اندیشکده آمریکایی: توافق سیاسی طالبان و دولت افغانستان تا ماه می ۲۰۲۱ غیرممکن است

  • انتشار: ۴ دلو ۱۳۹۹
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 105081

اندیشکده «شورای روابط خارجی آمریکا» در ارزیابی شرایط افغانستان در سال جدید میلادی احتمال افزایش خشونت‌ها و بی‌ثباتی سیاسی در افغانستان را بالا دانست و هشدار داد که این می‌تواند منجر به فروپاشی روند صلح بین دولت افغانستان و طالبان شود.

این اندیشکده آمریکایی نوشت: اگرچه جنگ افغانستان هم اکنون نیز یکی از مرگبارترین جنگ‌های جهان است، اما خطر تشدید درگیری‌ها در این کشور وجود دارد و روند صلح نوپا و شکننده افغانستان سبب کاهش خشونت‌هایی نشده است که افغان‌ها تجربه می‌کنند.

شورای روابط خارجی با اشاره به عدم پیشرفت مذاکرات صلح نیز تصریح کرد که «در حال حاضر دولت افغانستان و طالبان منتظر هستند و در حال بررسی سیگنال‌هایی در رابطه با تعهد و یا عدم تعهد توافقنامه قطر می‌باشند که این سبب کُندی روند شده است.»

این اندیشکده همچنین تاکید کرد که دستیابی به توافقنامه سیاسی بین طالبان و دولت افغانستان تا ماه می ۲۰۲۱ تقریبا غیرممکن است.

براساس توافقنامه قطر، آمریکا متعهد شد که مشروط بر تعهدات امنیتی طالبان همه نیرو‌های خارجی خاک افغانستان را تا ماه می‌ترک کنند، اما اکنون دولت بایدن تاکید کرده است که این توافقنامه را مورد بررسی قرار می‌دهد و از احتمال ادامه حضور نظامی آمریکا گفته است.

«آنتونی بلینکن» وزیر پیشنهادی جو بایدن برای وزارت خارجه آمریکا در جلسه تایید صلاحیت خویش در سنای آمریکا تاکید کرده بود که واشنگتن برای جلوگیری از تجدید حیات تروریسم در افغانستان باید شماری از نیرو‌ها را در افغانستان حفظ کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟