انتقاد نمایندگان مردم در مجلس سنا از وزیر خارجه

  • انتشار: ۱۰ جوزا ۱۳۹۵
  • سرویس: پارلمانتیتر 2
  • شناسه مطلب: 13404

انتقاد وزیر امور خارجه از ناکارایی های حکومت در دو سال گذشته، واکنش های جدی بعضی از نمایندگان در مجلس سنا را برانگیخته است.

اعضای مجلس سنا می‌گویند انتقادهای روز شنبه صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه بر حکومت، نقض قانون اساسی افغانستان است.

فرهاد سخی که رهبری نشست عمومی روز یکشنبه این جرگه را نیز بر عهده داشت، تأکید کرد که رئیس جمهور باید اعضای کابینه و دیگر مسئولان حکومتی را که عضویت احزاب سیاسی را دارند مورد بازپرس قرار دهد.

وی گفت: “اگر هر شخصی عضویت کابینه را دارد، اگر وزیر خارجه است و یا دیگر مسئولان حکومتی، رئیس جمهور باید در مورد شان تصمیم بگیرد. باید برخورد یکسان با ایشان صورت گیرد، مسئوولان حکومتی ما مطابق ماده های قانون اساسی باید، برخورد داشته باشند نه اینکه وزیر صاحب ما و یا کدام والی ما از کدام حزب پشتیبانی داشته باشند.”

رئیس جمهور در برابر انتقادهای اعضای کابینه  و نمایندگان مجلس سنا از ابراز نظر خودداری کرد.

صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه افغانستان که رهبری حزب جمعیت اسلامی را نیز دارد، در گردهمایی که روز شنبه از سوی این حزب در کابل برپا شده بود، حکومت را در پیوند به عملی نکردن وعده هایش در دو سال گذشته، مورد انتقاد قرار داد.

وی تأکید کرد که برخی از اعضای حزب جمعیت اسلامی نیز در نا کارای های حکومت دخیل هستند.

با این همه، مولوی محمد منصف یکی دیگر از اعضای مشرانو جرگه می‌گوید، در ماده هشتاد قانون اساسی آمده است که هیچ عضو کابینه در زمان داشتن سمت وزارت، از مقام اش برای ملحوظات سمتی، مذهبی، قومی و حزبی استفاده کرده نمی‌تواند.

وی تأکید می‌کند که رئیس جمهور باید وزیران کابینه را از این ماده قانون اساسی، آگاه سازد.

اکنون اعضای مشرانو جرگه می‌گویند؛ وزیر امور خارجه که رهبری این حزب را دارد برای رعایت قانون اساسی کشور باید یا از این حزب کناره گیری کند و یا هم از کرسی وزارت خارجه کنار برود.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟