انواع ویتامین های بدن

  • انتشار: ۲۰ اسد ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 85054

بدن انسان برای سلامت، بقاء و ادامه حیات نیاز به انواع ویتامین ها دارد از این رو برای تامین آنها باید از تنوع و البته تعادل در انواع غذاها، میوه ها و سبزی ها غافل نباشیم.

ویتامین ها به گروه محلول در آب و محلول در چربی تقسیم می شوند.

کمبود هر کدام از ویتامین های ضروری در بدن می تواند منجر به بروز مشکلاتی شود و در ایجاد عوارض گوناگون نقش داشته باشد.

این عوارض گاهی ممکن است خفیف باشد و در کوتاه مدت جبران شود، اما برخی نیز باعث ایجاد اختلالات و بیماری های غیر قابل جبران می شود.

نشانه های کمبود هر ویتامین با توجه به نقش و تاثیر گذاری آن، در نقاط مختلف بدن ظهور و بروز پیدا می کنند.

از این رو می شود به نقش اساسی انواع ویتامین در بدن پی برد. در ادامه به معرفی انواع ویتامین ها و خواص هر کدام پرداخته شده است.

انواع ویتامین های بدن
انواع ویتامین های بدن

انواع ویتامین ها

همان طور که گفته شد ویتامین ها نقش اساسی در ایجاد انرژی و سلامت بدن ما دارند. ویتامین آ، ویتامین های گروه ب، ویتامین ث، ویتامین دی، ویتامین ای، ویتامین کا، آهن و غیره از انواع ویتامین هایی هستند که برای حفظ سلامت بدن و ادامه حیات به آنها نیاز داریم.

ویتامین A

این ویتامین برای سلامت پوستف تقویت بینه، رشد دندان ها، کیفیت استخوان ها و بینایی برای بدن ضرورت دارد.

منابع غذایی که در آنها ویتامین آ وجود دارد عبارتند از: میوه ها، سبزی های نارنجی رنگ، میوه های زرد رنگ، ماهی، سبزی های با برگ سبز پهن، لبنیات، زرده تخم مرغ جگر و…

گروه ویتامین های B

این گروه ویتامینی شامل B1 تا B12  می شود.

ویتامین ب۱ به سوخت و ساز و متابولیسم بدن کمک می کند و در بهتر کارکردن دستگاه عصبی نیز نقش موثری دارد. منابعی که دارای این ویتامین هستند، انواع گوشت، لوبیا، غلات دارای سبوس و… می باشد.

ویتامین ب ۲ بر تقویت بینایی، سلامت پوست و همچنین متابولیسم بدن تاثیر دارد که انواع سبزی ها، شیر، ماست و غلات سبوس دار حاوی این ویتامین می باشند.

ویتامین ب ۳ نقش مهمی در تقویت دستگاه عصبی دارد و در انواع گوشت، شیر، مغز گردو و بادام یافت می شود.

ویتامین ب ۵ در بهبود عملکرد هورمون ها نقش دارد و کمبودش باعث اختلال در کارکرد هورمونی و همچنین عدم جذب پروتئین و چربی به بدن می شود. کرم بروکلی، گل کلم، شیر، گوشت گاو و ماهی دارای این ویتامین هستند.

ویتامین های گروه b

ویتامین ب ۶ از نارسائی دستگاه عصبی جلوگیری می کند، برای جذب بهتر پروتئین و همچنین ساخت گلبول های قرمز در بدن نقش دارد. منابع حاوی ب ۶ عبارتند از، سبزی های با برگ پهن، ماهی، ذرت، جبوبات، مغز بادام، مغز گردو، آووکادو، تخم مرغ، تخمه آفتابگردان، موز، ماهی و… می باشد.

ویتامین ب ۱۲ باعث می شود پوست شما رطوبت خود را حفظ کند و کمبود آن باعث ایجاد پوسته پوسته شدن اطراف دهان و بینی می شود. تخم مرغ، شیر، جگر، مرغ، گوشت های گاو و گوسفند و… از منابع ب ۱۲ هستند.

ویتامین D

اگر ویتامین دی در بدن کم شود، سیستم ایمنی دچار اختلال می شود و دردهای ناحیه کمر، پا و لگن بروز پیدا می کنند. استخوان ها و دندان ها شکننده می شوند و پوکی استخوان به سراغ انسان می آید.

این ویتامین در نور خورشید صبحگاهی و همچنین روغن ماهی وجود دارد.

ویتامین C

این ویتامین باعث می شود آهن به بدن جذب شود، همچنین مقاومت بدن را در مقابل ابتلا به عفونت ها بالا می برد.

ویتامین ث یک آنتی اکسیدان برای سلول های بدن شما می باشد. مرکبات، سیب زمینی، سبزی های خام و انواع کلم ها از منابع ویتامین ث می باشند.

حذف این ویتامین از بدن به مدت سی روز حتی اگر ذخایر بدن اشباع باشند باعث بروز علائم در بزرگسالان می شود. این علائم و عوارض می تواند خستگی، دردهای مفاصل، ضایعات پوستی، خونریزی لثه و… باشد.

ویتامین E

کمبود این ویتامین در بدن می تواند مقاومت سلول های بدن را کاهش دهد. همچنین در کم شدن و کیفیت اسپرم مردان نیز نقش به سزایی دارد. اگر دچار کمبود ویتامین ای باشید ممکن است بیماری های مختلفی به سراغ شما بیاید.

ویتامین های مورد نیاز بدن
ویتامین e

سبزی های با برگ های پهن و تیره، آجیل، تخمه، غلات سبوس دار، بادام زمینی و روغن های گیاهی دارای ویتامین ای می باشند.

ویتامین  K

این ویتامین از لخته شدن خون جلوگیری می کند و کاهش خطرات سکته قلبی و مغزی را سبب می شود. گوجه فرنگی، کلم، کاهو و سبزی های برگ دار دیگر حاوی این ویتامین هستند.

آهن

کمبود آهن در بدن باعث احساس خستگی، ضعف، کم اشتهایی، عدم تمرکز، تیرگی دور چشم و رنگ پریدگی می شود. گوشت، تخم مرغ، سبزیجات و… از منابع آهن هستند.

روی

کمبود روی باعث ریزش مو، بروز خط های سفید روی ناخن، پیری پوست و کاهش اسپرم در مردان می شود. ماهی ساردین، میوه های حاوی مغز و غلات سبوس دار روی بدن شما را تامین می کنند.

عدم وجود سلنیم در بدن باعث بروز عفونت های مختلف می شود. ماهی، گرد، تخمه کدو و کشمش دارای سلنیم می باشند.

منیزیم

غده پاراتیروئید بدن تحت تاثیر این عنصر می باشد. کمبو منیزیم در بدن باعث شکنندگی استخوان ها و دندان می شود، گر گرفتی، انقباض عضلانی و اختلال در سیستم عصبی، همچنین بی قراری و اضطراب از دیگر نشانه های کاهش این ماده در بدن است. شما می توانید آن را از بادام نان سبوس دار و… دریافت کنید.

اسید فولیک

باعث ایجاد گلبول های خون می شود و در تقویت و بهبود عملکرد سلول های روده و معده نقش به سزایی دارد. استفاده روزانه به مقدار کافی از منابع اسید فولیک می تواند به سلامت شما کمک کند.

جگر، ماهی، دانه های روغنی، صدف و حبوبات حاوی اسید فولیک می باشند.

بیوتین

اگر سلامت موها و ناخن های تان برای شما مهم است توصیه می کنیم حتماً از منابع حاوی بیوتین استفاده کنید.

بیوتین همچنین باعث جذب شدن چربی های مورد نیاز برای تقویت دستگاه عصبی می شود.

مواد غذایی حاوی بیوتین عبارتند سبزی هایی که برگ های تیره دارند، زرده تخم مرغ، جگر، توت فرنگی، انگور، موز، هندوانه می باشد.