انفجارهای امروز کابل و یادآوری «دهمزنگ»؛کشتار مردم برای پایان اعتراضات؟

  • انتشار: ۱۳ جوزا ۱۳۹۶
  • سرویس: امنیت و حوادث
  • شناسه مطلب: 25115
تسنیم نوشت:
امروز محل خاکسپاری فرزند معاون سنای افغانستان که در تظاهرات علیه دولت افغانستان در روز گذشته کشته شده بود هدف سه انفجار قرار گرفت که یادآور برخورد سلبی دولتی با تظاهرات مشابه در «دهمزنگ» معروف است.

مراسم خاکسپاری فرزند «محمدعلم ایزدیار» معاون مجلس سنای افغانستان در کابل هدف سه انفجار قرار گرفت و بر اساس اعلام منابع غیررسمی تاکنون بیش از بیست نفر در این حادثه جان خود را از دست داده‌اند.

فرزند ایزدیار در تظاهرات روز گذشته در مقابل ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان و به دست نیروهای پلیس این کشور کشته شد و همین موضوع و کشتار سایر معترضین باعث شده است تا معترضین همچنان در خیابان‌ها مانده و خواستار خون‌خواهی این افراد بی‌گناه شوند.

شاید تا ساعاتی دیگر گروهی تروریستی مانند داعش که به دنبال گرفتن ماهی از آب گل‌آلود است با صدور بیانیه‌ای آن هم در وبسایت غیررسمی «اعماق» مسئولیت این انفجارها را به عهده بگیرد و همه مقصران این حادثه نفس راحت بکشند و از رسیدن به نتیجه دلخواه راضی باشند اما مطلعین و دنبال‌کنندگان مسائل افغانستان به خوبی می‌دانند که چنین انفجاری کار داعش نیست اما رسانه‌های حامی برهم زدن تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم افغانستان قطعا به آن دامن خواهند زد.

نوع انفجار، زمان اجرا این طرح و هدف حمله در انفجارهای امروز یادآور حادثه دلخراش «دهمزنگ» است که در آن بیش از 80 نفر از مردم مظلوم افغانستان جان خود را از دست دادند.

پس از برپایی تظاهرات گسترده در کابل و در نهایت نزدیک شدن معترضین به ارگ ریاست‌جمهوری در تظاهرات موسوم به «جنبش روشنایی» و احتمال رسیدن به خواسته‌های نهایی و ترس دولت افغانستان از معترضین باعث شد تا در حرکتی غافلگیرانه تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم کابل به ویژه مردم هزاره به خاک و خون کشیده شود و بیش از 80 نفر از شهروندان این کشور جان خود را از دست بدهند.

شاید همین حمله باعث شد تا مردم از ترس جان خود دیگر برای احقاق خود دست به تظاهرات نزنند و کار این تظاهرات آن‌ هم به صورت گسترده و مردمی به پایان برسد.

در حالی که آن حمله را داعش به عهده گرفت اما تمامی شواهد حاکی از آن بود که عناصری از داخل حکومت افغانستان در پس طراحی این حمله بوده‌اند.

اکنون نیز شواهد حاکی از آن است که عناصر امنیتی در داخل حکومت افغانستان به ویژه عناصر نزدیک به اشرف‌ غنی می‌توانند در طراحی این حمله دست داشته باشند.

به اوج رسیدن اختلافات میان رهبران تاجیک از جمله عبدالله عبدالله، امرالله صالح، صلاح‌الدین ربانی و احمدضیا مسعود با اشرف‌غنی و حضور آن‌ ها در مراسم امروز این فرصت را مهیا می‌کرد تا اطرافیان و مشاوران امنیتی غنی با طرح چنین حادثه‌ای زهر چشم خود را از این رهبران تاجیک گرفته و تا حد زیادی آن‌ها را آرام کنند. زخمی شدن احتمالی امرالله صالح در انفجارهای امروز می‌تواند هزینه‌های زیادی را بر غنی تحمیل کند.

مسأله بعدی ترساندن افراد پشت پرده تظاهرات روز گذشته در کابل است تا این موضوع را به آن‌ها گوشزد کنند که ادامه این اعتراضات و فشار آوردن بر دولت در نهایت منجر به خشونت خواهد شد و معترضین باید هزینه جانی آان را بپردازند.

اکنون باید منتظر ماند دید طرف‌های مختلف در افغانستان در رابطه با این حادثه چه موضعی خواهند گرفت.

آیا این بار تاجیک‌ها دست از اعتراضات کشیده و به خانه بازمی‌گردند یا این حادثه آن‌ها را نسبت به براندازی دولت غنی مصمم‌تر می‌کند؟

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟