انتقاد نمایندگان مجلس از سخنان «عبدالله» در مجمع عمومی

  • انتشار: ۵ میزان ۱۳۹۴
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 10033

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از فارس، برخی نمایندگان مجلس با اشاره به سخنرانی عبدالله در سازمان ملل گفتند: رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی نتوانست در سخنرانی خود در مقر سازمان ملل مشکلات اصلی افغانستان را بیان کند.

نمایندگان مجلس تأکید نمودند: رئیس اجرایی باید مدارک مستندی مبنی بر دخالت پاکستان در افغانستان را در نشست سازمان ملل ارائه می کرد.

«عبدالله عبدالله»، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی به نمایندگی از افغانستان در نشست عمومی سازمان ملل که تحت عنوان «دستور کار توسعه سازمان ملل پس از ۲۰۱۵» برگزار شده بود، شرکت کرد.

عبدالله در این سخنرانی از مشکلات افغانستان سخن گفت و افزود: افغانستان با پیشرفت‌های توأم با ناکامی در عرصه های مختلف به اهداف هزاره سازمان ملل، دست یافته است.

نمایندگان مجلس گفتند: نشست سازمان ملل بهترین فرصت بود تا افغانستان مدارکی درخصوص دست داشتن پاکستان در ناامن نمودن افغانستان به جهان ارائه کند ولی این فرصت از دست رفت.

«فکوری بهشتی» عضو مجلس نمایندگان گفت: آن طور که انتظار می رفت عبدالله در نشست سازمان ملل به مشکلات اصلی افغانستان اشاره نکرد و به حاشیه پرداخت.

بهشتی تأکید کرد: وی باید به عوامل و ریشه های اصلی مشکلات و نا امنی های کشور که پاکستان است، اشاره می‌کرد.

وی افزود: متاسفانه باز هم برای افغانستان فرصت از دست رفت و این مایه تأسف و نگرانی مردم است.

این نماینده مجلس گفت: هنگام آغاز سخنرانی عبدالله در نشست سازمان ملل همه افغانستانی‌ها پای تلویزیونهای خود نشسته بودند که حرف های مورد انتظارشان را از وی بشنوند اما عبدالله درد مردم را بیان نکرد.

«سیمین بارکزی» عضو دیگر مجلس نیز گفت: دولتمردان افغانستان همیشه در جاهایی که باید حرف ملت گفته شود حقایق را نگفته و آنها را می‌پوشانند.

بارکزی افزود: احتمالاً بازی‌هایی پشت پرده وجود دارد که در چنین مقطع حساس و تاریخی که سران همه کشورهای جهان در نشست سازمان ملل حضور داشتند، حکومت نتوانست درد دل ملت را بگوید و نسبت به عملکرد پاکستان در قبال افغانستان پرده پوشی کرد.

به گفته وی، بیان نکردن این مسئله در حقیقت امتیاز دهی به پاکستان است.

این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: حکومت وحدت ملی باید موضع مشخصی در قبال دخالت‌هایی مستقیم پاکستان در امور افغانستان داشته باشد و دیگر سکوت جایز نیست.

پیش از برگزاری این نشست، ریاست اجرایی کشور اعلام کرده بود از پاکستان به سازمان ملل شکایت نموده و مدارکی را نیز ارائه خواهد کرد.

«علی اکبر قاسمی» یکی دیگر از اعضای مجلس نیز گفت: مشکلات عمده افغانستان از جانب پاکستان است و علاوه بر بیان این مشکل باید مدارکی دال بر مداخلات پاکستان ارائه می شد.

قاسمی تأکید کرد: رهبران حکومت وحدت ملی باید حقایقی را که جزء منافع ملی افغانستان است با سازمان ملل در میان بگذارند تا کشورهای عضو سازمان ملل چهره اصلی پاکستان را ببینند و بر آن کشور فشار وارد کنند که دست از مداخله در امور افغانستان بردارد.

دولت افغانستان، پاکستان را عامل اصلی ناآرامی‌ها در کشور می‌داند اما با وجود درخواست‌های مکرر نهادهای مختلف داخلی، دولت از چند سال قبل تاکنون نتوانسته مدارکی را در خصوص مداخلات پاکستان در امور داخلی خود به سازمان ملل ارائه نموده و از اسلام آباد به طور رسمی شکایت کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟