طرز تهیه انواع ترشی مجلسی/ ساده و راحت ترشی اعلا درست کنید!

  • انتشار: ۱۴ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 76550

انواع ترشی مجلسی یک آپشن خیلی خوشمزه کنار غذاها است و طرفداران زیادی بر سر سفره دارد. خیلی ها عادت دارند غذای خود را با ترشی بخورند و برایشان فرقی نمی کند چه فصلی از سال باشد.

در این مطلب ازسرویس اطلس پلاس می خواهیم برای شما انواع ترشی مجلسی و طرز تهیه آن را به شما آموزش دهیم تا زینت بخش سفره های شما باشد.

انواع ترشی مجلسی

ترشی کلم قرمز مجلسی

ترشی کلم قرمز مجلسی از آنجا که بسیار خوشمزه و خوشرنگ و لعاب است خیلی طرفدار دارد. این ترشی مجلسی در بسیاری از رستوران ها نیز در کنار غذا سرو می شود و واقعا طعم لذیذی دارد.

طرز تهیه آن نیز بسیار راحت می باشید و اگر خواستید این ترشی را درست کنید مطمئن باشید عاشق آن می شوید.

برای تهیه ترشی کلم قرمز مجلسی شما به کلم قرمز، سرکه، ادویه ترش، نمک و فلفل نیاز دارید. مقدار آنها هم بنابر احتیاج خودتان که چه مقدار می خواهید درست کنید بستگی دارد.

کلم ها را به صورت ریز و موازی خورد کرده آنها را بشویید و اجازه دهید تا خشک شوند. سپس در ظرف شیشه ای ریخته و روی آن سرکه و نم و فلفل بپاشید. این ترشی خیلی سریع آماده می شود و می توانید بعد از یک هفته نوش جان کنید.

ترشی پیاز قرمز

ترشی پیاز قرمز یکی دیگر از انواع ترشی مجلسی می باشد که بسیار خوشمزه و لذیذ است و ظاهری زیبا و خوشرنگ دارد. برای تهیه این ترشی دقت کنید که حتما از سرکه سفید استفاده کنید چرا که رنگ ود پیاز قرمز می باشد و با سرکه سفید جلوه بیشتری پیدا می کند.

برای تهیه این ترشی مجلسی خوشمزه شما نیازمند به دو عدد پیاز قرمز، نمک، سرکه سفید، سیر، برگ بو، آویشن و فلفل سیاه هستید. ابتدا پیازها را پوست کنده سپس آنها را با رنده درشت رنده کنید. می توانید با دست هم به صورت خلال های نارک و باریک برش دهید سپس انها را داخل آبکش ریخته و بشویید و اجازه دهید آب اضافی آنها خارج شود.

در ظرف شیشه ای مورد نظر خود باقی مواد را اضافه کنید و حسابی مخلوط کنید تا مواد به خورد هم برود. سپس پیازها را داخل شیشه بریزید و باز هم با ریختن سرکه روی پیازها را بپوشانید و درب ظرف را ببندید.

ترشی شما به همین راحتی آماده شد و می توانید در یخچال بعد از مدت دو هفته آن را نوش جان کنید.

ترشی گل کلم مخلوط

این ترشی از انواع ترشی مجلسی می باشد که مواد لازم برای درست کردن آن گل کلم، بادمجان، خیار، هویج، کرفس، پیاز، فلفل، سیر تند، ادویه ترشی، زردچوبه و نمک می باشد.

تمامی مواد را بشویید و سپس به اندازه دلخواهتان خود کنید به جز بادمجان که توضیح آن در ادامه خواهد آمد. بعد از اینکه خورد کردید پارچه تمییزی پهن کنید و مواد ترشی را روی آن بریزید تا آب اضافی آنها خارچ و خشک شوند.

حال نوبت به بادمجان می رسد. بادمجان را هم داخل قابلمه ای بریزید و روی آن را با سرکه سفید بپوشانید و روی گاز بگذارید تا زمانی که سرکه شروع به جوشیدن کند. به محض اینکه سرکه شروع به جوشیدن کرد زیر آن را خاموش کنید چون بادمجان شما نرم شده و اگر مدت زمان بیشتری بجوشد بادمجان ها له می شوند.

بعد از اینکه بادمجان ها نرم شدند اجازه دهید خشک شوند. سپس در ظرف مورد نظر همه مواد نرشی را ریخته و با هم مخلوط می کنیم. سرکه و بادمجان را هم روی مواد اضافه می کنیم سپس در یخچال یا در حیاط قرار می دهیم و بعد از دو هفته ترشی ما آماده است.

ترشی لیته کیوی

می توانید در مهمانی های خود از ترشی مجلسی لیته کیوی استفاده کنید چون مزه آن آنقدر تیز و تند نیست بلکه مزه ای ما بین ترشی و شیرینی دارد. شاید خیلی از افراد ترشی ها تند و نیز دوست نداشته باشند، لذا این ترشی برای آنها مناسب است.

برای طرز تهیه این ترشی مجلسی خوشمزه که خیلی هم آسان و راحت است نیازمند به ۱ کیلو کیوی و ۱ قاشق نمک و ۱ قاشق پودر تخم گشنیز و سرکه به مقدار لازم هستید. کیوی ها را پوست کنید و آنها را بشویید و با پشت چنگال آنها را له کنید. سپس در قابلمه ای همراه با نمک و سرکه ریخته و روی حرارت قرار دهید تا شروع به جوشیدن کند.

تخم گشنیز را نیز اضافه و حسابی مخلوط کنید. مدت زمان ۱۵ دقیقه برای جوشیدن آن کافی است. بعد از آن حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید خنک شود سپس در ظرف مورد نظر ریخته و درب آن را محکم ببندید و بعد از مدت زمان کمتر از دو هفته می توانید مصرف کنید.

نکات مهم در تهیه انواع ترشی مجلسی

برای اینکه بتوانید ترشی مجلسی خوشمزه ای تهیه کنید باید یکسری نکات را رعایت کنید تا بتوانید ترشی فوق العاده ای را درست کنید:

۱ـ اضافه کردن سرکه: اگر شما می خواهید ترشی مجلسی خوبی را تهیه کنید این نکته را به یاد داشته باشید که هنگامی که سرکه را اضافه می کنید کاملا روی ترشی شما را پوشش دهد. سرکه ای هم که استفاده می کنید سرکه خوب و خالص باشد و بهتر است از سرکه انگور و سیب استفاده کنید.

۲ـ اضافه کردن نمک: برای تهیه انواع ترشی مجلسی که در همه آنها نمک استفاده می شود باید مراقب بود که بیش از حد نمک اضافه نکنید و در حین اضافه کردن نمک مرتبا آن را چشید تا کم نمک یا شور نشود.

۳ـ ادویه های ترشی: سعی کنید در تهیه انواع ترشی مجلسی های خود از ادویه های مخصوص ترشی استفاده کنید که طعم و عطری دلپذیر دارند. این ادویه ها شامل نمک، میخک، فلفل سبز، فلفل قرمز، فلفل سیاه، گلپر، هل نعناع خشک، برگ بو و سیاه دانه می باشند.

۴ـ ظروف و محل نگهداری ترشی: برای نگهداری ترشی بهتر است از ظرف های بلوری و شیشه ای استفاده کنید تا هم از لحاظ بهداشتی در امان باشید و هم از لحاظ زیبایی جلوه های قشنگی داشته باشد. ظرف ترشی را در جای خنک نگهداری کنید.

امیدواریم با رعایت این نکات ترشی های خوشمزه ای درست کنید و از خوردن آنها لذت ببرید.