انواع دانه قهوه و روش نگهداری از آنها

  • انتشار: ۲۳ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 73949

قهوه یکی از نوشیدنی‌های رایج و محبوب و بسیار پرطرفدار در دنیا است. این نوشیدنی خوشمزه از دانه‌های آسیاب شده و تفت داده شدۀ درخت قهوه به دست می‌آید. در این نوشته به معرفی انواع دانه قهوه میپردازیم.

قهوه حاوی مقدار قابل توجهی کافئین است و یک فنجان قهوه دارای تقریبا صد میلی گرم کافئین می‌باشد.

این درخت در مناطق نیمه گرمسیر آفریقا و همچنین تعدادی از جزایر جنوب و جنوب شرق آسیا کشت می‌شد. ولی هم اکنون در بیشتر کشورهای دنیا شاهد کشت آن هستیم.

در ادامه با خبرگزاری اطلس همراه باشید!

انواع دانه قهوه را بشناسیم

این نوشیدنی پر طرفدار به طور کلی دارای سه نوع است، که دو نوع آن از عمده‌ترین گونۀ تولید آن می‌باشد و یک نوعش به صورت محدودتر تولید می‌شود.

قهوۀ عربیکا، روبوستا و لیبریکا. عربیکا و روبوستا دو گونه از انواع دانه قهوه می‌باشد که تولید آن بیشتر از دانه لیبریکا است.

عربیکا

این نوع از قهوده در کشور اتیوپی و در ارتفاعات جنوبی آن کشت می‌شود. عربیکا در قرن پانزده در یمن برای اولین بار استفاده شده است.

ولی با این حال به درختچۀ عربستان معروف است. و مردم بر این اعتقاد هستند که اولین بار در این کشور کشت شده است.

گیاه عربیکا از نظر ظاهری دارای دانه‌هایی صاف است. و اندازۀ آن مابین روبوستا و لیبریکا می‌باشد. از روبوستا بزرگتر و از لیبریکا کوچکتر است.

کافئین موجود در این نوع از انواع دانه قهوه نسبت به انواع دیگر کمتر است. این گیاه از عطر و بوی فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

عربیکا بسیار حساس و آسیب پذیر بوده و ممکن است بیشتر مورد توجه آفت‌ها قرار بگیرد. به همین دلیل هم، از نظر قیمت نسبت به انواع دیگر گران تر است.

روبوستا

روبوستا از دیگر انواع دانه قهوه است. این گیاه در کشور ویتنام کشت می‌شود. محل رویش آن مناطق کم ارتفاع است. بوته های آن به ارتفاع ده متر و بسیار تنومند هستند.

دانه های آن بیضی شکل و از دانه قهوه عربیکا کوچکتر می‌باشد. این دانه ها بر خلاف درختچۀ عربستان کافئین زیادی دارند و تلخ هستند و از عطر چندانی برخوردار نیستند.

انواع دانه قهوه

لیبریکا

این نوع قهوه در کشور لیبریا کشت می‌شود؛ کشوری در غرب آفریقا. درخت لیبریکا نیز ماننده روبوستا تنه‌های قدرتمندی دارد و ارتفاع آن حتی به هجده متر هم می‌رسد.

طعم لیبریکا تقریبا شبیه قهوه روبوستا است، اما به اندازۀ دو گونه دیگر قهوه پر طرفدار نیست.

کشورهای تولید کننده

قهوه ابتدا در کشورهای عربی (یمن)، کشت و استفاده شد و دلیل آن را نیز حرام بودن نوشیدنی‌های الکی برای مسلمانان می‌دانستند. که قهوه می‌توانست جایگزین مناسبی برای آن باشد. تا قبل از قرون هجده این نوشیدنی پرطرفدار در سراسر اروپا رایج شد.

کشورهای تولید کننده قهوه در حال حاضر برزیل، کلمبیا، پورتوریکو، ویتنام، اندونزی، مکزیک و هند می‌باشند. البته در هفتاد کشور دیگر هم تولید می‌شود ولی میزان تولید آن در این کشورها بیشتر از سایر کشورها می‌باشد.

فواید قهوه

انواع دانه قهوه خواص متعددی دارند که در ذیل به بعضی از آنها اشاره می‌کنیم.

قهوه  نشاط بخش است و خاصیت ضد افسردگی دارد. برطرف کننده سردرد است. از پوسیدگی دندان به دلیل وجود تانن در آن جلوگیری می‌کند.

مصرف قهوه خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش می‌دهد. نوشیدن یک فنجان قهوه در روز برای مبتلایان به دیابت کافی است تا قند خون را در این بیماران کاهش دهد.

اگر اشتهای شما کم است بوییدن دانه‌های قهوه می‌تواند به بازگشت آن کمک کند. قهوه خاصیت ضد درد، آرامش بخش و تسکین کننده دارد.

انواع دانه قهوه حاوی آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان موجود در یک فنجان قهوه بیشتر از همین میزان آنتی اکسیدان در آب انگور یا پرتقال می‌باشد. اگر قهوه را بدون شکر میل کنید باعث تسریع در جذب آنتی اکسیدان می‌شود.

مصرف منظم قهوه باعث کاهش خطر بروز بیماری پارکینسون می‌شود. مصرف بیشتر از چهار فنجان قهوه در روز باعث می‌شود به سنگ کلیه و سنگ صفرا دچار نشوید.

افرادی را که در طول روز چهار فنجان قهوه می‌نوشند می‌تواند در مقابل بیماری نقرس بیمه کند. همچنین نوشیدن قهوه در طول زندگی سبب می‌شود بیماری آلزایمر را درک نکنید.

مضرات قهوه

این نوشیدنی رایج و پر طرفدار اگر بیش از اندازه مصرف شود ممکن است باعث بروز ناراحتی‌ها و عوارضی شود.
افزایش فشار خون، ضعیف شدن قلب و افزایش کلسترول خون از جمله مضرات مصرف بیش از اندازۀ قهوه نام برده شده‌اند.

استفاده از قهوه برای زنان باردار ممنوع است، به دلیل اینکه ممکن است عوارض آن دامنگیر جنین شود. نوشیدن قهوه بیش از حد، برای خانم ها توصیه نمی‌شود.

کیست که یکی از مشکلات رایج در خانم‌ها است، می‌تواند با خوردن قهوه تشدید شود. قهوه بی‌خوابی به همراه دارد و ممکن است باعث ایجاد بیماری‌های معده شود.

افرادی که به صورت بی رویه از این نوشیدنی استفاده می‌کنند ممکن است دچار سوءهاضمه و اسهال شوند. لرزش و رعشه از دیگر عوارض این نوشیدنی است.

نوشیدن زیاد قهوه باعث می‌شود کلسیم بدن از طریق ادرار دفع شود و به همین دلیل ممکن است خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهد.

روش‌های نگهدای دانه قهوه

قهوه هم به صورت پودر و هم دانه در بازار یافت می‌شود. اگر می‌خواهید از دانه قهوه استفاده کنید می‌توانید انواع دانه قهوه را توسط آسیاب مخصوص، آسیاب کنید.

آسیاب کردن قهوه توسط خودتان بهتر از استفاده از قهوه آسیاب شده یا پودر قهوه است. و باز هم بهتر است زمانی که قصد استفاده از قهوه را دارید و می‌خواهید دم کنید آن را آسیاب کنید.

اینگونه می‌توانید از طعم و بوی تازۀ قهوه بهره‌مند شوید. قهوۀ آسیاب شده به سرعت طعم و بوی خود را از دست می‌دهد.

از نگهداری قوه در یخچال خودداری کنید زیرا طعم و بوی مواد خوراکی داخل یخچال را جذب خود می‌کند.

قهوه تان را در یک ظرف در بسته و در یک مکان خشک و دور از رطوبت نگهداری کنید.

نکاتی برای درست کردن قهوه

توجه داشته باشید زمانی که قهوه را درست می‌کنید از آب سرد با املاح و مواد معدنی کمتر استفاده کنید. قهوه جوش و لوازمی که برای دم کردن به آن نیاز دارید را به خوبی تمیز کنید.

نسبت آب به قهوه را حتما توجه داشته باشید. دقت در کیفیت قهوه و تازگی آن می‌تواند نتیجۀ کار را فوق العاده کند.

ایرن را هم بخوانید: انواع قهوه دمی!