انتقاد وزیر دفاع امریکا از ضایعات میلیون‌ها دالر در یونیفورم سربازان افغان

  • انتشار: ۳ اسد ۱۳۹۶
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 27065

جیمز ماتیس، وزیر دفاع ایالات متحده امریکا از مقام‌های این وزارت به دلیل ضایع ساختن حدود ۲۸ میلیون دالر امریکایی برای گزینش طرح قابل سوال یونیفورم استتار در جنگل برای سربازان افغانستان انتقاد نموده است.
یک نهاد نظارتی ایالات متحده امریکا ماه گذشته گزارش داد که طرح یونیفورم استتار در جنگل برای سربازان اردوی ملی افغانستان انتخاب شده بود، بدون این که ارزیابی صورت گیرد که تنها ۲،۱ درصد خاک افغانستان را مناطق جنگلی تشکیل می‌دهند.
گزارش اداره بازرس ویژه ایالات متحده امریکا بر بازسازی افغانستان (سیگار) حاکی است که در آن زمان وزارت دفاع افغانستان «طرح‌های جنگلی، شهری و ملایم» را انتخاب کرده بود.
این نهاد ناظر افزوده است که این طرح بالقوه میان سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۷ حدود ۲۸ میلیون دالر هزینه اضافی برداشته است.
ماتیس در یادداشتی که روز جمعه به مقام‌های ارشد پنتاگون یا وزارت دفاع ایالات متحده فرستاده و خبرگزاری رویترز به آن دست یافته است، گزارش سیگار را نمونه‌ای از طرز فکر عشرت طلبانه عنوان کرده است.
او در این یادداشت نوشته است که مصرف کردن پول‌های مالیه دهندگان برای تصمیم‌های غیرموثر و بی‌فایده تکرار نمی‌شود. او نوشته است: «به جای کوچک شمردن این گزارش یا معذرت‌خواهی از این تصمیم بی‌فایده، انتظار دارم که همه بخش‌های مربوط به وزارت دفاع از این خطا برای افشای اعمال پرخرج و بی‌فایده استفاده کنند و گام‌های شدیدی برای جلوگیری از این ضایعات بردارند.»
در گزارش سیگار گفته شده است که یک شرکت خصوصی حق طراحی این یونیفورم استتار در جنگل را به دست آورده بود و عبدالرحیم وردک، وزیر دفاع آن زمان افغانستان، بی‌درنگ این طرح را گزینش کرده بود.
کمیته نیروی مسلح مجلس نمایندگان ایالات متحده امریکا برای روز سه شنبه یک جلسه استماعیه را برنامه ریزی کرده است که در آن راجع به برنامه‌های پنتاگون روی تجهیز و همچنین تدارک یونیفورم سربازان در افغانستان و عراق بحث می‌شود.
دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا در حال ارزیابی فرستادن سربازان بیشتر به افغانستان است تا موازنه جنگ علیه داعش و طالبان را به نفع نیروهای امنیتی افغانستان تغییر بدهد.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟