اندونزی هم سفیر هند را احضار کرد

  • انتشار: ۱۸ جوزا ۱۴۰۱
  • سرویس: بین المللدین و اندیشه
  • شناسه مطلب: 131030

وزارت امور خارجه اندونزی با محکوم کردن شدید توهین سخنگوی حزب حاکم هند به پیامبر اسلام، اعلام کرد که سفیر هند در جاکارتا را احضار کرده است.

به نقل از عربی ۲۱، توکو وایزیا، سخنگوی وزارت امور خارجه اندونزی اعلام که مانوج کومار بهارتی، سفیر هند در اندونزی به وزارت خارجه احضار و شکایت و نارضایتی اندونزی از این چنین اقدامات و سخنان از مسولین و مقامات هندی به وی ابلاغ شد.

وزارت امور خارجه اندونزی همچنین با انتشار بیانیه‌ای در حساب توئیتری خود اظهارات غیرقابل قبول و توهین آمیز “دو سیاستمدار هندی” درباره حضرت محمد (ص)، پیامبر اسلام را به شدت محکوم کرد.

این اقدام پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان جهان در حالی صورت می‌گیرد که واکنش‌های خشمگینانه در کشورهای مسلمان جهان نسبت به اظهارات نوپور شارما، سخنگوی حزب ملی‌گرای هندو بهاراتیا جاناتا درباره پیامبر اسلام افزایش یافته است.

به دنبال این اعتراضات نوپور شارما در ادامه در توییتر نوشت که او تنها به “توهین” علیه شیوا خدای هندو پاسخ داده و قصدی برای جریحه دار کردن احساس مذهبی کسی نداشته است. وی افزود در صورتی که گفته‌هایم باعث رنجش خاطر عده‌ای شده است بدون هیچ قید و شرطی از مواضع خود کوتاه می‌آیم.

در همین راستا حزب مودی که اغلب متهم به هدف قرار دادن اقلیت مسلمان است که حدود ۱۴ درصد از جمعیت هند را تشکیل می‌دهد، اعلام کرد که “به همه ادیان احترام می گذارد”.

با این حال مقامات هندی اعلام کردند که با توجه به اینکه توئیت‌ها و اظهارات توهین آمیز به هیچ وجه منعکس کننده دیدگاه دولت نیست، از ارائه عذرخواهی رسمی برای اظهارات توهین آمیز پیامبر اسلام و مسلمانان خودداری کردند.

درهمین راستا آریندام باگشی، سخنگوی وزارت امور خارجه هند، گفت که هند قاطعانه اظهارات ناموجه و تنگ نظرانه صادر شده توسط دبیرخانه سازمان کنفرانس اسلامی را رد می کند و خاطرنشان کرد که دهلی نو بالاترین درجه احترام را برای همه ادیان قائل است.

یکشنبه، سازمان همکاری اسلامی، مستقر در عربستان و متشکل از حدود ۶۰ کشور مسلمان از جمله اندونزی، از مواضع این مقام هندی انتقاد کرد و این سخنان را در راستای اسلام هراسی دانست.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟