انسان در ساختن زندگی خود آزاد است

  • انتشار: ۱۳ جوزا ۱۴۰۱
  • سرویس: اجتماعیدیدگاه
  • شناسه مطلب: 130853

جنگل‌های نورستان همچنان در آتش می‌سوزد. بخاطر فقدان تجهیزات، هیچ راهی برای مهار آتش سوزی نیست. در حالی که خداوند قادر متعال است و یک برگ بدون اجازه خدا، روی زمین نمی‌افتد؛ اما خدا در زمینه مهار آتش‌سوزی دخالت نمی‌کند، قران نیز که هر تر و خشکی در آن بیان شده است، با قرائت‌ آن آتش مهار نمی‌شود. با این‌که در قرآن، به محیط‌زیست تاکید فروان شده؛ ولی روش‌های حمایت از محیط زیست و ساختن ابزار برای صیانت از محیط‌زیست بیان نشده است.
سیاست نیز دقیقا چنین می‌باشد. با این‌که خدا گفته همه‌ی امور در دست من است؛ قران را هم‌ فرستاده‌ و هدف کلی زندگی را نیز بیان کرده‌است؛ اما دست انسان را در ساختن زندگی، در به‌جود آورن سیاست و ایجاد نظم در اجتماع، باز گذاشته است. بر این مبنا، انسان خود باید زندگی خویش را بسازد و مطابق پیش‌رفت زمان در آن تغییرات ایجاد کند.
خداوند گفته‌است زندگی در جامعه باید مبتنی بر عدالت باشد؛ ولی روش و مکانسیم‌های رسیدن به عدالت در اجتماع را بیان نکرده‌است، این که حکومت چگونه باید باشد، حاکمیت قانون چگونه باید به اجرا درآید، چکونه باید حکومت کارآمد، شفاف و پاسخ‌گو باشد، بیان نشده‌است.
این موارد، باید از راه تجربه بشری و علم انسانی، بدست آید.
بنابراین، به بهانه سیاست اسلامی، محروم کردن مردم از نقش‌آفرینی در جامعه، نادیده گرفتن علم سیاست، از صحنه خارج کردن قواعد پذیرفته شده‌ی حکمرانی و هنر مدیریت، نهایت نابخردی و عقب‌ماندگی فکری است. رهاورد این تفکر قرون‌وسطایی، تحمیل گرسنگی بر مردم، منحرف کردن جامعه از مسیر شکوفایی و ایجاد مانع در جهت توسعه کشور است.

دکتر سید جواد سجادی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟