انتخاب سرنوشت ساز دوستم

  • انتشار: ۱۳ قوس ۱۳۹۸
  • سرویس: دیدگاه
  • شناسه مطلب: 71752
دیدار جنرال میلر با جنرال دوستم

ملاقات میلر با دوستم و بذل مدال ها به وی در این موقعیت حساس، کاملا سیاسی است. هدف لاغر نمودن تیم ثبات و همگرایی است. دوستم در ولایت های راهبردی شمال نفوذ دارد از قدرت بسیج مردمی برخور دار است. ایجاد فاصله میان عبدالله و دوستم فرسایش تیم ثبات و همگرایی را به دنبال دارد. دوستم این روز ها در موقعیت بسیار دشواری قرار گرفته است.

او امروز مورد تشویق قرار گرفته و با مقاومت بیشتر روی دیگه سکه سیاست یعنی فشار را نیز تجربه خواهد نمود. بر پایه گزارش خلیل زاد در فرستاده، فشار بر دوستم در گذشته موثر بوده و این بار نیز چه بسا چنین خواهد شد.

مشت اهنین و نامری امپراتوری، رمق از دموکراسی افغانستان گرفته است و جانب طنز قضیه در انست که نیروهای ایتلاف بین المللی، که ماموریت گسترش دموکراسی را در افغانستان دارند، در مواردی از دموکراسی عبور نموده و خود چالشی سر راه دموکراسی بوده اند.

انتخاب امروز و فردای دوستم همانند انتخاب های گذشته او سرنوشت ساز است. فرسایش دولت نجیب زمانی شتاب گرفت که روابط دوستانه او با داکتر نجیب الله به روابط خصمانه مبدل گردید. ریاست دولت وحدت ملی در موارد متعدد دوستم را ازار داده است و بر پایه ادعا های دوستم، دولت قصد نابودی او را نیز داشته است.

او در میان موقعیت انتقامی و مصالحه ای گیر افتاده است؛ انتقام پر هزینه و مصالحه ای با امتیازات کوتاه مدت. باید منتظر ماند و دید که دوستم کدام یکی از این دو وضعیت را انتخاب می نماید.

نویسنده: محمد خلوصی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟