انواع حیوانات خانگی که می توان آنها را در آپارتمان نگهداری کرد

  • انتشار: ۲۹ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 78485

با مهاجرت انبوه انسان ها از روستاها به شهرها و به دنبال آن تغییر سبک های زندگی علاقه انسان به نگهداری انواع حیوانات خانگی نیز افزایش یافت. در گذشته های نه چندان دور که تراکم جمعیت در روستاها بود، خانواده ها معمولا بزرگ بود و روستائیان برای امرار معاش به دامپروری و کشاورزی می پرداختند. این امر سبب می شد آنها فرصت کمتری برای دلتنگ شدن پیدا کنند. امروزه اما بیشتر خانواده ها تک فرزندی شده اند و فرهنگ تجمل به خانه ها رخنه کرده است. پیروی از فرهنگ مصرف بیشتر سبب شده پدر و مادر هر دو در بیرون از منزل کار کننند و کودکان خود را به مهد کودک ها بسپارند.

در زندگی مدرن امروزی کمتر پیش می آید که والدین و فرزندان به طور همزمان در خانه باشند. این سبک زندگی اکنون در ایران نیز رواج یافته و شهروندان ایرانی اگرچه دیگر در خانه های ویلایی گذشته زندگی نمی کنند و تمام دلخوشی آنها آپارتمان های نقلی محصور در ترافیک و دود کلان شهرهاست، اما علاقه زیادی به نگهداری حیوانات در آپارتمان دارند.

نگهداری حیوانات در خانه

انسان امروزی جدای از برخی تفاوت ها در سبک زندگی، در بسیاری از موارد اشتراکات زیادی دارد: یکی از این وجوه مشترک نگهداری انواع حیوانات خانگی در منزل می باشد.

انواع حیوانات خانگی

به باور انسان مدرن امروزی، حیوانات می توانند بخشی از اوقات فراغت او را پر کنند، آنها را از تنهایی بیرون بیاورند و علاوه بر سرگرم کردن فرزندان آنها رنگ و بوی دیگری به زندگی آنها بدهند. تنها مسأله باقی مانده اما دقت در انتخاب نوع حیوانی است که قرار است در خانه نگهداری شود! شرایط زندگی، داشتن یا نداشتن فرزند، سن کودکان و از همه مهمتر قوانین و ضوابط ساختمانی محل زندگی از جمله مواردی است که در نگهداری حیوان در آپارتمان نقش دارند.

حتی در صورتیکه تمام این عوامل بر وفق مراد باشد، باز هم مشکلاتی چون رضایت همسایه ها و کنترل عادات ژنتیکی حیوانات ممکن است دردسر ساز باشد.

انواع حیوانات خانگی

اگرچه به تناسب. سطح زندگی انسان های مدرن امروزی نمی توان از حیوان خاصی برای نگهداری در خانه نام برد و مواردی بوده و هست که در آن انسان های ثروتمند حتی حیوانات عجیب و خطرناکی چون مار، شیر و ببر و تمساح را در خانه نگهداری می کنند اما برای بیشتر شهروندان عادی علاقه مند به نگهداری حیوانات در خانه می توان برخی از حیوانات خانگی را پیشنهاد کرد.

گربه

از انواع حیوانات خانگی، گربه شاید رایج ترین حیوان برای نگهداری در آپارتمان های کوچک امروزی باشد. گربه ها به فضای زیادی برای نگهداری نیاز ندارند، در مقایسه با سایر حیوانات، گربه ها حدود شانزده ساعت در روز می خوابند، گربه ها موجودات آرامی هستند که کار زیادی به شما ندارند و سر و صدای زیادی به راه نمی اندازند، احتمال آسیب زدن گربه ها به اهالی خانه و ساکنین دیگر ساختمان تقریبا صفر است، گربه ها آموزش پذیر هستند و می توانند یاد بگیرند که چگونه در خاک مخصوص برای دستشویی کردن استفاده کنند، گربه ها چون تنها زندگی می کنند نیاز به جفت ندارند و بالاخره اینکه گربه ها می توانند همدم خوبی برای صاحبان خود باشند.

سگ

سگ ها اگرچه شاید در بین انواع حیوانات خانگی مقام دوم را برای نگهداری در خانه داشته باشند، اما گزینه مناسبی برای آپارتمان نشین ها نمی باشند؛ سگ ها را نمی توان برای مدت طولانی در خانه نگه داشت، سرو صدای زیادی به راه می اندازند و باید در شبانه روز برای مدتی او را برای قدم زدن به بیرون از منزل برد. اما اگر علاقه زیادی به این حیوان وفادار دارید، می توانید گونه های کوچک آن را در خانه نگهداری  کنید.

پرندگان، طوطی و کبوتر

در بین انواع حیوانات خانگی، پرندگانی چون طوطی، قناری، کبوتر و مرغ عشق بدون شک مناسب ترین گزینه برای نگهداری در خانه و آپارتمان می باشند؛ نگهداری از پرندگان در مقایسه با دیگر حیوانات خانگی بسیار ارزان تر است، پرندگان مانند سگ ها نیاز به گردش ندارند و زمانیکه در خانه نیستید می توانید آنها را در قفس قرار دهید. جدای از این مسائل اگر انسان مذهبی هستید که از گربه و سگ دوری می کنید، پرندگان بهترین گزینه برای شما برای نگهداری در خانه می باشند.

ماهی

امروز در بیشتر خانه ها و آپارتمان ها، یک آکواریوم کوچک نصب شده بر روی دیوار یا قرار گرفته بر روی سنگ آشپزخانه ها به چشم می خورد که در آن انواع ماهی ها در حال گشت و گذار در دنیای آبی خود می باشند. از میان انواع حیوانات خانگی، ماهی ها رایج ترین و بی خطرترین حیوانات برای نگهداری در خانه می باشند. براساس برخی شواهد علمی، تماشای ماهی های داخل آکواریوم می تواند فشار خون را کاهش داده و استرس را از بین ببرد. ماهی ها طبیعت آرامی دارند و گفته شده برای بیماران آلزایمر خوب است. تنها نکته مهم در نگهداری ماهی ها کنترل مواد موجود در آب می باشد چون تغییر در میزان آمونیاک، نیترات و حالت اسیدی و بازی آب می تواند ماهی را به کشتن بدهد.

همستر

اگر با نگاه به لیست انواع حیوانات خانگی برای خرید به شک و تردید می افتید و نمی توانید تصمیم سریعی بگیرید، همستر را فراموش نکنید. همستر ها برای نگهداری به زحمت زیادی نیاز ندارند و حتی فرزندان شما نیز می توانند این کار را بکنند، قیمت این موجودات ریز در مقایسه با سایر حیوانات خانگی کم است، همستر ها خوب می توانند شما را سرگرم کنند. تنها نکته ای که در نگهداری این  موجود ریز اما بانمک این است که حتما آنها را در قفس نگهداری و قفس را به طور مرتب تمیز کنید. دیگر اینکه همستر ها نیاز به جفت دارند و به تنهایی نمی توانند زندگی کنند!

خرگوش و جوجه تیغی

خرگوش ها و جوجه تیغی ها از دیگر انواع حیوانات خانگی هستند که شما می توانید در خانه از آنها نگهداری کنید؛ خرگوش ها حیواناتی زیبا و آرام هستند و کودکان می توانند با آنها بازی کنند البته به شرطی که مواظب ناخن های تیز خرگوش باشند. جوجه تیغی ها هم که به قول معروف سالهاست کسی آنها را در آغوش نگرفته می توانند گزینه خوبی برای نگهداری در منزل باشند. جوجه تیغی ها آرام هستند و به تغذیه خاصی نیاز ندارند.

در نهایت باید گفت که رابطه انسان و حیوانات به ویژه حیوانات خانگی سال های سال است که رابطه دو طرفه بوده: برخی حیوانات به مراقبت توسط انسان ها نیاز دارند و انسان ها نیز برای فرار از تنهایی به نگهداری این حیوانات احساس نیاز می کنند.