انتقاد کرزی از آزادی عمل نیروهای امریکایی برای مبارزه با طالبان در افغانستان

  • انتشار: ۲۵ سنبله ۱۳۹۵
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 15663

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین، از آزادی عمل نیروهای آمریکایی در مبارزه با طالبان به شدت انتقاد می کند و می گوید عملیات شبانه نیروهای خارجی در افغانستان، برای مبارزه با طالبان سبب کشته شدن صدها غیر نظامی افغان می شود.

اشاره آقای کرزی به موافقت میان دولت افغانستان و نیروهای آمریکایی بر می‌گردد که در آن آمریکایی‌ها از نیروهای نظامی افغانستان در جبهه‌های جنگ حمایت هوایی می‌کنند.

در گفت‌وگویی که حامد کرزی با خبرگزاری رویترز انجام داده است، رئیس‌جمهوری پیشین گفته است که” چگونه رئیس جمهوری آمریکا اجازه عملیات مستقلانه نیروهایش در افغانستان را داده است؟ ما دولت نداریم؟ آیا ما کشور مستقلی نیستیم؟”

آقای کرزی گفته است که آزادی عمل نیروهای آمریکایی در افغانستان استقلال این کشور را هر چه بیشتر خدشه دار می‌سازد.

این در حالی است که محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری کنونی افغانستان از افزایش کمک‌ها و همکاری‌های نظامی و اقتصادی آمریکا به کشورش استقبال کرده است.

کرزی در دوران ریاست جمهوری اش به عملیات‌های شبانه نیروهای آمریکایی و عملیات‌ آنها در حمایت از نیروهای افغان پایان داد، اقدامی که به نظر بسیاری از منتقدان آقای کرزی، سبب قوت طالبان و ضعف نیروهای دولت شد.

با روی کار آمدن حکومت وحدت ملی، اشرف غنی، رئیس جمهور، از نیروهای آمریکا دوباره تقاضا کرد تا از نیروهای امنیتی افغان در صورت نیاز، حمایت هوایی کنند.

آقای کرزی جنگ جاری در افغانستان را نسخه قرن ۲۱ از بازی بزرگ می‌خواند و آمریکا و پاکستان را عامل جنگی می‌داند که از افغانستان نیست.

آقای کرزی در ارتباط به گروه طالبان می‌گوید، بعد از مرگ ملا اختر محمد منصور، رهبر این گروه در ماه مه سال جاری، به نظر می‌رسد در تاکتیک این گروه تفاوت زیادی به وجود آمده باشد.

حامد کرزی خطاب به طالبان می‌گوید که از نفوذ پاکستان بیرون شوند و کشور خود را بشناسند. او همچنین می‌افزاید که طالبان باید در طرح شرایط‌شان برای صلح، واقع‌بین‌تر عمل کنند.

طالبان یکی از شرایط گفت‌وگو با دولت افغانستان را خروج مطلق نیروهای خارجی از افغانستان خوانده‌ اما آقای کرزی می‌گوید ” اگر آنها تا آن روز منتظر بمانند خون افغان‌‌های زیادی خواهد ریخت.”

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟