انتقاد شدید دوستم از حکومت وحدت ملی

  • انتشار: ۷ سرطان ۱۳۹۵
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 14073

جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری روز گذشته(یکشنبه) بعد از عملیات فاریاب که در جمعی از خبرنگاران صحبت می کرد نسبت به عملکرد حکومت وحدت ملی به شدت انتقاد کرد.

این انتقاد معاون رئیس جمهور زمانی اتفاق افتاد که اشرف غنی رئیس جمهوری برای شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری‌های شانگهای به ازبکستان رفت، به‌جای خودش سرپرست تعیین نکرد و ظفر هاشمی از سخنگویان او به خبرنگاران گفت که او با استفاده تکنولوژی ارتباطی می‌تواند از خارج هم کشور را اداره کند.

جنرال دوستم گفت که از آغاز، با حکومت مشترک ۵۰ – ۵۰، سیاسی‌شدن و تقابل وزارت‌های داخله و دفاع مخالف بوده است.

معاون اول رئیس جمهور افزود که پیش از آغاز کار حکومت وحدت ملی، تأکید کرده است که برندۀ انتخابات یکی باشد؛ اشرف غنی یا عبدالله، کسی که بازنده است به صورت رسمی اعلان گردد و در اپوزسیون حکومت به حساب بیاید؛ اما کسی به این سخنانش اهمیت نداده است.

او گفت “حالا اینجا ما از خاطر تسوید قانون اساسی جور نمی‌آییم، پنجاه فیصد – پنجاه فیصد، مخالف این گپ بودم، پنجاه فیصد – پنجاه فیصد آنجا تقسیم است، رول جنرال دوستم را همه می‌فهمند، کجا شده خوب فیصدی ما کجاست؟”

جنرال دوستم به دلیل این که رئیس جمهور غنی طرح‌هایش را نادیده می‌گیرد، برای مدت زیادی است که در جلسات مهم حکومت، جلسۀ شورای امنیت و کابینه حضور ندارد.

معاون اول رئیس جمهور افغانستان، با نارضایتی از توزیع ناعادلانۀ قدرت، گفت که از بین حامیان وی سفیر، وزیر، معین و والی تعیین نشده است و از جملۀ ۳۴ والی فقط دو تن به سفارش وی انتخاب شده اند.

جنرال دوستم گفت “با یکصدوهفتاد و چند کشور روابط دیپلوماتیک داریم، ما هم همین جا زحمت کشیدیم، تکلیف کشیدیم، رأی آوردیم، از ما هم یک ده تا سفیر باشند”.

او به حکومت چنین هشدار داد “من عاشق و علاقمند معاونیت‌اش نیستم، چوکی جنرال دوستم در بین مردم، بالاتر از معاونیت است”.

این مقام بلندپایۀ حکومت افغانستان، فیصله‌های ارگ و سپیدار را مغرضانه خواند و افزود که سران حکومت تلاش دارند تا جایگاه مردمی وی را صدمه بزنند که از نظر آقای دوستم تکرار اشتباهات حکومت‌های پیشین است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟