انواع رام و پک گوشی های شیائومی

  • انتشار: ۳ حوت ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 106770

خیلی ها در موقع خرید گوشی های شیائومی، با میزان کمی تحقیق و بررسی متوجه این موضوع می شوند که این شرکت، گوشی های خود را با بسته بندی ها و رام های مختلفی در بازار عرضه می کند که نام های آنها چین، گلوبال و هند می باشد.

این روزها با بسط و گسترش بازار گوشی های هوشمند و تنوع موجود در میان آنها، باعث شده است تا برند های معروفی مثل اپل یا سامسونگ، محبوبیتی مانند قبل را نداشته باشند و شرکت هایی مانند شیائومی و وان پلاس که هر دو از تولید کنندگان گوشی های هوشمند ارزان قیمت در چین هستند، محصولات خود را در تنوع و پک های مختلف عرضه می کنند.

در حقیقت این شرکت ها به دلیل تحریم های به وجود آمد توسط شرکت هایی مثل گوگل، محصولات خود را در پک هایی تحت عنوان جهانی یا چین تولید می کنند که در ادامه این مطلب قصد داریم تا به تفاوت های این نسخه ها بپردازیم.

انواع رم و پگ گوشی های شیائومی
انواع رم و پگ گوشی های شیائومی

اکثر از گوشی‌ هایی که از شیائومی در بازار می بینید دارای دو نسخه متفاوت هستند که یکی از آنها مخصوص بازار چین و دیگری مخصوص بازار های جهانی است.

برای مثال در این مورد باید بگوییم که گوشی ردمی K20 که به تازگی معرفی شده است، فقط برای بازار چین می باشد و گوشی Mi 9t  نسخه جهانی آن میباشد.

علاوه بر این، ممکن است در برخی گوشی ها چند پک دیگر نیز مانند پک هند یا غیره وجود داشته باشد که البته ممکن است پک های چینی و گلوبال با پک های دیگر از لحاظ مشخصات سخت افزاری هم دارای تفاوت هایی باشند اما معمولا پک های با نام  چین و گلوبال از مشخصات داخلی یکسانی بهره می برند.

در بسته بندی نسخه چینی این محصول، کاربر شاهد دفترچه راهنمایی با زبان چینی میب اشد و روی بسته بندی هم نوشته ها به همین زبان مشاهده می شوند.

این پک ها به طور معمول به دلایلی از جمله تغییر رام به صورت پلمپ به فروش نمی رسد. همچنین، به دلایل مختلفی از جمله بازار رقباتی موجود در کشور چین، بسته بندی نسخه چینی از قیمت پایین تری نسبت به پک جهانی برخوردار هستند که فروشندگان را مشتاق به خرید این پک ها تغییر رام آنها می کند.

اما این موضوع را بدانید که نوع بسته بندی و قیمت تنها تفاوت بین آنها نبوده و در زمینه های دیگر مانند رام نیز تفاوت های بین دو نوع بسته بندی وجود دارد.

در گوشی‌ هایی که نسخه گلوبال آنها به اندروید خام مجهز است ، همواره نسخه چین به ROM کاستوم شیائومی با رابط کاربری MIUI  مجهز می باشد و خبری از اندروید خام نیست.

معمولا ROM چین فاقد زبان فارسی است و حتی اگر زبان گوشی را بر روی انگلیسی قرار دهید، باز هم بخش‌هایی از منو های آن به زبان چینی نمایش داده می‌ شود. بدتر اینکه ROM های چین همواره حاوی تعداد زیادی برنامه چینی مزاحم و بلا استفاده نیز می باشند.

علاوه بر آن چه گفته شد، از آنجایی که گوگل در چین فیلتر است ، برنامه های جایگزین گوگل در نسخه چینی نصب می شوند. در واقع نسخه‌ های چین فاقد فروشگاه Play Store هستند و در عوض به فروشگاه چینی MI Market مجهز هستند که مسلما به کار کاربران ایرانی نمی‌ آید.

انواع رم و پگ گوشی های شیائومی

همچنین می تواند تفاوت هایی در شبکه های موبایل قابل پشتیبانی توسط نسخه چین و گلوبال وجود داشته باشد.

اما لازم است به این نکته هم اشاره کنیم که بعضی از فروشندگان ادعا می کنند که تفاوتی بین پک ها وجود ندارد و به راحتی با فلش کردن و عوض کردن رام، می توان نسخه چین را به گلوبال تبدیل کرد.

خودتان بهتر می دانید که استناد به حرف فروشندگان چقدر درست است!

در این مورد فقط همین موضوع را بگوییم کفایت می کند که شیائومی روی گوشی های پک چین نوعی قفل به نام بوت لاکر قرار داده که مانع نصب رام گلوبال روی این گوشی ها می شود.

اما در این مورد فروشندگان بر روی این گوشی‌ ها، ROM  کاستوم یا غیر رسمی نصب می‌ کنند که مشکل نداشتن زبان فارسی را برطرف می کند اما معایب بسیار بزرگی دارد.

اولین عیب ROM فیک گوشی‌ های شیائومی، غیر قابل آپدیت بودن آنها است، چراکه این ROM ها غیر رسمی هستند و هرگز از سوی شرکت اصلی پشتیبانی نمی‌ شوند.

یکی دیگر از مشکلات رام های کاستوم یا فیک، باگ های فراوانی است که با آن مواجه می شوید. مثلا ممکن است دوربین گوشی کار نکند و یا در هنگام استفاده از برخی قابلیت ها شاهد هنگ کردن مکرر گوشی باشیم.

تفاوت گوشی های پک چین با دیگر پک ها

اول این که نوشته های روی جعبه گوشی های پک چین، چینی می باشد، در حالی که بر روی پک هند و گلوبال، کلمه های چینی دیده نمی بینید.

دوم این که گوشی های پک چین، در کشور ایران معمولا بدون پلاستیک پلمپ به فروش می رسند این کار، یعنی باز کردن پلاستیک برای این است که از سلامت فیزیکی دستگاه، قبل  از ارسال از کشور چین، مطلع شوند.

سوم گوشی های پک چین، دارای شارژر با دوشاخه یک‌دفعه‌ای تخت می باشند و برای اتصال به برق کشور ایران نیاز به تبدیل دارند.

چهارم این که گوشی های پک چین شیائومی، همگی به شکل فابریک و پیش فرض به همراه رام چین عرضه می شوند، اما برخی از عمده فروشان کشور دبی، گوشی های رام چین شیائومی را برای آسایش مشتری، به رام گلوبال تغییر می دهند

پنجم این که اکثر گوشی های پک چین در بیشتر شهر های ایران دارای اتصال ۴٫۵G یا +۴G  نمی باشند.

انواع رم و پگ گوشی های شیائومی
انواع رم و پگ گوشی های شیائومی

تفاوت پک هند با دیگر پک ها

یک این بر روی تلفن های همراه پک هند شیائومی، در جلوی جعبه، در قسمت بالا سمت چپ آن به رتبه اول فروش شیائومی در کشور هند اشاره شده است.

دوم این که در پشت جعبه، به رنگ قرمز، عبارت Made In India بر روی همه آنها نوشته شده است.

و در آخر این که شارژر های آنها عموما به رنگ مشکی می باشد و دو شاخه آنها مانند پریز های ایرانی می باشد اما طول آنها بسیار کوتاه است و به احتمال زیاد نیاز به تبدیل خواهند داشت.