انتخاب رئیس جمهور عراق به تعویق افتاد

  • انتشار: ۱۸ دلو ۱۴۰۰
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 127149

«محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق امروز (دوشنبه) جلسه پارلمان برای انتخاب رئیس‌جمهور را بر خلاف اعتراضات گسترده به این اقدام، تشکیل داد، اما تنها ۵۸ نماینده در این جلسه حاضر شدند و باقی نمایندگان این جلسه را تحریم کردند.

براساس گزارش شبکه الفلوجه عراق جلسه پارلمان به تعویق افتاده و رئیس‌جمهور عراق در این جلسه انتخاب نشد و پارلمان جلسه را به بحث و بررسی مسائل عادی تبدیل کرد. با این وجود برخی از نامزد‌های ریاست‌جمهوری عراق به پارلمان رفتند.

برخی نمایندگان حاضر در پارلمان اعلام کردند در صورتی که تا چهارشنبه آینده نتوانند رئیس‌جمهور را انتخاب کنند عراق وارد خلاء سیاسی خواهد شد.

با تغییر کردن جلسه انتخاب رئیس‌جمهور به جلسه‌ای عادی، الحلبوسی اعلام کرد فردا میزبان وزیر کشاورزی عراق خواهند بود.

پیش از این عارف الحمامی، نماینده ائتلاف دوله القانون با هشدار نسبت فتنه انگیزی برای عبور از (انتخاب) رئیس جمهور (جدید عراق) در صورت برگزاری جلسه اعلام کرده بود نمایندگان این ائتلاف در جلسه امروز پارلمان حاضر نخواهند شد.

ائتلاف الفتح هم در واکنش به برگزاری جلسه انتخاب رئیس جمهور اعلام کرد بازگشت همان چهره‌های سیاسی سابق به جایگاه ریاست‌های سه گانه ضربه سهمگینی به اراده ملت عراق و مرجعیت آن محسوب می‌شود به همین در جلسه شرکت نخواهند کرد.

جریان صدر نیز به ریاست «مقتدی صدر» در این جلسه شرکت نکرده و آن را تحریم کرد. این جلسه درصورتی برگزار می‌شود که روز گذشته دادگاه فدرال عراق نامزدی «هوشیار زیباری» را به دلیل شکایت برخی از نمایندگان به حالت تعلیق درآورد.

با تداوم تزلزل مذاکرات برای تشکیل دولت جدید در عراق، برهم صالح، رئیس جمهور فعلی عراق روز شنبه نسبت به ادامه وضعیت فعلی در این کشور هشدار داده و با تاکید بر اینکه وضعیت دیگر قابل قبول نیست خواستار تشکیل هر چه سریعتر دولت جدید و توانمند شد. مصطفی الکاظمی، نخست وزیر فعلی نیز از سویی دیگر اعلام کرد که اختلافات سیاسی نباید به پایه‌های دولت سازی برسد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟