انتقاد تند «محقق» از بی توجهی حکومت به تحولات اخیر دایکندی

  • انتشار: ۱۵ سرطان ۱۳۹۸
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 65448

«محمد محقق»، معاون ریاست اجرایی در اعلامیه ای، در واکنش به ناامنی های اخیر در ولسوالی کجران ولایت دایکندی، خاموشی دولت در قبال مسائل این ولایت را سوال برانگیز خواند.

محقق در بیانیه ای تند اعلام کرد که در درگیری‌های یک هفته اخیر در ولسوالی کجران، ده‌ها نفر کشته و زخمی شده‌اند. وی تاکید کرده است: «از حكومت می‌خواهم كه اين بازی‌هاى كثيف را كنار گذاشته، به طور عاجل كجران را كمک نمايد كه بيش از اين ندانم كاری‌ها غير قابل تحمل است.»

متن کامل بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحيم
ولاتقتلوا النفس اللّتى حرم الله الا بالحق و من قتل مظلوماً فقد جعلنا لوليه سلطاناً

كجران بخون نشسته‌ام سلام
از شب جمعه گذشته تا بحال كه بيش از یک هفته است كه كجران مجروح ولى مقاوم وسر بلند در ميان آتش و خون است ، دشمن از جنوب شرق منطقه بالادشت و از جنوب غرب ناحيه مناره در اين چند شبانه روز مرتب با تجديد قوا بالاى خطوط دفاعى كجران حمله مي‌كند و تاهنوز 23 نفر از نيروهاى مدافع شهيد و بيش از سى و پنج نفر مجروح و از صف محاربه خارج شده است .

دشمن در اين جنگ نابرابر علاوه بر انواع سلاح‌هاى پيشرفته خفيف و نيمه ثقيل از شش عراده تانک نيز عليه مردم و خطوط دفاعى اين منطقه استفاده كرده است اما عكس‌العمل حكومت تاهنوز فقط گشت‌ها و مانورهاى هوايى بوده و حتى یک مورد هم حملات هوايى عليه مهاجمين انجام نشده و هيج نيرويى به کمک كجران اعزام نشده، اين در حالیست كه بخاطر تصفيه حساب‌هاى داخلى و تقويت كمپاين انتخاباتی پيش از وقت اشرف غنى در ولسوالى اشترلى چندين هفته است كه جنگ جناحى از طرف حكومت عليه مخالفين سياسى دوام دارد .

كجران از نگاه ادارى مربوط ولايت دايكندى، از نگاه مذهبى شيعه، از نگاه قومى عمدتاً بلوچ و از نگاه سياسى وابسته به خط فكرى شهيد وحدت ملى استاد عبدالعلى مزارى بوده كه در طول چهل سال گذشته دوران جهاد، دهه مقاومت و دموكراسى (در انتخابات‌هاى رياست جمهورى، پارلمانى و شوراى ولايتى) هيچگاه از موضع شان عدول نكرده و استوار ايستاده هستند و در اين راه شهداى زيادى تقديم نموده‌اند كه رهبر فكرى و سياسى اين قوم حجت الاسلام امير محمد انصارى مشهور به انصارى بلوچ است كه در چوكات كميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان ايفاى وظيفه می‌نمود پس از دستگيرى از مسير هرات قندهار بعد از چندين ماه شكنجه جسمى و روانى به دست طالبان بشهادت رسيد.

معماى حمله طالبان به كجران و عدم حمايت حكومت چندين سوال را ايجاد می‌كند

1- آيا حكومت توان دفاعى را از دست داده و قادر به دفاع از كجران نيست ؟ كه قطعاً اينطور نيست زيرا در برخى از ولايات ديگر كه مورد علاقه جناب غنى هست مهاجمين را از زمين و هوا بشدت سركوب مي‌كند .

2- آياحكومت می‌خواهد پيش از انتخابات كجران را به دليل وابستگى سياسى شان از معادله انتخابات حذف كند؟

3- آيا حكومت می‌خواهد در یک بازى ننگين قبل از انتخابات از آن مردم بيعت بگيرد كه در صورتى بشما كمک می‌شود كه تعهد كنيد تا راى تان را به تيم غنى بدهيد درغير اين صورت پايمال می‌شويد چنانكه اين پيشنهاد را در بعضى ولايات شمال و مركزى نيز به مردم كردند كه عدم حمايت و سقوط ولسوالى قوش‌تپه در ولايت جوزجان در همين راستا و وابستگى آن مردم به جنبش و جنرال دوستم تفسير شده است .

4- آيا طالبان جديدا به سالهاى دهه اى 70 باز گشته و نزاع شيعه و سنى را داغ مي‌كنند تا بر بعضى جهت‌ها فشار وارد كند كه اگر از ما حمايت نكنيد و يا به ما نپيونديد با شيعه می‌جنگيم و از كجران بحيث ناخن افگار استفاده مي‌كنند.

5- آيا طالبان می‌خواهد اقليت قومى و مذهبى بلوچ را از صحنه معادلات افغانستان حذف و نابود كند زيرا در غير اين حالت نه با گرفتن كجران حكومت غنى سقوط می‌كند و نه با حفظ كجران خطرات بطور كل دفع می‌شود.

بهر حال با توجه به شرايط حساس كجران؛ از حكومت می‌خواهم كه اين بازى‌هاى كثيف را كنار گذاشته بطور عاجل كجران را كمک نمايد كه بيش از اين ندانم كاريها غير قابل تحمل است.

از طالبان می‌خواهم كه جنگ قومى مذهبى را در كجران متوقف كنند تا بار ديگر كشور در باتلاق نزاع‌هاى قومى، مذهبى، سمتى و قومى فرو نرود كه اين مسأله فاجعه غير قابل جبران در كشور خواهد بود كه بايد از آن پرهيز كرد.

به سازمان ملل متحد و قوت‌هاى بين‌المللى حاضر در افغانستان هشدار مي‌دهم كه بر خلاف ادعاى صلح خواهى طالبان در كجران دايكندى یک جنگ قومى مذهبى را بالاى اقليت قومى مذهبى بلوچ‌هاى شيعه راه انداخته و آنان را به نابودى تهديد می‌كند و به دليل عدم حمايت حكومت از مردم احتمالاً در راستاى سر كوب كجران مظلوم، چراغ سبز حكومت غنى را نيز با خود دارد فلهذا از سازمان ملل متحد می‌خواهم كه جلو اين فاجعه جارى را بگيرند.

در پايان به ارواح شهداى حوادث اخير كجران وهمه شهداى عزير كشور اتحاف دعا نموده براى شهداء علو درجات براى، مجروحين شفاى عاجل و كامل و براى باز ماندگان صبر جميل و اجر جزيل مسألت دارم.

و السلام على من اتبع الهدى
حاجى محمد محقق كابل

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟