انتخاب هریس، تضمین رای رنگین پوستان آمریکا به نفع بایدن

  • انتشار: ۲۳ اسد ۱۳۹۹
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 91833

به گزارش ایرنا، جو بایدن معاون رییس جمهوری پیشین آمریکا و نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۲۰ که متعهد شده بود در صورت پیروزی، یک زن را به عنوان معاون اول خود معرفی کند، اکنون سناتور «کامالا هریس» را که در دور مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری به نفع بایدن کنار رفته بود، به عنوان معاون اول و شریک انتخاباتی نامزد دموکرات‌ها در انتخابات نوامبر برگزیده است. 

جو بایدن روز سه‌شنبه با ارسال یک پیامک ایمیلی اعلام کرد که هریس را به عنوان همتای انتخاباتی خود برگزیده است. 

«کاملا دوی هریس» وکیل و سیاست‌مدار ۵۶ ساله آمریکایی که از سال ۲۰۱۷ به عنوان یک سناتور تازه‌کار دموکرات از ایالت کالیفرنیا مشغول به کار شد، نخستین زن سیاه پوست و اولین زن آمریکایی از تبار هندی است که چنین پستی را کسب می‌کند. 

هریس پیشتر میان سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۱ به عنوان ۲۷امین دادستان ناحیه سانفرانسیسکو فعالیت کرده، سپس از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ به عنوان ۳۲امین دادستان کل ایالت کالیفرنیا انتخاب شد. وی در جریان مبارزات انتخاباتی‌ سال ۲۰۱۶ به عنوان سناتور ایالت کالیفرنیا انتخاب شد و در این انتخابات از حمایت باراک اوباما رییس جمهوری پیشین آمریکا و بایدن بهره برد. 

سناتور هریس در نخستین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ژوئن ۲۰۱۹ ( جوزا ۹۸) با بایدن درباره نظرات گذشته وی در مخالفت با پایان اجباری تفکیک نژادی اتوبوس‌های مکاتب به شدت درگیر شد. در نهایت هریس که در آن دوران یکی از نامزدهای مطرح دموکرات بشمار می‌آمد، پس از شکست در مبارزات، در اوایل ماه مارس سال جاری (اواسط حوت) حمایتش از جو بایدن را در برابر رقیب اصلی او یعنی «سناتور برنی سندرز» اعلام کرد. 

حال با اعلام تصمیم تاریخی بایدن مبنی بر انتخاب هریس برای تصدی مقام معاون اولی، بیشتر دموکرات‌ها او را فردی می‌دانند که قادر به آماده شدن برای تصدی کرسی ریاست جمهوری است و مطالبه دموکرات‌ها برای ارائه گزینه‌های متنوع حزبی را تامین می‌کند. 

ضمن آنکه در جریان اعتراضات اخیر علیه خشونت نژادی پولیس آمریکا، طیف‌های گوناگون دموکرات مواضع خانم هریس درباره اصلاحات پولیس را ستودند. پس از قتل «جورج فلوید» به دست پولیس مینیاپولیس، هریس به عنوان یکی از مدافعان مبارزه با تبعیض نژادی شناخته شد و حتی در جمع معترضان مقابل کاخ سفید هم حضور یافت. لذا جو بایدن برای اینکه بتواند رای دموکرات‌های پیشرو و رنگین پوستان را داشته باشد، باید چنین انتخابی می‌کرد. پیش بینی‌ها نیز نشان می‌دهد در صورت پیروزی بایدن، انتخاب هریس به عنوان شریک انتخاباتی، آرای رنگین‌پوستان آمریکا را به سبد این نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری سرازیر کند. 

از سوی دیگر، ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ با صدور بیانیه‌ای کامالا هریس را فردی «ریاکار» خواند که با کنار گذاشتن اصول گذشته خود، به طیف چپ حزب دموکرات پیوسته است. ستاد ترامپ گفت:  «چندی پیش هریس، بایدن را نژادپرست نامید و خواستار عذرخواهی او شد؛ عذرخواهی که هرگز محقق نشد» . 

اما اوباما طی بیانیه‌ای از انتخاب هریس توسط بایدن استقبال کرد و آن را «روز خوبی برای کشور» دانست. 
بایدن در آخرین مناظره رقابت‌های مقدماتی حزب دموکرات در ماه مارس (حوت) متعهد شده بود که در صورت پیروزی در انتخابات درون حزبی، یک زن را به عنوان معاون خود در کارزار رقابت با دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا برگزیند.

ناظران بر این باور هستند که این تصمیم بایدن در راستای تلاش دموکرات‌ها برای تثبیت برتری خود میان رای دهندگان زن است و شاید بتواند به این ترتیب میان این نامزد رییس جمهوری و اتهامات مطرح شده علیه وی در خصوص سوء استفاده‌های جنسی فاصله بیندازند. 

به عقیده ناظران، بایدن هر نامزدی را که برای پست معاون اولی انتخاب کند، وی رقیب او در انتخابات سال ۲۰۲۴ خواهد بود زیرا بایدن ۷۷ ساله نمی‌تواد بیش از یک دوره رییس جمهوری باشد. 

اما هریس که گفته می‌شود به ویژه رقیبی برای کاخ سفید قلمداد می‌شود تلاش هایش برای رقابت ریاست جمهوری در سال گذشته موفقیتی در پی نداشت و این موضوع برخی متحدان بایدن را نگران کرده است. 

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای گزینش پنجاه و نهمین رییس جمهوری این کشور و معاون وی در تاریخ سه نوامبر ۲۰۲۰ (۱۳ عقرب ۹۹) برگزار می‌شود. 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟