرهی و تانک هایی به قیمت 430 میلیون پوند بوده است.

این فراخوان بر این باور است که بیش از 80 شرکت انگلیسی، مجوز صدور سلاح به عربستان را دریافت کرده اند که در صدر آنها سه شرکت از بزرگترین شرکت های صادرکننده سلاح در دنیا قرار دارند.

یکی از شرکت های مذکور، BAE است که انواع مختلف سلاح و در صدر آنها جنگنده های تایفون و تورنادو را تولید می کند. این شرکت قبلا قراردادهای “الیمامه” و “السلام” را به مبلغ بیش از 100 میلیارد دالر منعقد کرده است و مدتها در انگلیس و سایر کشورها به علت فساد و دریافت رشوه در جریان انعقاد این دو قرارداد، مورد تحقیق قرار گرفته است.

گزارش های رسانه ای سال گذشته انگلیس و سازمان عفو بین الملل نشان دهنده آن است عربستان سعودی، از بمب های خوشه ای انگلیسی در عملیات نظامی اش در یمن استفاده کرده است که این امر به منزله نقض تعهدات آن کشور در پیمان جلوگیری از تولید، ذخیره و تجارت این نوع مهمات می باشد.

مایکل فالون وزیر دفاع انگلیس، اواخر سال میلادی گذشته در مجلس عوام آن کشور اعتراف کرده بود عربستان از این بمب ها در یمن استفاده کرده است.

یادآور می شود یک دادگاه انگلیسی دیروز دوشنبه 10 جولای، فروش سلاح آن کشور به عربستان را قانونی اعلام کرد و باعث سرخوردگی فعالان مخالف جنگ در یمن شد.

این دادگاه اعلام کرد دولت انگلیس، مجاز است به صادرات سلاح به عربستان ادامه دهد.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟