انواع یقه مردانه برای لباسهای شیک و مجلسی

  • انتشار: ۱۱ حوت ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 79459

خوشتیپی و خوش استایل بودن و در نهایت جذابیت یک تیپ، به مولفه های بسیاری بستگی دارد که از کوچک ترین عناصر ازجمله انتخاب نوع یقه مناسب تا جزئیات بیشتری از قبیل برشها و نوع دوختهای به کار رفته در لباس تا انتخاب رنگ و جنس و … شروع می شود و به انتخاب کفش و جوراب و… می رسد. در این مقاله شمارا همراهی می کنیم تا راز های خوشتیپ بودن را یاد بگیرید و برای این منظور از مهم بخش لباس تان یعنی یقه لباس شروع می کنیم.این مقاله درباره انواع یقه مردانه را از دست ندهید.

نکات مهم در انتخاب پیراهن مناسب

شما در هنگام انتخاب یک پیراهن باید علاوع بر دقت در جزئیات به این مطلب نیز توجه کافی داشته باشید که لباس تان را در چه موقعیت و چه مکانی می خواهید استفاده کنید، و در واقع شناخت جزئیات می توانید یک پیراهن مناسب را برای یک موفعیت دلخواه انتخاب نمایید. توجه به یقه پیراهن می تواند انتخاب شما را در موقعیت های مختلف کاملا متفاوت نماید.

انواع یقه مردانه

وقتی اطلاع چندانی از تنوع یقه های مردانه نداشته باشیم، گمان می کنیم که فقط یک یا در نهایت دو سه نوع یقه رایج برای لباس های مردانه وجود دارد، در حالیکه این گمان خیلی دور از واقعیت است و انواع یقه های مردانه وجود دارند که می تواند ظاهر و استایل شما را متفاوت تر نشان دهد.

علاوه بر این، یقه باید کاملا راحت باشد و طبق قانون طلایی فیت لباس، شما هنگامی که دکمه پیراهن خود را بسته اید بتوانید دو انگشت تان را ما بین یقه و گردن تان قرار دهید.

از دیگر سو در انتخاب یقه مناسب، باید حتما به کشیدگی و یا گردی صورت فرد نیز توجه شود، برخی یقه ها مناسب صورت های کشیده و برخی متناسب با صورت های گرد هستند.

یکی دیگر از مواردی که می تواند استایل شما را متفاوت و سبک لباس پوشیدن تان را متماییز سازد توجه به برش های لباس است که باید متناسب با یقه ای باشد که روی پیراهن قرار می گیرد. بهتر است بدانید که مدل برش های یک پیراهن می تواند مهم ترین ویژگی همان پیراهن نیز باشد. تصور کنید که پیراهنی دارید که بهترین دوخت را دارید و زیباترین یقه را نیز روی آن سوار کرده اند ولی برش های درستی ندارد، قویّا می توان گفت که این پیراهن نمی تواند لباس جذابی برایتان باشد. مدل برش در واقع نقش اساسی در ظاهر لباس دارد.

با توجه به مقدماتی که گفته شد می رویم سراغ این مطلب که اصولا چه یقه ای بهتر است؟ و انواع مدل یقه کدام است؟

برای پاسخ به این سوال یک سوال دیگر باید از خودتان بپرسید به این شرح که: چطور ظاهری را ترجیح می دهید و می پسندید؟

بطور کلی مدل های اصلی پیراهن مردانه سه سبک کلاسیک و جذب یا مدرن و خیلی جذب دارند. که مدل های یقه نیز با توجه به انتخاب هر کدام از این سه سبک متفاوت خواهد بود.

انواع یقه مردانه

دانستیم که یقه یکی از المان های خیلی مهم در طراحی پیراهن مردانه به شمار می رود، زیرا دقیقا در مرکز توجه و دید بوده و همچنین می تواند چگونگی نمایش چهره فرد را تحت تاثیر قرار دهد. این درست است که طراحی یقه در پیراهن های سفارشی بیشتر کاربرد دارد، اما امروزه تولید کنندگان پیراهن نیز از انواع مدل های یقه در تولیدات خود استفاده می کنند. ولی از آنجا که هر طراح یا تولید کننده ای سعی دارد سیستم نام گذاری و یا برند سازی خود را در مورد یقه پیراهن مردانه استفاده کند، ممکن است “یقه پهنای متوسط” تولید شده توسط دو کمپانی کاملا با هم متفاوت باشند. بنابراین به نام های که برای انواع یقه مردانه استفاده می شود چندان توجه نکنید و سعی کنید ویژگی های ظاهری مدل های گوناگون را یاد بگیرید.

در گذشته، طراحی یقه به مواردی مانند طول قسمت تیز، زاویه و فضای کراوات در یقه محدود بوده است. اما امروزه گزینه های فراوانی مانند میزان انحنا، فرم دکمه، ارتفاع فضای دکمه و … نیز به آن اضافه شده است. بعلاوه مواردی مانند فاصله دوخت از لبه، استفاده از آستر جدا یا متصل، و همچنین ارتفاع یقه، تعداد گزینه های قابل انتخاب را تقریبا نا محدود کرده است. اما اگر بخواهیم یک دسته بندی کلی انجام دهیم، در نهایت به ۷ مدل اصلی می رسیم که مبنای بقیه مدل ها هستند:

یقه گسترده (Spread)
این مدل از انواع یقه مردانه جزو محبوب ترین مدل یقه در پیراهن های مدرن، که در پیراهن های رسمی و کژوال کاربرد دارد. نقطه مثبت این نوع یقه در کاربرد وسیع آن است؛ و می توان آن را با کراوات یا بدون کراوات پوشید.

یقه دکمه دار (Button-down)
به جز موارد استثنا، تقریبا تمام پیراهن های آکسفورد با این نوع یقه طراحی می شوند. در گذشته کسی بر روی این نوع یقه کراوات نمی بست، اما امروزه برخی از آقایان این کار را انجام می دهند. انتخاب با شماست!

یقه کلاسیک (Classic)
یقه هایی با فاصله مناسب برای بستن کراوات. این نوع یقه هیچ گاه قدیمی نمی شود و حضور آن در کمد لباس هر مردی ضروری است.

یقه کلاب (Club)
این مدل از انواع یقه مردانه دارای گوشه های گرد بوده و ما را به یاد سریال های Mad Men و Boardwalk Empire می اندازد. این نوع یقه با زاویه های گوناگون طراحی می شود و استفاده از پین یقه بر روی آن ظاهری عالی ایجاد می کند.

یقه کوچک (Small)
این مدل، نسخه کوچک شده و مدرن یقه کلاسیک است و در انواع پیراهن های جین، آکسفورد و حتی پیراهن های کلاسیک امروزی کاربرد دارد؛ اما معمولا نمی توان از کراوات یا پاپیون بر روی آن استفاده نمود.

یقه رسمی (Evening)
یقه های آهار خورده، سفت و اغلب قابل جدا شدن. امروزه اکثر پیراهن های مخصوص تاکسیدو دارای یقه ای کوچک و نرم هستند. پس همراه با تاکسیدو باید از پیراهن هایی با یقه بالدار، و یا یقه جدا شونده استفاده کنید.

یقه ایستاده (Mao)
یقه ای نواری و ساده که در ایران مورد توجه سیاستمداران قرار گرفته است. ممکن است طرفدار آن نباشید، اما استایل ایجاد شده توسط یقه ایستاده کاملا متمایز است.