انتقام جویی های تروریستی

  • انتشار: ۱۱ دلو ۱۴۰۱
  • سرویس: تیتر 2دیدگاه
  • شناسه مطلب: 135515

عمر خالد خراسانی که از‌ رهبران ارشد طالبان پاکستان (ttp) بود، ماه اگست گذشته و در خاک افغانستان هدف حمله قرار گرفت و کشته شد.

او پیش از اینکه رسماً به طالبان پاکستان بپیوندد، رهبر گروهی به نام جماعه الاحرار بود که مسئولیت چند عملیات تروریستی بزرگ در پاکستان را به عهده گرفته بود.
این چهره مهم طالبان پاکستان، حدود شش ماه پیش، در سفری به افغانستان که به منظور پیگیری مذاکرات طالبان پاکستانی با حکومت پاکستان انجام داده بود، در ولایت پکتیکا کشته شد.

حادثه تروریستی که امروز در مسجدی در پیشاور پاکستان اتفاق افتاد و قریب به دوصد نفر که غالب آنها نیروی پولیس هستند کشته و زخمی شده اند، بنا به ادعای مکرم خراسانی برادر عمر خالد خراسانی، بخشی از سلسله عملیات های انتقام جویانه گروه طالبان است.

قدرت مند شدن روز افزون گروههای تروریستی در منطقه که عملا با حمایت آمریکا همراه است، بیم دهنده‌ی آینده ای تاریک و نگران کننده است.

حجم گسترده امکانات نظامی آمریکایی که اکنون در اختیار تروریست ها قرار دارد، بر حجم نگرانی ها می افزاید.

هرچند که طی روزهای گذشته ، دونالد ترامپ رییس جمهور پیشین آمریکا نیز از واگذاری گسترده تسلیحات پیشرفته آمریکایی به طالبان انتقاد کرده است، اما من فکر نمیکنم که ترامپ، از اصل واگذاری آن تجهیزات به تروریست ها ناراحت باشد، بلکه انتقاد او بر واگذاری بدون نظارت و خارج از کنترل آن تسلیحات است.

مسأله اصلی برای آمریکایی ها اینست که آن تجهیزات پیش رفته، صرفا برای ناامن کردن منطقه استفاده شود نه تهدید منافع آمریکا. بنابراین، اگر همان تجهیزات به صورت کنترل شده و در قالب یک برنامه‌ در دسترس طالب قرار می‌گرفت تا علیه امنیت منطقه استفاده شود، احتمالا انتقاد کنونی ترامپ نیز وجود نمی داشت.

فی الواقع نگرانی برخی مقامات آمریکایی از این است که مبادا این سلاح ها، روزی علیه خود آنها مورد استفاده قرار بگیرد. و الا توسعه ناامنی در کشورهای پیرامونی افغانستان، اصلی ترین دلیل واگذاری جغرافیا و قدرت به طالبان توسط آمریکا بود.

سید احمد موسوی مبلغ

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟