انواع راه های طلاق

  • انتشار: ۱۸ ثور ۱۴۰۰
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 94437

همان طور که می دانید در دین مبین اسلام حق طلاق با شوهر است و شوهر حتی بدون هیچ دلیل منطقی می تواند مهریه و دیگر حقوق زن را پرداخت کرده او را طلاق دهد.

انواع راههای طلاق
انواع راههای طلاق

یا اینکه برعکس بدون دلیل خاصی با درخواست طلاق زن مخالفت کند و پروسه ای طولانی را رقم بزند. به هر صورت آشنایی با پرونده های طلاق که اغلب طولانی ست و مستلزم آشنایی فنی با قوانین، مراحل قضایی و نظرات مشورتی می باشد.

برای آشنایی بهتر با انواع راه های طلاق با ما در خواندن این مطلب همراه باشید:

طلاق توافقی

طلاق توافقی همان طور که نامش نشان می دهد زمانی صورت می گیرد که زن و مرد به رضایت کامل از یکدیگر جدا می شوند.

این مساله ممکن است زمانی رخ دهد که زن از شوهرش وکالت طلاق دارد و با ارائه این سند محکمه پسند بدون مشکل خاصی از همسرش جدا می شود.

در صورتیکه زن وکالت در طلاق از همسر خود نداشته باشد، باید پس از دادن درخواست طلاق با  استناد به شرایط ضمن عقد عسر و حرج خود را ثابت کند و طلاق بگیرد.

درخواست طلاق یک طرفه از سوی زن

از آنجایی که در قوانین بسیاری از کشورهای اسلامی از جمله ایران حق طلاق به دست مرد است و مرد هر زمان که بخواهند می تواند با پرداخت حقوق مالی زن او را طلاق دهد، زن در صورتیکه می خواهد تقاضای طلاق بدهد باید یکی از دو راه زیر را طی کند:

پیش برد طلاق از طریق شرایط ضمن عقد

اگر زن درخواست طلاق بدهد و با توجه شرایط ضمن عقد که از سوی شوهر امضاء شده بتواند ثابت کند که یکی از شروط ضن عقد محقق شده می تواند طلاق بگیرد.

اثبات عسر و حرج

درخواست طلاق یک طرفه یا همان طلاق زن از شوهر پیچیدگی های خاص خود را دارد و عواملی چون شرایط زوجین و شخصیت زوجین تاثیرگذار است.

موارد عسر و حرج با درنظرداشت سن، تحصیلات، شخصیت و خانواده زوجه در پرونده های مختلف متفاوت است و به نظر قاضی بستگی دارد. بسیاری تصور می کنند اگر زن از حقوق مادی خود بگذارد به راحتی می تواند از مرد طلاق بگیرد.

انواع راههای طلاق
انواع راههای طلاق

این مساله ممکن است به طلاق زن کمک کند اما همه داستان نیست.

مواردی چون «شهادت شهود، گزارش مددکاری، سوابق طرفین، اثبات هرنوع اعتیاد از زوج مثل مواد مخدر، الکل، قمار، اثبات خیانت، ازدواج مجدد، ندادن نفقه، بیماری اعصاب و روان، بیماری جسمی حاد، نازایی، سوء رفتار، سوء معاشرت، قهر طولانی، محکومیت های کیفری، ورشکستگی، ترک منزل، بیکاری تعمدی، رابطه زناشویی نامتعارف و رابطه زناشویی طولانی نداشتن» همه و همه می تواند در اثبات عسر و حرج و در نهایت طلاق زن از مرد نقش داشته باشد.

به طور کلی منظور از عسر و حرج این است که زن در شرایط بسیار سختی قرار دارد و نمی تواند زندگی مشترک را ادامه دهد. در صورتیکه زن علت عسر و حرج خود را به دادگاه ارائه کند و بتواند ثابت کند، قانون از مردم می خواهد زن را طلاق بدهد.  

انواع طلاق

به طور کلی می توان طلاق ها را به دو  دسته کلی «طلاق رجعی و طلاق بائن» تقسیم بندی کرد.

طلاق رجعی

در این نوع طلاق، چنانچه هر یک از زوجین بنا به دلایلی از طلاق پشیمان شدند می توانند دوباره به آغوش یکدیگر برگردند.

رجوع در اصل فرصتی ست برای زوجین تا از بروز برخی مشکلات در آینده جلوگیری کرد. در طلاق رجعی مدت زمانی به عنوان «عده» در نظر گرفته می شود و مرد می تواند در این مدت رجعت کند و باز گردد.

اهمیت عده به حدی ست که خداوند در آیه ۲۲۸ سوره بقره در مورد عده می فرمایند:«عده شرایط لازم برای رجوع مرد به زن در طلاق رجعی را فراهم می کند.» در دوران عده که در طلاق رجعی مطرح است نشانه های زوجیت بین زن و مرد وجود دارد و در صورتیکه زن از آن پیروی نکند و در این مدت شوهر دیگری اختیار کند، ازدواج آنها باطل است.

در دوران عده طلاق رجعی زن و مرد هنوز به هم محرم هستند. مرد در دوران عده باید نفقه زن را پرداخت کند و چنانچه یکی از زوجین فوت کند دیگری از او ارث می برد.

همین طور اگر زن در دوران عده از روی عمد شوهر کند ازدواج او با آن مرد برای همیشه حرام خواهد بود. در طلاق رجعی نیازی به عقد مجدد نیست.

انواع راههای طلاق
انواع راههای طلاق

طلاق بائن

طلاق بائن را باید نقطه مقابل طلاق رجعی دانست. به این معنی که در این نوع طلاق مرد حق مراجعه به زن در دوران عده را ندارد. مرد و زن به همدیگر محرم نیستند. آثار زوجیت برقرار نیست.

زن دیگر زوجه مرد به شمار نمی رود. زن و شوهر به یکدیگر کاملا حرام می شوند و زن حق درخواست نفقه را ندارد. اگر در زمان عده در طلاق بائن یکی از زوجین از دنیا برود از یکدیگر ارث نخواهند برد.

در صورتیکه بعد از اتمام عده در این نوع طلاق زن و مرد دوباره بخواهند به زندگی ادامه بدهند باید مجددا عقد کنند. طلاق بائن انواع و اقسام خود را دارد.

«طلاق در دوران یائسگی(دورانی بین سنین ۴۵ تا ۵۰ سال که خونریزی ماهیانه زنان به طور کامل قطع می شود)، طلاق های پیش از نزدیکی، طلاق خلع و مبارات» از انواع مختلف طلاق بائن به شمار می رود.

به هر صورت به همان میزان که تشکیل خانواده در دین مبین اسلام از جایگاه ویژه برخوردار است و به قوام جامعه منجر می شود به همان اندازه طلاق در دین مقدس اسلام منفور شمرده شده است.

با این حال مواردی پیش می آید که زن و شوهر نمی توانند زندگی مشترک خود را ادامه دهند و نیاز به جدایی دارند. در این شرایظ اسلام نیز قوانین و حدود خاص خود را دارد.

طلاق رجعی و بائن از دو دسته کلی طلاق ها در دین اسلام می باشند. در طلاق رجعی مرد فرصت بازگشت به زن و زندگی را دارد و در دوران عده شرایظ زوجیت برقرار است اما در طلاق بائن که خود انواع دارد آثار زوجیت از بین می رود و مرد و زن به همدیگر حرام می شوند.