انصارالله: تمدید آتش بس منوط به اجرای کلیه تعهدات از سوی عربستان است

  • انتشار: ۱۲ جوزا ۱۴۰۱
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 130839

شورای عالی سیاسی یمن اعلام کرد ، تصمیم به تمدید آتش بس برای یک دوره جدید در گرو اجرای کامل و جبران تعهدات دوره قبل است.

به نقل از المیادین، شورای عالی سیاسی یمن ائتلاف متجاوز و مزدوران آن را مسئول عدم حل و فصل پرونده گشایش راههای مواصلاتی در ولایت تعز و سایر ولایات یمن” دانست و تاکید کرد که تصمیم به “تمدید آتش‌بس برای یک دوره جدید” ” منوط به رسیدگی موارد فوق از طریق اجرا و جبران کلیه تعهدات دوره گذشته اعم از پروازها یا کشتی‌های حامل فراورده‌های نفتی است.

این شورا بر پایبندی به موضوعات بشردوستانه که مهمترین آنها بحث حقوق، خدمات اساسی و سیاست پولی است،  تاکید و خاطرنشان کرد: جمهوری یمن متجاوز به کسی نبوده و صنعا همواره ابتکارات صلح ارائه و از همه درخواست‌های صلح حمایت می‌کند و در صورت عدم دستیابی به صلح، تلاش خود را برای تضمین حقوق مردم یمن به صورت کامل و بدون هیچ کاستی بکار می‌گیرد.

این شورا افزود: ائتلاف متجاوز و مزدوران آن مسئول غارت ثروت نفتی یمن  هستند. آخرین عملیات غارت ثروت یمن ورود یک نفتکش غول پیکر به بندر الشحر در حضرموت برای دومین بار در دو ماه گذشته برای غارت بیش از دو میلیون بشکه نفت بود.

شورای عالی سیاسی یمن گفت، مزدوران و ائتلاف عربستان سعودی از پرداخت معاش کارکنان به عنوان یک تعهد انسانی و یک اولویت فوری طفره می‌روند با وجود اینکه صنعا مواضع مثبتی در این زمینه ارائه کرده است.

این شورا بر درخواست مهدی المشاط، رئیس آن در سخنرانی اخیر خود در سازمان ملل، برای تحت فشار قرار دادن کشورهای متجاوز و مزدوران آنها برای پرداخت حقوق کارکنان از درآمدهای بندر الحدیده و درآمدهای نفت و گاز غارت شده توسط ائتلاف متجاوز و مزدوران آن تاکید کرد.

آتش‌بس شکننده دوماهه بین دولت یمن و انصارالله به پایان رسیده است، بدون اینکه پیشرفتی در مذاکرات تحت نظر سازمان ملل برای تمدید آن حاصل شده باشد.

در حالیکه آتش بس یمن امروز(پنجشنبه) وارد آخرین روز خود شده است، سازمان ملل اعلام کرد، “سیگنال‌های اولیه مثبتی” از دو طرف درگیری برای تمدید آتش بس کنونی دریافت کرده است. اما هنوز توافقی در این خصوص ایجاد نشده است.

طرف‌های درگیری در یمن عدم مخالفت خود را با تمدید این آتش بس اعلام، اما شرایطی را برای آن وضع کرده اند.

هانس گروندبرگ، نماینده سازمان ملل در یمن با همه طرف‌های درگیری گفتگو می‌کند تا آنها را به تمدید آتش بس در این کشور جنگ‌زده وادار کند.

در همین راستا، استفان دوجاریک، سخنگوی دبیر کل سازمان ملل در نیویورک اعلام کرد، این سازمان سیگنال‌های اولیه مثبتی را از طرف‌های یمنی در این مرحله دریافت کرده است.

دوجاریک تاکید کرد، گروندبرگ برای تضمین تمدید آتش بس تلاش فشرده‌ای دارد.

سازمان‌های امدادرسانی از طرف‌های درگیر در یمن خواسته‌اند آتش‌بس را که تا حد زیادی مراعات می‌شد تمدید کنند و گفته‌اند که این آتش‌بس باعث بهبود نحوه توزیع کمک‌های بشردوستانه شد.

یکی از موضوعات حساس در مذاکرات تمدید آتش‌بس، مساله ادامه محاصره تعز، سومین شهر بزرگ یمن است.

یمن از سال ۲۰۱۴ با تجاوز عربستان سعودی و همپیمانانش در شرایط جنگی بسر میبرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟