انتقاد نمایندگان مجلس از سیاست خارجی اشرف غنی

  • انتشار: ۱۰ ثور ۱۳۹۴
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 4798
پارلمان

شماری از نمایندگان مجلس با توجه به سفر رییس جمهور به هند می گویند که رییس جمهور غنی در سیاست خارجی اش موازنه را حفظ نمی کند.

شریفی بلخابی عضو مجلس نمایندگان گفت: ” براساس عرف روابط بین الملل، دستگاه دیپلماسی یک کشور باید در ارتباطات خود موازنه را به ویژه میان کشورهای همسایه با مهارت حفظ بکند؛ اما متاسفانه در سیاست خارجی آقای غنی، افراط و تفریط صورت می گیرد”.
آقای شریفی افزود: آقای غنی یک روز صددرصد خود را به دامن پاکستان می اندازد و قرارداد تسلیحاتی با هند را تعلیق می کند، اما روزی دیگر به هند می رود و خود را به دامن این کشور می اندازد و درخواست کمک می کند.
به گفته او؛ افغانستان در حفظ موازنه با کشورهای متخاصم هند و پاکستان ضعف دارد و افراط و تفریط نیز تاثیرات منفی بر هر دو طرف می گذارد.

شریفی بلخابی با تاکید بر این که در ابتدا نیز رییس جمهور با پاکستان شتاب زده تعامل کرد،‌ افزود: ” آقای غنی از همکاری پاکستان در راستای صلح افغانستان ناامید شده است و وعده های پاکستان پوچ از آب درآمد و تحقق پیدا نکرد”.

آقای بلخابی بر این باور است که با توجه به خط طولانی مرزی و دیگر مشترکات افغانستان با پاکستان، افغانستان بیشتر از ناحیه پاکستان آسیب پذیر است و باید دستگاه دیپلماسی دولت متوجه این ظرافت و باریکی باشد.

کرام الدین رضا زاده نیز بر این باور است که توقع مردم افغانستان از کمک پاکستان به روند صلح به یاس و ناامیدی تبدیل شده است.
عثمانی فراهی نیز با بیان این مطلب که پاکستان هیچ وقت با افغانستان دوست شده نمی تواند، افزود: ” کشور هند چه در بخش نظامی و چه در بخش اقتصادی دوست مردم افغانستان بوده است؛ اما پاکستان در حال حاضر هم بر علیه ما جنگ دارد”.

هر زمانی که افغانستان بیشتر به دهلی نو تمایل نشان داده است؛ فعالیت های تخریبی پاکستان در افغانستان نیز بیشتر شده است؛ طوری که پرویز مشرف رییس جمهور سابق پاکستان خود اعتراف کرد که در زمان کرزی به دلیل نزدیکی کابل و دهلی نو، پاکستان طالبان را بیشتر تقویت می کرد.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟