انتقاد «ارگ» از قطعنامه نشست بین الافغانی قطر

  • انتشار: ۱۹ سرطان ۱۳۹۸
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 65919

حکومت به برخی مواد قطعنامه نشست قطر از جمله سوء تعبیر از نظام جمهوری اسلامی افغانستان و عدم حمایت و حراست از امنیت رسانه‌ها و آزادی بیان در این قطعنامه واکنش نشان داد.

نشست سیاسیون افغانستان و نمایندگان طالبان در دوحه قطر در روزهای 7 و 8 ماه جاری برگزار شد و در پایان طرفین قطعنامه ای 8 ماده ای منتشر کردند. برخی مواد این قطعنامه موجب اعتراضاتی در داخل افغانستان شده است.

در یکی از مواد قطعنامه نشست قطر، جنگ 40 ساله در افغانستان که جنگ 18 ساله طالبان را نیز شامل می‌شود، جهاد خوانده شده است. همچنین در جای دیگر این قطعنامه، اشتراک کنندگان نشست خواستار ایجاد یک نظام اسلامی در افغانستان شده اند. همچنین این قطعنامه هیچ اشاره ای به حقوق رسانه ها و آزادی بیان نکرده است.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری گفت: حکومت افغانستان در رابطه با سوء تعبیر از نظام جمهوری اسلامی افغانستان و عدم حمایت و حراست از امنیت رسانه‌ها و آزادی بیان ملاحظه دارد.

وی با استناد به قانون اساسی این کشور تاکید کرد: افغانستان دولت جمهوری اسلامی و دین آن اسلام است و هیچ شخص یا گروهی نمی‌تواند در آن تغییری بیاورد. این ملاحظه و واکنش دولت همچنین در رابطه با بخشی از متن قطعنامه نشست قطر است که در آن افغانستان را کشور اسلامی خوانده اما قید «جمهوری» ذکر نشده است.

به نوشته باشگاه خبرنگاران؛ سخنگوی ریاست جمهوری افزود: آزادی اجتماعی و آزادی بیان حق قانونی شهروندان است و حفاظت از آن از مکلفیت‌های دولت است. وی تاکید کرد: به نمایندگی از حکومت افغانستان مسئولیت و مکلفیت داریم که از آزادی بیان حفاظت کنیم.

صدیقی ابراز امیدواری کرد که تا اوایل ماه سپتامبر، آمریکا و طالبان روی یک توافقنامه‌ی ابتدایی توافق کنند تا زمینه برای گفتگوی مستقیم میان حکومت و طالبان آغاز شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟